معنی نام کشورهای دنیا

آیا معنی نام هر کشور را می‌دانید؟

سایت ملایری‌ها معانی نام  110 کشور را نوشته است:

آرژانتین: سرزمین نقره (اسپانیایی)؛
آفریقای جنوبی: سرزمین بدون سرما (آفتابی) جنوبی (لاتین، یونانی)؛
آفریقای مرکزی: سرزمین بدون سرما (آفتابی) مرکزی (لاتین،یونانی)؛
آلبانی: سرزمین کوهنشینان؛ آلمان: سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن (فرانسوی – ژرمنی)؛
آنگولا: از واژه نگولا که لقب فرمانروایان محلی بود؛   
اتریش: شاهنشاهی شرق (ژرمنی)؛
اتیوپی: سرزمین چهره سوختگان (یونانی)؛
ازبکستان: سرزمین خودسالارها (سغدی-ترکی-فارسی/دری)؛
اسپانیا: سرزمین خرگوش کوهی (فنیقی)؛
استرالیا: سرزمین جنوبی (از لاتین)؛
استونی: راه شرقی (ژرمنی)؛
اسکاتلند:سرزمین اسکات‌ها{در لاتین قوم گائل را گویند}(لاتین).
افغانستان: سرزمین قوم افغان (فارسی)؛
اکوادور: خط استوا (اسپانیایی)؛
الجزایر: جزیره‌ها(عربی)؛  
السالوادور: رهایی بخش مقدس (اسپانیایی)؛
امارات متحده عربی: شاهزاده نشین‌های یکپارچه عربی (عربی)؛
اندونزی: مجمع الجزایر هند(فرانسوی)؛
انگلیس: سرزمین پیر استعمار (ژرمنی)؛
اوروگوئه: شرقی؛ 
اوکراین: منطقه مرزی (اسلاوی)؛
ایالات متحده امریکا: از نام آمریگو وسپوچی دریانورد ایتالیایی؛
ایتالیا: شاید به معنی ایزد گوساله (یونانی)؛
ایران: سرزمین آریایی‌ها٬ برگرفته از واژهٔ «آریا» به معنی نجیب و شریف؛
ایرلند: سرزمین قوم ایر(انگلیسی)؛
ایسلند: سرزمین یخ (ایسلندی)؛

باهاما: دریای کم عمق یا ریشدارها(اسپانیایی).
بحرین: دو دریا (عربی)؛
برزیل: چوب قرمز؛ بریتانیا: سرزمین نقاشی شدگان (لاتین)؛
بلژیک: سرزمین قوم بلژ (از اقوام سلتی)، واژه بلژ احتمالاً معنی زهدان و کیسه می‌داده؛
بلیز: یا از نام دزدی دریایی به نام والاس یا از واژه‌ای بومی به معنای آب گل آلود؛
بنگلادش: ملت بنگال (بنگلادشی)؛
بوتان: تبتی تبار؛ بوتسوانا: سرزمین قوم تسوانا؛
بورکینافاسو: سرزمین مردم درستکار (از زبان‌های موره –دیولا)؛
بولیوی: از نام سیمون بولیوار مبارز رهایی بخش آمریکای لاتین؛

پاراگوئه: این سوی رودخانه؛
پاکستان: سرزمین پاکان (فارسی /دری).
پاناما:جای پر از ماهی (زبان کوئِوا)؛
پرتغال: بندر قوم گال (از اقوام سلتی) (لاتین)؛
پورتوریکو: بندر ثروتمند (اسپانیایی)؛

تاجیکستان: سرزمین تاجیک‌ها (فارسی /دری)؛
تانزانیا: این نام از همامیزی تانگانیگا(سرزمین دریاچه تانگا) + زنگبار است؛
تایلند: سرزمین قوم تای؛
ترکمنستان: سرزمین ترک + ایمان=ترکیمان=ترکمان= ترکمن (سرزمین تورک هایی که مسلمان شده اند)، مربوط به سده های آغازین اسلام؛
ترکیه: سرزمین قوی‌ها (ترکی با پسوند عربی)؛

جامائیکا: سرزمین بهاران.
جیبوتی: شاید به پادری بافته از الیاف نخل می‌گفتند(زبان آفار)؛

چاد: دریاچه ( زبان بورنو)؛
چین: سرزمین مرکزی (چینی)؛

دانمارک: مرز قوم "دان”؛ دومینیکن: کشور دومینیک مقدس (اسپانیایی)؛

روسیه: کشور روشن ها، سپیدان (شاید از ریشه سکایی”راؤش”)؛
روسیه سفید (بلاروس): درخشنده (روس) سفید (روسی)؛  
رومانی: سرزمین رومی‌ها؛

زلاند نو: زلاند جدید (زلاند نام یکی از استان‌های هلند به معنای دریاست)؛

ژاپن: سرزمین خورشید تابان (ژاپنی)؛

ساحل عاج: ساحل عاج؛
سریلانکا: جزیره باشکوه (سنسکریت)؛
جزایر سلیمان: از نام حضرت سلیمان؛
سوئد: سرزمین قوم "سوی”؛
سوازیلند: سرزمین قوم سوازی؛
سوئیس: سرزمین مرداب؛
سودان: سیاهان (عربی)؛
سوریه: سرزمین آشور (سامی)؛
سیرالئون: کوه شیر؛

شیلی: پایان خشکی- برف (از زبان بومی آنجا)؛

صحرا: بیابان (عربی)؛
صربستان: سرزمین قوم صرب (یوگسلاوی: سرزمین اسلاو های جنوب)؛

عراق: شاید از ایراک به معنای ایران کوچک (فارسی)؛
عربستان سعودی: سرزمین بیابانگردان در تملک خاندان خوشبخت. واژه عرب به معنی گذرنده و بیابانگرد است، سعود یعنی خوشبخت؛

فرانسه: سرزمین قوم فرانک (از اقوام سلتی)؛
فلسطین: یکی از اسامی قدیم رود اردن.
فنلاند: سرزمین قوم "فن”؛ فیلیپین: از نام پادشاهی اسپانیایی به نام فیلیپ؛

قرقیزستان: سرزمین چهل قبیله (قرقیزی)؛
قزاقستان: سرزمین کوچگران (قزاقی)؛
قطر: شاید به معنای بارانی (عربی)؛

کاستاریکا: ساحل غنی (اسپانیایی)؛
کانادا: دهکده (زبان سرخپوستی”ایروکوئی”)؛
کلمبیا:سرزمین کلمب(کریستف کلمب)(اسپانیایی)؛
کنیا: کوه سپیدی (زبان کیکویو)؛
کویت: دژ کوچک (هندی-عربی)؛

گرجستان:سرزمین کشاورزان (یونانی)؛

لبنان:سفید (عبری)؛
لهستان: سرزمین قوم "له”؛
لیبریا: سرزمین آزادی.

مجارستان: سرزمین قوم مجار (مجاری)؛
مراکش: مغرب؛ مصر: شهر – آبادی؛
مقدونیه: سرزمین کوه نشین‌ها، بلندنشین‌ها (یونانی)؛
مکزیک: اسپانیای جدید (اسپانیایی)؛
موریتانی: سرزمین قوم مور (لاتین)؛ 
میکرونزی: مجمع الجزایر کوچک (فراسوی)؛

نروژ: راه شمال؛
نیجر: سیاه (لاتین)؛
نیجریه: سرزمین سیاه (لاتین)؛ 
نیکاراگوئه دریای نیکارائو (نام مردم آن منطقه) – آگوئه (اسپانیایی)؛

واتیکان: گرفته شده از نام تپه‌ای به نام واتیکان (اتروسکی)؛
ونزوئلا: ونیز کوچک؛
ویتنام: اقوام "ویت” جنوبی (ویتنامی)؛
ویلز: بیگانگان (ژرمنی)؛

هلند: سرزمین چوب (آلمانی)؛
هند: پر آب (فارسی باستان)؛
هندوراس: ژرفناها (اسپانیایی)؛

یمن: خوشبخت
یونان: سرزمین قوم "یون”.

آشنايي با پنج اختلال موروثي

بسياري از بيماريها و اختلالها نتيجه عوامل متفاوتي هستند، ترکيبي از ژنها تا غذاها و محيط، اما مواردي نيز وجود دارند که تنها و تنها موروثي هستند

ريزش مو : اغلب گفته مي‌شود ريزش مو از پدربزرگ مادري به ارث مي‌رسد. اين ارتباط به آن اندازه قوي نيست قابل اثبات باشد. دانشمندان هنوز نمي‌دانند چرا عده‌اي از مردها موي سر خود را از دست مي‌دهند و عده‌اي ديگر از موهاي زيادي برخوردارند. وراثت نقش مهمي در اين پديده به عهده دارد اما به نظر مي‌آيد ريزش‌مو در مردها به خاطر وجود چند ژن از هر دو طرف، پدر و مادر به وجود مي‌آيد.

به گزارش همشهري آنلاين، کوررنگي: اين اختلال در ميان 10 درصد از مردها و تنها يک درصد از زنها رواج دارد. اين بيماري کاملا موروثي است و دليل رواج بيشتر آن در ميان مردها اين است که ژنهاي گيرنده‌ رنگهاي قرمز و سبز چشم بر روي کروموزوم X در نزديکي يکديگر قرار دارند. مردها تنها يک کروموزوم X دارند که آن را از مادر به ارث مي‌برند، زنها دو کروموزوم X دارند و معمولا ژن خوب ژن ناقص را پوشش مي‌دهد. 99 درصد از افراد مبتلا به اين بيماري براي تشخيص رنگ سبز و قرمز دچار مشکل هستند. کوررنگي کامل يا آکروماتوپسيا بيماري نادري است که در سرتاسر جهان تنها 30 هزار نفر به آن مبتلا هستند. نکته جالب درباره کوررنگي اين است که افراد کوررنگ در خواب نيز همان‌رنگ‌هايي را مي‌بينند که در زمان بيداري قادر به تشخيص آنها هستند.

نارسايي لاکتوزي: اين بيماري عامل دردسر افرادي است که بدن آنها توانايي هضم قند شير و ديگر انواع لبنيات را ندارد. احتمال ابتلا به اين بيماري ارتباط مستقيمي به والدين و پيشينيان خانواده فرد دارد. ميزان رواج اين بيماري در ميان اروپاييان شمال غرب کم بوده و بيشتر آسيايي‌ها و سرخپوستان به آن ابتلا دارند. ريشه اين بيماري به حرفه دامداري در حدود 10 هزار سال پيش باز‌مي‌گردد. در آن زمان افراد ساکن مناطق دامداري به گونه‌اي تکامل يافتند تا دربرابر لاکتوز مقاوم باشند،‌اما مردمان ديگر اقوام اين مقاومت را ندارند.

آکنه: اين اختلال يکي از آزاردهنده‌ترين اختلالات به ويژه در ميان جوانان و نوجوانان است و دانشمندان نيز هنوز نتوانسته‌اند تمامي دلايل ايجاد جوش بر روي صورت را بيابند. عوامل احتمالي اين اختلال؛ توليد بيش از اندازه چربي‌هاي طبيعي پوست و وجود باکتري‌ها است. استرس و اختلال‌هاي هورموني نيز در بروز اين مشکل تاثير دارند. همچنين گفته مي‌شود مصرف غذاهاي چرب و شکلات نيز مي‌تواند عامل ايجاد جوش بر روي پوست صورت و بدن باشد،‌با اين‌همه متخصصان مي‌گويند با وجود تمامي اين عوامل شناخته شده، بي‌ترديد اگر پدر و مادر فردي مبتلا به اين اختلال باشند،‌فرزندان نيز به آن مبتلا خواهند شد.

بيماري قلبي: بدون شک عوامل محيطي زيادي در بروز بيماري‌هاي قلبي و سکته قلبي تاثير‌گذارند. کارکردن براي مدت طولاني و در شرايط پر‌استرس،‌سيگار کشيدن،‌رژيم غذايي نامناسب و ورزش نکردن همگي مي‌توانند عامل بروز سکته قلبي باشند.

با اين‌همه وراثت نقشي بسيار قوي در ابتلا به اين بيماري ايفا مي‌کند و وجود سابقه ابتلا به بيماري‌هاي قلبي در خانواده مي‌تواند يکي از مهمترين گزينه‌هاي تهديد‌کننده براي فرزندان يک خانواده به شمار بيايد.


درمان اختلالات خواب

خواب خوب بر سلامت ذهني و جسمي انسان بسيار مؤثر است. فردي که به صورت طولاني مدت از کمبود خواب (Insomnia) رنج مي برد، ممکن است به بعضي از مشکلات رواني دچار شده و به مراقبت هاي بيشتري نياز پيدا کند.خواب نه تنها بر سلامت جسمي و روحي انسان تأثير مي گذارد بلکه متقابلاً از شرايط جسمي و روحي انسان و عوامل محيطي تأثير مي پذيرد.

به گزارش پزشکان بدون مرز ، بي خوابي، کم خوابي و اختلالاتي همچون ديدن کابوس هاي شبانه ازجمله مشکلاتي است که بسياري از افراد در دنياي ماشيني امروز با آن مواجه هستند که براي رفع آنها استفاده از گياهان و مواد غذايي طبيعي توصيه مي شود.روي آوردن به گياهان دارويي و استفاده از مواد غذايي طبيعي به جاي داروهاي شيميايي در درمان اين اختلالات مي تواند بسيار مفيد باشد.در زير به بررسي چهار نکته علمي ثابت شده در درمان بي خوابي، کم خوابي و اختلالات خواب مي پردازيم :

- نوشيدن يک فنجان شير داغ مخلوط با يک قاشق عسل 30 دقيقه پيش از خواب يکي از روش هاي توصيه شده است.

اثر خواب آور اين محلول به تريپتوفان موجود در شير که يکي از اسيدهاي آمينه ضروري براي بدن است، مربوط مي شود.

اين اسيد آمينه موجود در شير علاوه بر خواب آوري ، در توليد سروتونين هورموني که به خوابيدن کمک مي کند و از بيدار شدن هاي بي موقع جلوگيري مي کند، موثر است.

- ماساژ دادن نقاطي از بدن با روغن هاي مخصوص از ديگر مواردي است که به داشتن خوابي آرام کمک مي کند.

يکي از اين روغن ها، روغن اسطوخودوس است که مي تواند به کاهش اختلالات جزئي خواب کمک کند.

مي توان چند قطره از اين روغن را بر روي بالش خود ريخت و يا چند قطره از آن را بر روي يک دستمال ريخته و جلوي بيني گرفته و نفس کشيد.

همچنين مي توان از مخلوط اين روغن با ساير روغن ها استفاده کرد.

به اين صورت که 10 قطره از اين روغن را با نصف قاشق چاي خوري روغن زيتون مخلوط کرد و اين ماده جديد را بر روي نقاط محرک خواب مانند شقيقه‌ها، مچ دست ها و قوزک پا ماليد و ماساژ داد.

- براي رسيدن به نتيجه بهتر مي توان برخي نقاط حساس و موثر در خوابيدن را فشار داد.

يکي از اين نقاط حساس در پشت گوش ها قرار دارد که فشار دادن اين نقطه در رفع بي خوابي موثر است.

همچنين فردي که دچار کابوس هاي شبانه مي شود، بايد نقطه حساس روي انگشت مياني درست در پايين ناخن ها را فشار دهد.

- استفاده از ويتامين هاي گروه B و مواد معدني همچون کلسيم، منيزيم و پتاسيم نيز در درمان اختلالات خواب توصيه مي شود.

گزنه يکي از گياهان دارويي است که داراي مقادير زيادي از اين مواد است؛ اين گياه به تنظيم خواب کمک مي کند و در داشتن شبي آرام بسيار موثر است.

توصيه مي شود استفاده از گزنه به صورت کپسول يا چاي براي درمان اختلالات خواب به مدت 2 تا 3 ماه ادامه يابد.

از آنجايي که اين گياه همچنين به مقابله با خستگي کمک مي کند، بهتر است از اين روش درماني در دوره هاي زماني مختلف و در زمان تغيير فصل ها نيز استفاده شود. جوشانده گزنه نيز در رفع اختلالات خواب موثر است.

براي تهيه اين جوشانده بايد يک قاشق غذاخوري از برگ گزنه خشک يا يک مشت برگ گزنه تازه را در يک فنجان بزرگ با 200 ميلي ليتر آب جوش ريخت و ميل کرد.

ميوه هاي مفيد براي سلامت مو

 

ميوه‌ها به‌ دليل دارا بودن املاح و ويتامين ها، تأثير به‌ سزايي در سلامت بدن از جمله پوست و مو دارند. اما چه ميوه هايي تاثير بيشتري را بر روي موهايمان مي گذارند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ميوه‌ها سرشار از کلسيم،فسفر،سديم،پتاسيم، منيزيم،آهن و ويتامين هاي c وA بوده و براي رشد و استحکام پوست و مو بسيار مؤثر و سودمند هستند. مصرف مداوم ميو‌ه‌ها در پيشگيري از بيماري‌‌هاي مختلف خصوصاً بيماري‌هاي پوست و مو،مانند ريزش موها و حتي درخشندگي،استحکام و رشد و نموشان نقش چشمگيري را ايفا مي‌کنند و طراوات و زيبايي را به پوست و مو مي‌ بخشند. اصولاً ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه، انواع و اقسام ويتامين‌ها و مواد معدني را به بدن مي ‌رسانند و وجود اين مواد در سلامت پوست و مو مؤثر است.خوردن ميوه‌ها به ‌دليل داشتن خواص آنتي‌اکسيداني، فرآيندهاي تخريبي موجود در پوست و مو را تا حدودي کاهش مي ‌دهد.همچنين پوست و مو در اثر عوامل آسيب‌رسان بيروني مثل آفتاب،داروها،سن و ... آسيب‌پذير خواهند بود.

افراد با خوردن ميوه‌هاي تازه مي‌ توانند ويتامين‌هاي موجود در آنها را جذب کنند و از تخريب و ريزش مو جلوگيري نمايند.اين در حالي است که ماليدن عصاره ي آنها روي سر به دليل عدم جذب شدن،فايده‌اي ندارد.حتي کرم‌هاي گياهي نيز مي‌ توانند باعث لطافت و مرطوب‌کنندگي پوست و مو شوند،ولي هرگز سلامت پوست و مو را در پي ندارند. خوردن ميوه‌ها و ماليدن آنها روي موها، تفاوت چنداني در سلامت و رشد آنها ندارند،فقط تا حدودي مي ‌توانند پروتئين‌ها را به موها برسانند.به‌ عنوان مثال ماده پروتئيني موجود در سويا سبب درخشندگي موها مي ‌شود، ولي باعث استحکام موها نمي ‌شود.همچنين موادي مانند روغن بادام شيرين به‌ عنوان مرطوب‌کننده‌ نقش مفيدي دارد، ولي سلامت موها را سبب نمي‌ شود. ميوه‌ها و سبزي‌هابه‌ دليل داشتن ويتامين‌ها و مواد معدني، نقش مهمي را در رشد و حفظ موها دارند.همچنين مصرف غذاهايي مانند نان سبوس دارو برنج که منابع سرشار ويتامين هاي گروه B و مرکبات و ميوه هايي مثل کيوي که حاوي ويتامين C هستند،نيز در رشد و نمو موها تأثير به سزايي دارند.

عوامل سفيدي زودرس موها

يك متخصص پوست مو اظهار كرد: هر چند كه مهم‌ترين فاكتور سفيدي مو ژنتيك است اما عوامل اكتسابي مهم در آن بسيار موثرند.

دكتر رقيه شمس‌الديني عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با ايسنا، در اين رابطه اظهار كرد: سفيدي مو مي‌تواند علامتي بعضي از بيماري‌هاي داخلي يا بيماري‌هاي خودايمني بدن باشد.

وي افزود: همچنين كمبود ويتامين B12 و كمبود آهن نيز در سفيدي زودرس‌ موها موثرند.

شمس‌الديني با بيان اينكه سن شروع سفيدي مو در افراد سفيد‌پوست از 35 سالگي و در افراد سياه‌پوست از 45 سالگي آغاز مي‌شود، افزود: اگر در افراد سفيدپوست سن سفيدي موها به زير 20 و در افراد سياه‌پوست به زير 30 سال برسد مي‌توان گفت فرد دچار سفيدي زودرس مو شده است.

وي ادامه داد: سفيدي زودرس موها مي‌تواند به دليل پركاري تيروئيد نيز باشد همچنين اگر فردي به زونا مبتلا شود و يا براي درمان بعضي از بيماري‌ها در معرض اشعه X قرار گرفته باشد دچار سفيدي زودرس مو مي‌شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران تصريح كرد: در مواقعي كه به صورت موضعي روي دندان‌هاي بيماري كار شود ممكن است روي آن قسمتي از صورت كه روي دندان قرار دارد سفيد شود.

شمس‌الديني با اشاره به تاثير داروهاي لكه‌بر پوست بر سفيدي مو افزود: برخي از بيماري‌هاي ناشي از سوء تغذيه نيز به سفيدي موها منجر مي‌شود كه به دليل عدم دسترسي به پروتئين در فرد به وجود مي‌آيد.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران عمل‌هاي جراحي روده را يكي از عوامل سفيدي زودرس مو دانست و افزود: بيماري‌هاي التهابي روده كرون نيز باعث سفيدي زودرس مو مي‌شوند.

زيرا در افرادي كه به اين بيماري مبتلا هستند جذب ويتامين B12 كاهش مي‌يابد كه باعث تغيير رنگ مو مي‌شود.

وي همچنين به بيماري ژنتيكي زالي اشاره كرد و گفت: هر بيماري خود ايمني بدن كه جنبه ژنتيكي داشته باشد سفيدي مو را به دنبال خواهد داشت.

شمس‌الديني با بيان اينكه هيچ شامپويي در رفع سفيدي مو تاثيري ندارد، اظهار كرد: شايد اين شامپوها باعث تيره و روشن شدن موها شود اما تاثيري در سفيدي آنها نخواهد داشت.

وي ادامه داد: رنگ مو نيز در سفيدي مو نقشي نداشته و تنها ممكن است باعث ريزش و شكنندگي موها شود.

به گفته وي، استرس و مشكلات عصبي هيچ تاثيري در سفيدي موها نداشته و تنها شايد در كساني كه از نظر ژنتيكي مستعد سفيدي مو هستند باعث پيشرفت آن شود.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران در خصوص پيشگيري و درمان مو اظهار كرد: متاسفانه سفيدي مو، مسيري پيش رونده دارد و قابل برگشت نيست اما در كساني كه به دلايل اكتسابي مثل كم‌كاري و پركاري تيروئيد، فقر آهن، كمبود ويتامين B12 و ... دچار سفيدي مو شده‌اند مي‌توان با درمان آن از پيشرفت سفيد شدن موها جلوگيري كرده و يا حتي آن را متوقف كرد.

وي در پايان اظهار كرد: موي ريش و سبيل زودتر از موي سر و در قسمت سر نيز موي ناحيه شقيقه و گيجگاه زودتر سفيد مي‌شود و پس از سفيد شدن ناحيه گيجگاه ناحيه فرق سر سفيد شده و در آخر كل مو سفيد مي‌شود.

نكاتی خواندنی از زبان مدیران موفق جهان

بهترین مدیر كسی است كه قادر است افرادی خوب را برای كارهایی كه می‌خواهد انجام شود انتخاب كند و آن قدر خوددار باشد تا از مداخله در كارهایی كه آنها انجام می‌دهند پرهیز كند.

1- بجوئید تا بیابید و بدانید با زحمت و تلاش چیزی را از دست نمیدهید (اسوپ، افسانه‌نویس یونانی)

2- برنامه‌های توسعه مدیریتی ما در محل كار صورت می‌گیرد نه در كلاس‌های مختلف آموزشی. (ژوزف شرسن)

3- ترجیح می‌دهم كه ملتم به سیاست‌های اقتصادی من بخندند تا اینكه از ولخرجیهایم گریان شوند. (پادشاه سوئد)

4- برای آنكه مدیر شوید باید از پایین شروع كنید استثناء هم وجود ندارد. (هنری بلاك)

5- با هشت ساعت كار صادقانه در روز می‌توانید به ریاست برسید و روزی 12 ساعت كار كنید. (رابرت فراست)

6- برای بهبود ارتباطات كامپیوتری باید كمر بوروكراسی ایجاد شده را شكست. (مایكل آلبرشت)

7- مدیران نالایق اغلب به نصیحت و مشاوره آخرین كسی كه با او صحبت می‌نماید گوش می‌كند. (وارن بنیس)

8- مدیر باید جرأت آن را داشته باشد كه گاهی برخلاف رأی متخصصان عمل كند. (جیمز كالاگان)

9- هیچ چیز برای كارمندان ارزشمندتر از سهیم كردن آنها در چرخه تصمیم‌گیری نیست. (جودیت باردویك)

10-  مدیریت مشاركتی این است كه افراد مناسب را در زمان مناسب در چرخه تصمیم‌گیری وارد كنیم. (واین بارلو)

11-  با احتیاط بیندیشید اما با قاطعیت عمل كنید. (چارلز كالب كلتن)

12-  دیگران را عفو كنید. (بابیلیوس سایروس)

13-  سرپرست باید قبل از هرگونه اقدام انضباطی، تذكرات و اخطارهای لازم را بدهد. (موریس تراتر)

14-  تجربه را نمی‌توان خلق كرد باید آن را تجربه كرد. (آلبرت كامو)

15- تجربه فرزند اندیشه است و اندیشه فرزند عمل. (بنجامین دیزرائیلی)

16- رمز موفقیت، ثبات در پیگیری هدف است. (بنجامین دیرائیلی)

17- اهداف بایستی مشخص، واقعگرایانه و قابل سنجش باشند. (ویلیام دایر)

18-  هدف بزرگ زندگی، دانش نیست، عمل است. (توماس هنری هاكسلی)

19-  تجربه خوب است اما به شرطی كه برای آن بهای گزاف نپردازیم. (باربر، كتاب هزار ضرب‌المثل)

20- از خشم انسان‌های صبور برحذر باشید. (جان درایدن)

21- كلمات و جملات خوب، پرارزش و كم‌ هزینه‌‌اند. (جورج هربرت)

22- خطا را محكوم كن نه خطاكار را. (ویلیام شكسپیر)

23-  جمع‌آوری اطلاعات به عنوان اساس كار مدیریت است برای همین است كه اكثر وقت روزانه‌ام را صرف آن می‌كنم. (اندرو گراو)

24- تجربه نامی است كه شخص برای اشتباهاتش انتخاب می‌كند. (اسكاروایلد)

25-  یك راه كاملاً مؤثر برای كسب اطلاعات كه توسط اكثر مدیران نادیده گرفته می‌شود بازدید از قسمت‌ها و مشاهده مستقیم وقایع است. (اندرو گراو)

26-  بوروكراسی نه تنها مانعی بر سر راه دموكراسی نیست بلكه مكمل اجتناب‌ناپذیر آن نیز هست. (ژوزف شومپیتر)

27-  اگر شرایط افراد ساعی و سختكوش بهتر از شرایط افراد كامل و تنبل نباشد، بنابراین دلیلی برای سختكوشی وجود نخواهد داشت. (جرمی بنتام 1838)

28-  به عنوان یك نظریه كلی، جبران خدمت براساس حقوق ثابت و بدون تغییر در هیچ گروه و طبقه‌ای باعث ایجاد حداكثر علاقه نمی‌شود. (جان استوارت میل 1848)

29-  شخصی مدیر را اینگونه توصیف می‌كند: مدیر كسی است كه با مراجعان ملاقات می‌كند تا بقیه كاركنان به كارشان برسند. (هنری مینتزبرگ)

30-  مشكلات مدیریت همیشه به مشكلات مردم تبدیل می‌شود. (سرپیتر دراكر)

31-  بسیاری از بهترین مشاغل در حقیقت وجود ندارند مگر اینكه فرد مناسبی را برای آنها استخدام كنیم. (جیمز چالنجر)

32-  مادامی كه انسان در سر راه خود بایستد به نظر می‌رسد همه چیز سد راه اوست. (رالف والدو امرسون)

33-  اگر فكر می‌كنید كه رئیستان ابله است به خاطر داشته باشید كه اگر باهوش‌تر بود، بیكار می‌شدید. (آلبرت گرانت)

34-  اگر انتظار پیشرفت و بهسازی كاركنان را دارید بایستی به آنها مسئولیت بدهید، باید به آنها بگوئید كه اهدافشان چیست و باید به آنها اجازه دهید كه كارشان را بكنند. (دیوید رادمن 1284)

35-  شما مجبور نیستید كه رئیستان را دوست داشته باشید و او را تحسین كنید. همچنین نباید از وی متنفر باشید در هر حال باید او را به گونه‌ای اداره كنید كه بتواند منبعی برای موفقیت شخصی شما و موفقیت سازمان باشد. (پیتر دراكر)

36-  هیچ چیز محال نیست و هر كاری راهی دارد، اگر به اندازه شایسته، اراده داشته باشیم، به قدر كافی وسایل پیدا می‌كنیم. (لاروشفو كولد)

37-  از مخالفت نهراسید، فقط وقتی بادبادك می‌تواند بالا رود كه با باد مخالف مواجه شود. (چرچیل)

38-  موفقیت از آن كسانی نیست كه هر گز دچار ناكامی نمی‌شوند بلكه متعلق به آنهایی است كه هرگز از تجدید مبارزه، بیم و هراس ندارند. (هانری كپ)

39-  رهبری یكی از چیزهایی است كه نمی‌توان آن را به كسی محول كرد یا باید آن را اجرا كنید و یا از آن كناره‌گیری كنید. (رابرت گوی زویتا)

40-  انسان آنقدر ترقی می‌كند تا به جایی می‌رسد كه دیگر كارآیی خود را از دست می‌دهد. (پیتر دراكر)

41-  هنر پیشرفت آن است كه نظم را در میان تغییر و تغییر را در میان نظم حفظ كنید. (وایتهد)

42- هیچ چیز غیر از تغییر پایدار نیست. (هراكلیتوس)

43-  استعداد بزرگ بدون وجود اراده بزرگ وجود ندارد. (بالزاك)

44-  این مقام نیست كه رهبر را می‌سازد، رهبر است كه مقام را می‌سازد. (استانلی هافی)

45-  تنها عامل مؤثر برای نفوذ در دیگران آن است كه نظر آنان را به مشاركت و همكاری جلب كنید. (هری اوراستریت)

46-  رمز موفقیت فرد در زندگی این است كه برای لحظاتی كه قرار است عهده‌دار مسئولیت رهبری شود آماده باشد. (بنجامین دیزرائیلی)

47-  رهبر كسی است كه بیش از دیگران می‌بیند، فراتر از آنچه كه دیگران می‌بینند، می‌بیند و قبل از دیگران می‌بیند. (لروی ایمز)

48-  بهترین مدیر كسی است كه قادر است افرادی خوب را برای كارهایی كه می‌خواهد انجام شود انتخاب كند و آن قدر خوددار باشد تا از مداخله در كارهایی كه آنها انجام می‌دهند پرهیز كند. (تئودور روزولت)

49-  زمانی كه شما رهبر می‌شوید، حق فكر كردن را از دست می‌دهید. (جرالد بروكس)

50-  یك رهبر كسی است كه از بلندترین درختان بالا می‌رود، تمام موقعیت را در نظر می‌گیرد و فریاد می‌زند: «جنگل را اشتباه آمده‌ام.» (استفان كاوی)

دانستني هاي جالب!

1. اگر بيني خود را بگيريد، امکان ندارد بتوانيد زمزمه کنيد.

2. وقتي شيشه مي شکند، ترک هاي آن باسرعت 3000 مايل در ساعت حرکت مي کنند.

3. در هر دقيقه حدود 200 نوزاد در جهان متولد مي شوند.

4. جليقه ي ضد گلوله، خروجي اضطراري، برف پاک کن شيشه ي ماشين و پرينتر هاي ليزري همگي توسط زنان اختراع شده اند.

5. انسان در زمان خواب بيشتر از زماني که تلويزيون تماشا مي کند کالري مصرف مي کند.

6. به طور ميانگين انسانها بيشتر از اينکه از مرگ بترسند از عنکبوت مي‌ترسند.

7. ناخن هاي انسان در زمستان سريع تر رشد مي کنند.

8. وقتي به کسي که عاشقش هستيد نگاه مي کنيد، مردمک چشمانتان گشاد تر مي شود و قتي به کسي که از او متنفريد هم نگاه مي کنيد همين اتفاق مي افتد.

9. تنها انسان ها در هنگام احساساتي شدن اشک مي ريزند و انسان به طور متوسط 4,200,000 بار در سال پلک مي زند.

10. بينايي مردان از زنان بهتر است و مي توانند متن هاي ريز تري را بخوانند. در زنان قدرت شنوايي بهتر است.

11. "محمد" شايع ترين اسم در جهان است.

12. يخ به هيچ وجه سُر نيست. چيزي که باعث مي شود بر روي يخ سُر بخوريم يک لايه ي نازکي از آب است که در اثر فشار بر روي يخ ايجاد مي شود و باعث مي شود که سُر بخوريم.

13. هر انساني در جهان با 9ميليون نفر ديگر، روز تولد مشترکي دارد.

14. زنان دو برابر بيشتر از مردان پلک مي زنند.

15. تعدادنوزاداني که در طول يک سال در هندوستان متولد مي شوند از کل جمعيت استراليا بيشتر است.

16. 492 ثانيه طول مي کشد تا اشعه ي خورشيد به زمين برسد.

17. نوزادان در هنگام تولد کشکک زانو ندارند.

18. درخت زيتون مي تواند بيش از 1500 سال زندگي کند.

19. در توليد کاغذ اسکناس از خمير پنبه به جاي خمير چوب استفاده مي‌شود. اين بدان معني است که اگر داخل ماشين لباسشويي شسته شود مثل کاغذ معمولي از بين نمي رود.

20. آب قطب جنوب به قدري سرد است که هيچ چيز در آنجا فاسد نمي‌‌شود. گرم ترين هوايي که تا به حال از قطب جنوب گزارش شده 3 درجه ي فارنهايت بوده است.

21. جنگل هاي باراني آمازون بيش از 20 درصد اکسيژن جهان را توليد مي کنند.

22. اقيانوس اطلس شمالي هر سال 2,5 سانتي متر عريض تر مي شود.

23. سالانه بيش از 50,000 زمين لرزه در جهان اتفاق مي افتد.

24. هر مايل مربع از آب دريا حاوي 20 کيلوگرم طلا است.

25. 1000 سال طول مي کشد تا يک قطره ي آب اقيانوس دور جهان بچرخد.

26. اروپا تنها قاره اي است که هيچ صحرايي در خود ندارد.

27. آب اقيانوس اطلس از اقيانوس آرام شور تر است.

28. قديمي ترين لامپ ، در سال 1901و در يک ايستگاه آتش نشاني در کاليفرنيا روشن شده و هنوز هم روشن است. اسم اين لامپ، چراغ صده اي است.

29. بوييدن سيب سبز يا موز (فقط بوييدن و نه خوردن) باعث کاهش وزن مي شود.

30. هر انسان معمولي 3 سال از عمر خود را در توالت مي گذراند.

آلرژي هاي فصلي

راه هاي معمول درمان حساسيت، تنها راه هايي موقت براي جلوگيري از بروز آلرژي هاي فصلي هستند. اما راه حل هايي کارا و مناسب براي جلوگيري از بروز حساسيت هاي فصلي نيز وجود دارد.

به گزارش سالم زي، معمولاً توصيه هايي که براي تسکين آلرژي هاي فصلي به شما مي شوند شامل اين موارد هستند: «دکتر رفته اي؟»، «يک آنتي هيستامين بخور»، «از مواد آلرژي زا دوري کن (در خانه بمان)» و موارد مشابه ديگر. البته همه اين ها مشاوره هايي نسبتاً موثر هستند. با اين حال راه هاي ديگري نيز براي رفع اين آلرژي ها وجود دارد. براي آگاهي از آنها اين مطلب را از دست ندهيد.

خانه را بازبيني کنيد

شايد اينطور به نظر برسد که خانه ي گرم و نرم ما، دنج ترين جا براي رهايي از آلرژي ها باشد. اما گاهي اوقات ممکن است عوامل آلرژي زا در خانه باشند و فضاي آزاد محل امن تري براي رهايي از حساسيت باشد.

تحقيقات نشان داده است که آلودگي داخل خانه مي تواند تا 10 برابر بيشتر از هواي بيرون باشد و از آنجا که بسياري از ما بيش از نود درصد وقتمان را در خانه مي گذرانيم، پس بهتر است که تمام بخش هاي خانه را به دنبال مواد آلرژي‌زا بگرديم.

ملحفه ها، فرش، بخش هاي مرطوب خانه، فيلتر هوا و … از جمله موارد مهم و قابل توجه هستند. همه را تميز يا جايگزين کنيد.

غذاهاي سالم مصرف کنيد

عادات بد غذايي مي تواند علاوه بر بروز مشکل در سلامتي، باعث افزايش حساسيت هاي فصلي مي شود. مصرف مواد غذايي سالم منجر به کاهش بسياري از اين علائم آزاردهنده مي شود.

مطالعات و تحقيقات فراوان نشان داده اند که آنتي اکسيدان موجود در غذاهاي سالم، عامل اصلي بهبود وضع عمومي بدن در برابر التهاب هستند و همين مساله در کمک به بدن در مقابله با آلرژي ها نيز موثر خواهد بود.

توجه: افرادي که دچار برخي حساسيت هاي غذايي هستند، در خصوص مصرف غذاي سالم دقت کنند.

نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنيد

افزايش وزن و چاقي، عامل اصلي بسياري از بيماري ها هستند. اما اضافه وزن يکي از مهمترين دلايل بروز مشکل در روند عادي تنفس است.

چربي هاي اطراف شکم منجر به جلوگيري از گسترش ريه و حرکت ديافراگم مي شوند و بدين ترتيب کشيدن نفس عميق براي فرد مشکل خواهد بود.

اين شايد بدترين وضعيت براي يک فرد مبتلا به آلرژي باشد. در صورت تلاش براي کاهش وزن، دريافت اکسيژن نيز براي فرد آسانتر خواهد بود.

از استرس و اضطراب دوري کنيد

عواملي مانند ماندن در ترافيک و نگراني هاي بي مورد، منجر به ترشح هورمون‌هاي استرس زا در بدن مي شود. همين مساله باعث دريافت سيگنال هاي مختلف از بخش هاي مختلف بدن مي شود.

بدين ترتيب استرس مي تواند منجر به کاهش توان دفاعي بدن شود و قدرت کافي را در مقابله با کُنش هاي آلرژيک نخواهد داشت.

در صورتي که ياد بگيريد استرس خود را کنترل کنيد يا حداقل نوع واکنش خود را در برابر حوادث استرس‌‌زا بهتر انتخاب کنيد، مطمئناً بهتر از پس آلرژي‌ها بر مي آييد.

از دارو هاي ضدحساسيت مکمل به صورت منظم استفاده کنيد

جهت کاهش اثرات حساسيت، مي توانيد مولتي ويتامين هايي حاوي منيزيم، سلنيوم، ويتامين ث، ويتامين اي و ويتامين به عنوان مکمل داروهايي که پزشک به شما توصيه مي کند، بهره ببريد.

همچنين مصرف يک فنجان چاي نعناع يا بابونه هرشب قبل از رفتن به رختخواب به منظور تسکين علائم آلرژي توصيه مي شود.

برخي علائم اضطراب

استرس و اضطراب، عامل اصلي بسياري از دردها و ناراحتي هاي ما هستند. پريشاني ناشي از اضطراب، علاوه بر کاهش بازدهي در زندگي شخصي و شغلي، مي‌تواند عوارض جسمي و روحي زيادي را بر ما متحمل شود.براي مقابله با استرس و پيشگيري از بروز عوارض جانبي، آگاهي ازنشانه‌هاي آن ضروري است. به گزارش سالم زي، در اين مطلب با برخي از نشانه‌هاي اضطراب آشنا شويد.

نگراني

دلواپسي و نگراني، بارزترين نشانه استرس است. نگراني مي تواند شامل احساس پريشاني نسبت به وضعيت حال و آينده باشد. نگراني و دلواپسي در افراد عادي تنها در شرايط خاص اتفاق مي افتد و اين در حالي است که افراد مبتلا به استرس مزمن، در همه حال نگران همه چيز هستند!

بي خوابي و خستگي مفرط

بي خوابي و اختلال در خواب نيز از علائم استرس به شمار مي روند. خواب نرفتن، نشانه اي از ذهن مشغول و پر از افکار استرس زا است. همچنين بيدار شدن‌هاي چندباره در نيمه هاي شب نيز علاوه بر اختلال در روند خواب، بي‌خوابي را در طول شب به دنبال خواهد داشت که نتيجه اش خستگي، خواب آلودگي و پريشان احوالي در طول روز است.

عدم توانايي در تمرکز

اضطراب عاملي اساسي در کاهش تمرکز فکري است. تمرکز در خصوص مسائل ساده نيز براي فردي که دچار استرس مفرط است مشکل و خسته کننده مي نمايد و فرد حتي در تصميم گيري هاي ساده احساس کمي آزادگي و دلهره مي کند.

تحريک پذيري

عصبانيت و ناراحتي فوري بخاطر مسائل کوچک و کم اهميت نشانه تحريک پذيري و از علائم استرس است.

احساس درد در عضلات

گرايش طبيعي بدن در صورت بروز استرس، تنش و درد در عضلات است. در صورتي که فردي به صورت مرتب در عضلاتش درد حس کند، مي توان اين مساله را عاملي بر وجود اضطراب در وي به شمار آورد.

تعرّق، تهوع و اسهال

در بسياري افراد، نخستين عکس العمل هاي بدن در مقابل اضطراب و استرس، علائم فيزيکي مانند تعريق، حالت تهوع و اسهال هستند و اين علائم معمولاً ساير نشانه ها و محرک هاي استرس را شدت مي دهند.

تنگي نفس و تپش قلب

معمولاً پس از بروز يک رويداد استرس زا، نشانه هايي از تنگي نفس و تپش قلب در برخي افراد ديده مي شود و بروز اين خصوصيات منفي به صورت مزمن، آنها را از علائم استرس به شمار آورد.

علت خون دماغ

بعد از خونريزي‌هاي زنانه (قاعدگي)، خونريزي بيني شايع‌ترين خونريزي خود به خودي در انسان است كه به علت پارگي رگ‌هاي درون بيني اتفاق مي‌افتد.

به گزارش جام جم آنلاين، شايع‌ترين محل خونريزي دماغ در كودكان و جوانان قسمت قدامي تيغه بيني است.

خوشبختانه خونريزي اين ناحيه را مي‌توان به آساني كنترل كرد.

مشكل‌ترين و پيچيده‌ترين محل خونريزي در قسمت پشتي جدار خارجي و تيغه وسط بيني در اشخاص مسن است.

اين نوع خونريزي، براحتي كنترل نمي‌شود و گاهي نياز به اقدامات تخصصي در بيمارستان دارد.

مقدار زيادي مايع لزج در بيني ترشح مي‌شود. اين ماده، هوايي را كه تنفس مي‌كنيم، مرطوب مي‌شود.

با بالا رفتن سن و پير شدن، رطوبت بيني به خشكي مي‌گرايد.

غشاي ظريف داخل بيني خشك و شكننده شده و موجب ‌مي‌شود كه سياهرگ‌ها و سرخرگها ترك بر‌دارد و با كمترين فشار دچار خونريزي شود.

گاهي بالا كشيدن ساده بيني يا عطسه‌اي ملايم، مي‌تواند به خون دماغ منجر شود.

علل خونريزي متنوع است. علل ممكن است موضعي باشد و در اثر آسيب وارده به بيني ايجاد شود، مانند دستكاري بيني با انگشت، انحراف تيغه بيني، استفاده از اسپري‌هاي مخصوص بيني، استفاده طولاني‌مدت از اكسيژن و گاهي سرطان بيني.

گاهي علت موضعي نبوده و اختلالي در سطح عمومي بدن وجود دارد كه خود را با خونريزي از بيني نشان مي‌دهد. بيماران فشارخوني با افزايش فشارخون ممكن است دچار خونريزي از بيني شوند.

بيماري‌هاي ديگري كه ممكن است با خونريزي از بيني همراه باشد، شامل اختلالات انعقادي (هموفيلي)، نارسايي مزمن كليه يا سرطان خون است.

اگر شيء خارجي در بيني فرو برود ترشحات بدبو همراه با خون خارج مي‌شود. اين شكل از خونريزي از بيني را بايد در بيمارستان و تحت تدابير خاص معالجه كرد. بايد جسم خارجي را خارج كرده و گاهي كار به جراحي و برداشتن بافت مرده و آسيب‌ديده مي‌كشد.

مصرف داروهاي ضدانعقاد كه موجب رقت خون مي‌شود، باعث اشكال در توقف خونريزي خواهد ‌شد. همچنين ممكن است موجب خونريزي مكرر از بيني شود.

از جمله اين داروها مي‌توان به آسپيرين، وارفارين، انواع داروهاي مسكن همچون بروفن، پيروكسيكام، ديكلوفناك و ايندومتاسين اشاره كرد.

افرادي كه وارفارين مصرف مي‌كنند به محض مشاهده خونريزي از هر ناحيه‌اي از بدن بايد به پزشك مراجعه كنند. خونريزي در اين افراد نشاني از مسموميت با وارفارين است.

خونريزي مكرر از يك سوراخ بيني، بخصوص زماني كه با انسداد همان سوراخ بيني همراه باشد بايد بررسي كامل شود. چون ممكن است ضايعات بدخيم درون بيني باعث خونريزي شود.

اولين اقدام در برخورد با فردي كه دچار خونريزي است اطلاع به اورژانس (115) براي انتقال بيمار است. دقت كنيد كه خونريزي از بيني ممكن است شديد بوده يا شديد شود و بيمار را تا مرز شوك پيش ببرد.

براي بند آوردن يا كنترل نسبي خونريزي روشي كه براحتي قابل انجام است فشردن قدام بيني با انگشت شست و انگشت مياني است.

پس از كنترل خونريزي در اورژانس، بايد براي پيگيري به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كرد. بيماراني كه خون‌دماغ شده‌اند و تحت درمان با وارفارين هستند يا داروهاي مسكن استفاده مي‌كنند، در مورد قطع يا ادامه مصرف بايد با پزشك خود مشورت كنند.

علت خون دماغ

بعد از خونريزي‌هاي زنانه (قاعدگي)، خونريزي بيني شايع‌ترين خونريزي خود به خودي در انسان است كه به علت پارگي رگ‌هاي درون بيني اتفاق مي‌افتد.

به گزارش جام جم آنلاين، شايع‌ترين محل خونريزي دماغ در كودكان و جوانان قسمت قدامي تيغه بيني است.

خوشبختانه خونريزي اين ناحيه را مي‌توان به آساني كنترل كرد.

مشكل‌ترين و پيچيده‌ترين محل خونريزي در قسمت پشتي جدار خارجي و تيغه وسط بيني در اشخاص مسن است.

اين نوع خونريزي، براحتي كنترل نمي‌شود و گاهي نياز به اقدامات تخصصي در بيمارستان دارد.

مقدار زيادي مايع لزج در بيني ترشح مي‌شود. اين ماده، هوايي را كه تنفس مي‌كنيم، مرطوب مي‌شود.

با بالا رفتن سن و پير شدن، رطوبت بيني به خشكي مي‌گرايد.

غشاي ظريف داخل بيني خشك و شكننده شده و موجب ‌مي‌شود كه سياهرگ‌ها و سرخرگها ترك بر‌دارد و با كمترين فشار دچار خونريزي شود.

گاهي بالا كشيدن ساده بيني يا عطسه‌اي ملايم، مي‌تواند به خون دماغ منجر شود.

علل خونريزي متنوع است. علل ممكن است موضعي باشد و در اثر آسيب وارده به بيني ايجاد شود، مانند دستكاري بيني با انگشت، انحراف تيغه بيني، استفاده از اسپري‌هاي مخصوص بيني، استفاده طولاني‌مدت از اكسيژن و گاهي سرطان بيني.

گاهي علت موضعي نبوده و اختلالي در سطح عمومي بدن وجود دارد كه خود را با خونريزي از بيني نشان مي‌دهد. بيماران فشارخوني با افزايش فشارخون ممكن است دچار خونريزي از بيني شوند.

بيماري‌هاي ديگري كه ممكن است با خونريزي از بيني همراه باشد، شامل اختلالات انعقادي (هموفيلي)، نارسايي مزمن كليه يا سرطان خون است.

اگر شيء خارجي در بيني فرو برود ترشحات بدبو همراه با خون خارج مي‌شود. اين شكل از خونريزي از بيني را بايد در بيمارستان و تحت تدابير خاص معالجه كرد. بايد جسم خارجي را خارج كرده و گاهي كار به جراحي و برداشتن بافت مرده و آسيب‌ديده مي‌كشد.

مصرف داروهاي ضدانعقاد كه موجب رقت خون مي‌شود، باعث اشكال در توقف خونريزي خواهد ‌شد. همچنين ممكن است موجب خونريزي مكرر از بيني شود.

از جمله اين داروها مي‌توان به آسپيرين، وارفارين، انواع داروهاي مسكن همچون بروفن، پيروكسيكام، ديكلوفناك و ايندومتاسين اشاره كرد.

افرادي كه وارفارين مصرف مي‌كنند به محض مشاهده خونريزي از هر ناحيه‌اي از بدن بايد به پزشك مراجعه كنند. خونريزي در اين افراد نشاني از مسموميت با وارفارين است.

خونريزي مكرر از يك سوراخ بيني، بخصوص زماني كه با انسداد همان سوراخ بيني همراه باشد بايد بررسي كامل شود. چون ممكن است ضايعات بدخيم درون بيني باعث خونريزي شود.

اولين اقدام در برخورد با فردي كه دچار خونريزي است اطلاع به اورژانس (115) براي انتقال بيمار است. دقت كنيد كه خونريزي از بيني ممكن است شديد بوده يا شديد شود و بيمار را تا مرز شوك پيش ببرد.

براي بند آوردن يا كنترل نسبي خونريزي روشي كه براحتي قابل انجام است فشردن قدام بيني با انگشت شست و انگشت مياني است.

پس از كنترل خونريزي در اورژانس، بايد براي پيگيري به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كرد. بيماراني كه خون‌دماغ شده‌اند و تحت درمان با وارفارين هستند يا داروهاي مسكن استفاده مي‌كنند، در مورد قطع يا ادامه مصرف بايد با پزشك خود مشورت كنند.

  تاوان سنگين كوچك ‌كردن معده   

ايران جزو كشورهاي چاق دنياست، يعني چاقي دغدغه خيلي‌ها در زمانه ما محسوب مي‌شود. خيلي از كساني كه داراي اضافه وزن زياد هستند، به دنبال روش‌هاي آسان، سريع و موثر براي كاهش وزنشان مي‌گردند.

غافل از آن‌كه هر شيوه لاغري غير از رژيم غذايي اصولي و ورزش نرم و مداوم، خالي از عارضه نيست و حتي گاهي عوارض ناشي از كاهش وزن شديد در كوتاه‌مدت از طريق روش‌هاي متعدد لاغري مي‌تواند سلامت شخص را به طور جدي به خطر بيندازد.

يكي از اين روش‌هاي پر عارضه كه خيلي از افراد چاق هم علاقه‌مندند آن را انجام دهند، عمل جراحي معده با هدف محدود‌كردن حجم معده يا جذب كمتر مواد غذايي است.

متخصصان گوارش تاكيد مي‌كنند اين روش در لاغر شدن افرادي كه بالاي 120 كيلوگرم وزن دارند موثر است، اما به دليل تاثيرات منفي در كاهش جذب ويتامين‌ها و املاح ضروري بدن و بروز كم‌خوني و اسهال خالي از خطر نيست.

دكتر ستار جعفري، متخصص بيماري‌هاي گوارشي در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: عمل جراحي معده مي‌تواند در كاهش وزن افرادي كه بسيار چاق هستند تا 70 درصد طي يك‌سال مفيد باشد. اما مسأله اينجاست كه اين كاهش وزن اگر همراه با رژيم غذايي مناسب نباشد، برگشت‌پذير خواهد بود.

عمل جراحي معده با دو هدف اصلي يعني كوچك‌كردن حجم معده و كاهش جذب مواد غذايي صورت مي‌گيرد.

به گفته دكتر جعفري، وقتي حجم معده كوچك مي‌شود، فرد غذاي كمتري ميل مي‌كند و به سيري مي‌رسد. در روش ديگر اين نوع جراحي‌ها هم بخشي از روده كه مسوول جذب بسياري از مواد غذايي، ويتامين‌ها و املاح است برداشته مي‌شود تا مواد غذايي كمتري جذب شود.

اين متخصص گوارش اضافه مي‌كند: در روش اول جراحي ها، معده را با دوختن به دو ناحيه تقسيم مي‌كنند و قسمت كوچك‌تر كه معمولا حجمي معادل پنج تا 10 درصد كل معده را دارد، مسووليت نگهداري غذا را به عهده مي‌گيرد و قسمت بزرگ‌تر معده به ترشح آنزيم‌هاي معمول مي‌پردازد، اما غذا وارد آن نمي‌شود. در روش ديگر قسمتي از روده كه در جذب مواد غذايي نقش مهمي دارد، از مسير خارج مي‌شود. به اين ترتيب فرد خيلي سريع‌تر از قبل احساس پرشدن معده و سيري خواهد داشت و مواد غذايي كمتري نيز توسط سيستم گوارش او جذب مي‌شود.

متخصصان گوارش تاكيد مي‌كنند عمل جراحي باي‌پس معده يك عمل جراحي سنگين و طولاني است كه طي پنج ساعت بيهوشي انجام مي‌شود. چنين عملي به طور قطع خالي از عوارض حين عمل از جمله بيهوشي و احتمال وارد شدن آسيب به ارگان‌هاي داخل شكم مانند طحال، مري و روده‌ها نيست.

لاغري زير تيغ جراحي

لاغري از طريق عمل باي‌پس معده درافرادي كه نسبت شاخص توده بدني نسبت به قدشان (BMI ) بالاي 40 است، يعني دچار چاقي مفرط هستند، توصيه مي‌شود.

دكتر جعفري در اين باره توضيح مي‌دهد: اين دسته از افراد بارها رژيم‌هاي غذايي مختلف را تجربه كرده، اما قادر به كاهش وزن در حد وزن ايده‌آل خود نشده‌اند و پس از پايان دوره رژيم درماني به وزني به مراتب بيشتر از وزن اوليه خود بازگشته‌اند. اكثر اين افراد كه در واقع بيمار محسوب مي‌شوند، در يك دوره بحران روحي شديد به سر مي‌برند و در چنين شرايطي عمل جراحي معده به آنها توصيه مي‌شود. البته گروه ديگري از افراد با شاخص توده بدني 35 تا 40 كه در اثر چاقي دچار عوارضي چون فشار خون، ديابت، كلسترول و بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي شده‌اند و لاغري در آنها به امري ضروري براي حفظ سلامت‌شان تبديل شده است هم مي‌توانند از اين روش براي كاهش وزن بهره ببرند.

باي‌پس معده فقط براي چاقي مفرط

بجز افرادي كه داراي اضافه وزن زياد نيستند، دسته ديگري از افراد نيز هستند كه هرگز نبايد عمل باي‌پس معده انجام دهند. دكتر جعفري درباره اين افراد مي‌گويد: كساني كه باردارند، دچار كم‌كاري تيروئيد هستند يا سابقه زخم‌معده، زخم مري يا بيماري‌هاي التهابي لوله گوارش دارند، هرگز نبايد عمل باي‌پس معده انجام دهند. همچنين كساني كه مشكلات انعقادي دارند يا به الكل و مواد مخدر معتاد هستند، گزينه مناسبي براي اين نوع عمل جراحي محسوب نمي‌شوند.

زندگي پس از باي‌پس چندان شيرين نيست

گرچه متخصصان گوارش بر اين باورند كه عمل باي‌پس معده براي افراد بسيار چاق قابل توصيه است، اما تاكيد مي‌كنند كاهش وزن ناشي از اين روش بدون رعايت رژيم لاغري پس از يك‌سال برگشت‌پذير خواهد بود.

دكتر جعفري نيز مي‌گويد: اين افراد بايد بدانند اين نوع عمل جراحي به كاهش جذب املاح ويتامين‌هاي گروه B، D، كلسيم و آهن منجر مي‌شود و فرد را دچار سوءتغذيه جدي مي‌كند، در نتيجه مصرف دائم مولتي‌ويتامين‌ها در اين افراد ضروري است.

همچنين احتمال بروز كم خوني، اسهال، بوي بد دهان و مدفوع چرب نيز در افراد پس از عمل باي‌پس معده وجود دارد. همچنين كساني كه روده‌شان را دستكاري مي‌كنند در معرض خطر ابتلا به سنگ كيسه صفرا، بر افروختگي، تپش قلب و ناراحتي‌هاي بالاي شكم هستند.


تست آپگار

 

به محض اينکه نوزاد در بيمارستان يا هر تسهيلات پزشکي متولد مي‌شود،‌ به طور شايع بوسيله گروه حاضر متخصصان مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

گروه پزشکي احتمالا از تستي به نام آپگار (Apgar score) استفاده خواهند کرد تا معلوم شود آيا زايمان به خوبي انجام شده است و آيا نوزاد با زندگي خارج رحمي تطبيق مي‌کند يا نه.

به گزارش همشهري آنلاين، اين تست يک دقيقه پس از زايمان و براي بار دوم پنج دقيقه پس از زايمان انجام مي‌شود.

نمره‌هاي اين تست از يک تا 10 متفاوت است،‌ و 10 سالم‌ترين حالت محسوب مي‌شود.

در اين تست اين عوامل ارزيابي مي‌شود:

تلاش تنفسي.

ضربان قلب.

تون عضلاني.

بازتاب‌هاي عصبي (رفلکس‌ها).

رنگ پوست.

عدد کمتر پنج بيانگر آن است که نوزاد براي تطبيق‌ يافتن به زندگي در محيط جديد نياز به کمک دارد.

 نازك شدن موها ‌وآغاز ‌طاسي   

مو كه زبان ندارد، اما اگر موهاي او زبان داشتند حتما مي‌ناليدند، بس كه نازك و كم‌پشت شده‌اند. در واقع ديگر نمي‌شود به آنها گفت «مو»، شبيه به كركي و تُنُك شده كه روي سر جوجه‌ها در مي‌آيد.

پزشك معالجش مي‌گويد اين موها هم نمي‌ماند و او همان وقت كه نازك‌شدن‌ موها شروع شده بود بايد به پزشك، مراجعه مي‌كرد و حالا ديگر دير شده است.

به گزارش جام جم آنلاين، متخصص‌هاي پوست و مو اعتقاد دارند، اصلي‌ترين دليل نازك‌شدن موها، پديده‌اي به نام «آلوپسي آندروژنتيك» است، اما براي اين كه بدانيد اين اصطلاح يعني چه، اول بايد درباره دو شيوه اصلي ريزش موهاي سر اطلاعاتي داشته باشيد.

مدل فيلم ترسناك مي‌ريزد يا موذيانه؟

ريزش موهاي سر به دو شكل اتفاق مي‌افتد؛ اولي همان مدل فيلم‌هاي ترسناك است يعني ريزش موهاي شما كاملا عيان است و وقتي به سرتان دست مي‌كشيد، موها مثل برگ‌هاي باغي خزان زده مي‌ريزد و كف دست‌تان پر از مو مي‌شود، اما ريزش موهاي سر نوع ديگري هم دارد كه موذيانه و مرموز است.

در اين مدل، هربار كه موهاي سر مي‌ريزد و باز رشد مي‌كند، حجم و قطر آنها كمتر مي‌شود و به مرور زمان از خرمن موها فقط كركي مي‌ماند كه آن هم پس از مدتي ناپديد مي‌شود؛ به اين عارضه آلوپسي آندروژنتيك مي‌گويند.

دكتر تورج مكرمي، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اين پديده‌ توضيح مي‌دهد: آلوپسي آندروژنتيك شايع‌ترين دليل نازك‌شدن و ريزش موهاي سر است.

اين اصطلاح پزشكي به معناي ريزش مو به دليل تغيير در سطح هورمون‌هاي مردانه و استعداد ژنتيكي فرد براي طاسي است.

به گفته اين پزشك، افزايش هورمون‌هاي مردانه در سن بلوغ باعث مي‌شود افرادي كه استعداد ژنتيكي طاسي دارند يعني پدر يا مادر يا خانواده يكي از آنها دچار طاسي هستند، به مرور زمان دچار كم شدن موهاي سر، نازكي تارهاي مو و سرانجام طاسي شوند.

به همين دليل است كه وقتي او و بقيه همكارانش از بيماري مي‌شنوند كه موهايش ماه‌هاست رشد نكرده و گذرش به آرايشگاه نيفتاده و تارهاي مويش نازك شده، نگران مي‌شوند و مي‌فهمند بايد درمان را هرچه سريع‌تر آغاز كنند تا كارش به ريزش موها نرسد.

دلايل كله كركي‌ شدن

دكتر مكرمي مي‌گويد، نيمي از مردان تا 50 سالگي دچار آلوپسي آندروژنتيك مي‌شوند و در زنان هم هورموني به‌نام دي اچ تي، باعث كركي شدن موها و در نهايت طاسي مي‌شود.

گرچه تغيير ميزان هورمون‌ها شايع‌ترين دليل نازك‌شدن موهاست، اما تنها دليل نيست.

اين متخصص پوست و مو هشدار مي‌دهد: افرادي كه به هر علتي تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرند، زناني كه دوره بارداري را مي‌گذرانند، آنها كه رژيم‌هاي سخت مي‌گيرند و ناگهان وزن‌شان كم مي‌شود‌ و آنها كه كمبود برخي مواد غذايي بخصوص پروتئين دارند نيز دچار نازك‌شدن موها مي‌شوند.

از ديگر دلايل ريزش موها، سندرم «پي.‌سي.‌او» يا كم‌كاري تخمدان است.

او درباره اين نوع بيماري توضيح مي‌دهد: معمولا علائم اين بيماري از دوره نوجواني با اختلال در عادت ماهانه و نازك‌شدن تارهاي مو آغاز مي‌شود و هورمون‌هاي مردانه در بدن بيمار افزايش پيدا مي‌كند و تخمدان از كيست‌هاي ريز پر مي‌شود و در مواردي ممكن است فرد حتي به ناباروري مبتلا شود.

درمان محال نيست

وقتي بيماري براي نازك‌شدن موهايش به متخصص پوست و مو مراجعه مي‌كند اگر دليلش آلوپسي آندروژنتيك باشد، معمولا يكي از دو داروي «ماينوكسيديل» يا «سيناسترايد پروپشيا» برايش تجويز مي‌شود.

ماينوكسيديل نوعي قطره غير هورموني است كه هم براي مردان و هم براي زنان استفاده مي‌شود، اما قرص «سيناسترايد پروپشيا» فقط براي مردان تجويز مي‌شود و دكتر مكرمي مي‌گويد: بهتر است اين مردان فرزند هم داشته باشند تا كمتر نگران عوارض احتمالي اين دارو باشيم، چرا كه از عوارض احتمالي اين دارو عقيم شدن است.

همچنين در مواردي كه مشكل بيمار، سوء تغذيه باشد بايد براي او رژيم غذايي صحيح همراه با برخي مكمل‌هاي غذايي تجويز شود و اگر دليل نازك شدن موهايش، كم‌كاري تخمدان‌ها باشد درمانش بايد به شكل گروهي و با همكاري متخصص پوست، غدد و زنان صورت گيرد.


چرا نمک برکت سفره است؟

نمک از جمله مواد غذایی است که خواص درمانی فراوانی دارد. اهل بیت همواره بر مصرف نمک با رعایت شرط عدم افراط تاکید داشته اند.

در تمام روایات خوردن کمی نمک قبل از شروع غذا تاکید شده است و این به دلیل آن است که نمک طعام معده را در جهت ساختن اسید کلریدریک که شیره هضم کننده مواد غذایی و ضدعفونی کننده معده است آماده می سازد اما در میان غذا و یا افزودن بیش از اندازه نمک به غذا و افراط در آن موجب افزایش فشار خون و ایجاد زخم معده می گردد. بهترین نمک، نمک دریا و نمک خالص آندرانی است که هیچ زیانی را در بر ندارد.
 
به گزارش خبرآنلاین به نقل از منابع مستند حدیثی، در زمینه ضرورت مصرف نمک و فواید آن از ائمه اطهار که درود خداوند بر آنان باد، احادیث زیادی نقل شده که بخشی از آن ها را در اینجا بازگو می کنیم.
 
احادیثی در این باره:
 
حضرت علی(ع) می فرماید: «ابتدای غذا نمک بخورید. اگر مردم می دانستند نمک چه خاصیتی دارد هر آینه به جای داروهای مجرب دیگر آن را انتخاب می کردند.» همچنین در روایتی دیگر می فرماید: «اگر نمک بر سر سفره نباشد آن سفره برکت نخواهد داشت.»
 
امام صادق(ع) فرمود: «اگر کسی همراه اولین لقمه ی غذا نمک بخورد لکه های سیاه و سفید صورت برطرف می شود.»
 
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«هرکس پیش از غذا اندکی نمک بخورد خداوند سیصدوسی نوع بلا و مرض را از او دور می سازد که کوچکترین آن ها جذام است.»
 
امام علی(ع) می فرماید:«بر سر سفره ای که نمک در آن نباشد حاضر نشوید و سلامتی بدن در آن است که قبل از غذا مقداری نمک خورده شود.»
 
در کتاب کافی هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) به امام علی (ع) فرمود: یا علی! غذا را با نمک شروع و با نمک ختم کن زیرا اگر کسی چنین کند از هفتادودو بیماری از قبیل جنون و جذام و برص در امان خواهد بود.

خواص تخم مرغ چیست؟

قسمت اول

تخم مرغ يک ماده غذايي بي نظير و سرشار از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هاي مورد نياز بدن است که کمبود برخي از آنها موجب بروز بيماريهاي مختلف از جمله بيماريهاي ذهني، پوستي و چشم مي‌شود.

به گزارش مليت ؛وزارت بهداشت اعلام کرد: تخم‌مرغ جايگاه ويژه‌اي در سفره غذايي ايرانيان از ساليان دور تاکنون داشته است. به علاوه توجه ويژه‌اي به اين ماده در موارد غيرتغذيه‌اي همچون سفره هفت‌سين، سفره عقد، شکستن تخم‌مرغ به عنوان جلوگيري از چشم زخم، طالع‌بيني، درمان شکستگي‌هاي استخوان و… شده است که همه و همه در پيشينه و تاريخچه ايران باستان وجود داشته و در بسياري از مناطق سنتي ايران به غلط يا صحيح، هنوز جايگاه ويژه خود را حفظ کرده است و داد و ستد اين ماده غذايي در برخي از خانوارهاي روستايي تنها محل درآمدزايي محسوب مي‌شود.

از طرف ديگر خواص تغذيه‌اي موجود در تخم‌مرغ، اين ماده غذايي را در هرم غذايي که معرف الگوي مناسب مصرف مواد غذايي در هر کشور است در گروه گوشت، حبوبات و مغزها قرار داده است.

در مصرف مواد غذايي اين گروه نيز همچون ساير گروه‌هاي غذايي بايد تنوع و تعادل در مصرف و رعايت شود و از مواد اين گروه به شکل جانشيني استفاده شود.

ارزش غذايي يک عدد تخم‌مرغ معادل است با 30 گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهي) معادل دو تکه متوسط خورشتي، نصف ليوان حبوبات پخته، يک چهارم ليوان حبوبات خام و يک چهارم ليوان انواع مغزها (بادام، پسته، فندق، گردو و…)اجزاي ترکيبي تخم‌مرغ و عوارض ناشي از کمبود هر يک در بدن

تخم‌مرغ و شير از معدود غذاهاي شناخته شده در طبيعت هستند که مي‌تواند نيازهاي بدن را به طور متعادل تامين کنند.

عمده‌ترين ويژگي تخم‌مرغ و وجه تمايز آن نسبت به ساير مواد غذايي، ترکيب پروتئيني و مواد مغذي موجود در آن نظير کولين، لوتئين و گزانتين و توليد بسيار کم انرژي است.پروتئين

مواد پروتئيني بعد از آب، قسمت عمده بافت‌هاي نرم و 18 درصد وزن بدن را تشکيل مي‌دهد.

پروتئين‌ها مسئول ساخت، نگهداري و ترميم بافت‌هاي بدن هستند و بايد هميشه به مقدار لازم در رژيم غذايي استفاده شوند.

پروتئين‌ مواد غذايي در دستگاه گوارش و کبد به ترکيبات ساده‌تري به نام اسيد آمينه شکسته و جذب سلول‌ها مي‌شود. آنها مولکول‌هاي درشتي هستند که از واحدهاي کوچکتري به نام اسيد آمينه ساخته شده‌اند.

9نوع اسيد آمينه از مجموع بيست‌گانه آن، از اسيد‌ آمينه‌‌هاي ضروري بدن است، يعني بدن انسان قادر به ساخت آنها نيست و بايد از طريق غذا تامين شود.

تخم‌مرغ داراي تمام اسيد آمينه‌هاي ضروري است. پروتئين تخم‌مرغ يک پروتئين کامل، قابل جذب و داراي بيشترين اسيد آمينه‌هاي ضروري براي بدن است که درصد جذب بالايي دارد.

بيشترين واکنش‌هاي مهم و پيچيده شيميايي بدن به وسيله گروهي از پروتئين‌ها به نام آنزيم‌ها و هورمون‌ها انجام مي‌شود و تخم‌مرغ منبع بسياري خوبي براي تامين پروتئين مورد نياز آنهاست.

پروتئين تخم‌مرغ هم در سفيده و هم در زرده آن وجود دارد که نسبت آن 60 درصد به 40 درصد است. به دليل کيفيت بالاي تخم‌مرغ، اين ماده نقش مهمي در ايجاد سيري به خصوص هنگامي که در وعده صبحانه مصرف شود دارد و به همين دليل باعث کاهش وزن مي‌شود زيرا علاوه بر القاي احساس سيري، ميزان کالري بسيار کمي توليد مي‌کند.

مطالعات نشان داده است که مصرف پروتئين‌هاي دامي با کيفيت بالا که تخم‌مرغ سرآمد آنهاست به طور موثري از تحليل توده عضلاني در طول سالخوردگي جلوگيري کرده و آن را کاهش مي‌دهد و در هنگام کاهش وزن نيز بافت عضلاني را حفظ
مي‌کند.

تخم‌مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئين ميزان 13درصد نياز غذايي توصيه شده در يک رژيم غذايي بر پايه 2هزار کيلو کالري را تامين کند.

عوارض کمبود مواد پروتئيني عمدتاً به نام سوء تغذيه شناخته مي شود و از علام مهم آن مي‌توان لاغري مفرط، بزرگ شدن شکم و عدم رشد مناسب بدن را نام برد.

در نقاطي از آفريقا که مردم دچار فقر موارد پروتئيني‌ هستند، اين عوارض در کودکان به خوبي مشهود است و به همين دليل سازمان خوارو بار و کشاورزي ملل متحد (FAO) کشورهاي آفريقايي را ملزم کرده که با بهره‌گيري از تخم‌مرغ مشکل سوء تغذيه پروتئين را کاهش دهند.کربوهيدرات

کربوهيدرات‌ها، منابع مهم انرژي را در غذا تشکيل مي‌دهند. کربوهيدرات‌ها به مواد پرانرژي تجزيه مي‌شوند و انرژي لازم را در بدن ايجاد مي‌کنند. تخم‌مرغ با دارا بودن حداکثر6 دهم گرم کربوهيدرات در اين خصوص نقش چنداني نداشته و قالب ويژگي آن برپايه پروتئين بسيار ارزشمند آن استوار است.چربي

ترکيب چربي تخم‌مرغ به صورت يک سوم اشباع شده و دو سوم غير اشباع است. تخم‌مرغ با دارا بودن 5 گرم چربي کل که حدود يک و شش دهم گرم آن به صورت اشباع شده است تنها 72 کيلو کالري انرژي توليد مي‌کند که اين نکته از ويژگي‌هاي بارز تخم‌مرغ است.

ويتامين‌هاويتامين‌ها مواد آلي با ترکيبات پيچيده‌اي هستند که به مقدار کم در حيوانات و گياهان وجود دارند. ويتامين‌ها نقش عمده‌اي در سوخت و ساز طبيعي مواد در بدن به عهده دارند.

تخم‌مرغ حاوي ويتامين‌هاي مهم و مورد نياز بدن از جمله ويتامين‌هاي E،D،A،B،B12 اسيدفوليک، ريبوفلاوين و به ويژه کولين است و به لحاظ داشتن ويتامين‌هاي مختلف، منبع غذايي مغذي و مناسبي براي تامين نيازهاي بدن است. به جز ريبوفلاوين که عمدتاً در سفيده است تمام ويتامين‌هاي تخم‌مرغ در زرده آن وجود دارند که در ادامه به مهمترين آنها اشاره مي‌شود.

1- ويتامين A: از ويتامين‌هاي محلول در چربي است. مقدار آن در تخم‌مرغ 244 واحد بين‌المللي است. عوارض ناشي از کمبود ويتامين A عبارتند از: شب‌کوري، ناراحتي چشمي (خشک شدن موکوس چشم) و کاهش مقاومت بدن در مقابل بيماري‌هاي عفوني.

2- ويتامين B2: تخم‌مرغ منبع خوبي براي تامين ويتامين B2 بدن است. اين ويتامين از ويتامين‌هاي محلول در آب است و در سفيده تخم‌مرغ به مقدار زياد وجود دارد. مقدار ويتامين B2 در يک عدد تخم‌مرغ متوسط 24صدم ميلي‌گرم است.

عوارض ناشي از کمبود ويتامين B2 عبارت است از: التهاب بدن، خشک و پوسته پوسته شدن پوست اطراف دهان، گوش و بيني، در صورت کمبود شديد اين ويتامين در بدن، در بينايي و خون‌سازي اختلاف ايجاد مي‌شود.

3- ويتامين B12: يکي از عناصر ضروري براي تشکيل گلبول قرمز خون ويتامين B12 در يک تخم‌مرغ 65 صدم ميکروگرم است در حالي که مقدار نياز بدن افراد بالغ 3 ميکروگرم در روز است. عوارض ناشي از کمبود ويتامين B12 عبارتند از: کم‌خوني، خستگي و اختلافات سيستم عصبي.

4- ويتامين D: ويتامين D از ويتامين‌هاي محلول در چربي و براي جذب، تعادل و تثبيت کليسيم و فسفر در بدن عنصري ضروري است. شير، کره، تخم‌مرغ و جگر حاوي مقدار کافي ويتامين D است. عوارض ناشي از کمبود ويتامين D عبارتند از: نرمي استخوان در کودکي و پوکي استخوان در ميانسالي و کهنسالي. مصرف روزانه ويتامين D در افراد بالغ بر 2500/0 ميلي‌گرم توصيه مي‌شود.

5- ويتامين E: ويتامين E از ويتامين‌هاي محلول در چربي و مقدار آن در تخم‌مرغ 48/0 ميلي‌گرم است. عوارض ناشي از کمبود ويتامين E عبارتند از: اختلال در توليد مثل و ضعف عضله قلب، اين ويتامين اثر درماني و پيشگيري کننده از بيماري‌هاي عروق کرونر، سرطان سينه، سرطان ريه، آترواسکلوز (تصلب شريان)، ديابت و التهابات و آسيب‌هاي ورزشي دارد.

6- کولين: کولين يکي از ويتامين‌هاي مهم موجود در تخم‌مرغ است. به دليل اهميت اين ماده در ساختمان بدن، عدم مصرف منابع آن در گروه‌هاي خاص بويژه زنان باردار و شيرده مي‌تواند آثار سوء قابل توجهي داشته باشد.

در طي سال‌ها به دليل محدوديت‌هايي که در مصرف تخم‌مرغ ناشي از سوء ذهنيت در مورد کلسترول آن پيش آمد، کمبود کولين نيز در جوامع خودنمايي کرد زيرا تخم‌مرغ غني از کولين است و کولين هم نقش اساسي در متابوليسم بدن دارد.

تخم‌مرغ پس از جگر گاو دومين منبع مهم و غني از کولين است که به خصوص بايد در زنان باردار و شيره به مصرف برسد. کولين تخم‌مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده‌اي به نام لسيتين يافت مي‌شود. 2 عدد تخم‌مرغ با تامين حداقل 250 ميلي‌گرم کولين حدود 50درصد نياز روزانه يک خانم باردار و شيرده را تامين مي‌کند.

کولين:

- در به هم پيوستگي ساختمان غشاي سلول‌ها نقش دارد.

- منبع مهم تامين گروه‌هاي متيل است.

- براي انتقال پيام‌هاي سلولي، انتقال پيام‌هاي عصبي، حمل و نقل چربي‌ها در بدن نقش دارد.

- براي متابوليسم در بدن حياتي است.

نکات مهم در باره کولين به شرح زير است:

1- کولين نقش بسيار مهمي در تکامل مغز جنين دارد. همچنين مطالعه بر روي حيوانات ثابت کرده است کولين مناطقي از مغز را که مسئول برقراري حافظه هستند را تحت تاثير قرار داده و توانايي يادگيري در دوران زندگي را تقويت مي‌کند.

2- دريافت کولين توسط جنين از مادر نه تنها باعث رشد و تکامل مناسب مغزي او مي‌شود بلکه باعث مي‌شود که سطح ماده هموسيستئين در خون مادر در حد متعال حفظ شود. از آنجايي که افزايش ميزان هموسيستئين در خون مادر با افزايش بروز ضايعات مغزي در جنين همراه است، مادران بارداري که در رژيم غذايي خود فقر کولين دارند 4 برابر بيشتر احتمال دارد که جنين آنها دچار ضايعات لوله عصبي از جمله کانال مغزي – نخاعي شود.

3 – هموسيستئين اسيد آمينه‌اي در خون است که احتمال مي‌رود در افزايش احتمال خطر بروز بيماري‌هاي قلبي – عروقي، اسکيزوفرني و آلزايمر و برخي سرطان‌ها نقش داشته باشد. کولين همانند اسيد فوليک در متابوليسم اين ماده موثر بوده و کمبود آن با افزايش ميزان اين ماده در خون همراه است.

4- مصرف کافي کولين توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان سينه در بزرگسالي آنها همراه است. به طور خاص، خوردن يک عدد تخم‌مرغ در روز با 18درصد کاهش احتمال سرطان سينه همراه است به ويژه وقتي که همراه با ميوه و سبزيجات مصرف شود.

5- ثابت شده است در کساني که 6 عدد تخم‌مرغ در هفته مصرف کرده‌اند، احتمال بروز سرطان سينه در آنها 44درصد کمتر از کساني بوده که 2 عدد تخم‌مرغ يا کمتر در هفته مصرف کرده‌اند.

6- مطالعات باليني انجام شده بر روي افراد بزرگسال سالمي که دچار کمبود کولين بوده‌‌اند نشان مي‌دهد که با افزايش ضايعات DNA (که علامت بروز بيماري‌هاي مزمن از جمله سرطان، آرتريت و پيري زودرس مي‌باشد)، افزايش مرگ سلول‌هاي ايمني بدن به نام لنفوسيت‌ها و افزايش نقص در عملکرد کبد و عضلات اتفاق مي‌افتد.

7- نياز به کولين براي مردان 550 ميلي‌گرم در روز و معادل نياز زنان شيرده است. اين مقدار براي زنان 425 ميلي‌گرم در روز و براي زنان باردار 450 ميلي‌گرم در روز است.

7- بتا کاروتن‌ها (لوتئين و گزانتين):

از 600 کاروتنوئيد موجود در طبيعت 50 نوع آن در غذاها و 6 نوع آن در پلاسماي خون انسان يافت مي‌شود و فقط دو نوع آن در چشم وجود دارد که بنام لوتئين و گزانتين در ماکولاي شبکيه چشم تحت عنوان «لکه زرد» وجود دارند. لوتئين‌ و گزانتين در غلظت‌هاي متفاوت و سرم خون، بافت چربي، بافت پستان و در شير مادر وجود دارند.

لوتئين و گزانتين از دسته مواد بسيار مهم و ضروري براي سلامت چشم هستند. بدن انسان قادر به ساخت اين دو ماده نيست لذا بايد از طريق غذا آن را دريافت کند که به دليل اينکه تخم‌مرغ از منابع بسيار مهم و غني اين مواد است، به مصرف منظم آن توصيه مي‌شود.ادامه دارد...

غانمه بنت غانم

از اولين سياست‌هاي معاويه با شروع خلافتش، اجبار بر لعن امام علي عليه السلام و جعل احاديث در مذمت و نکوهش آن حضرت بود. او به حاکمان خود در سرزمين پهناور اسلامي فرمان داد: «متوجه باشيد! نام هرکس را که ثابت شد علي عليه السلام را دوست دارد از دفتر حقوق بگيران بيت المال حذف کنيد وهر کس متهم به دوستي علي عليه السلام شد، به زندان بيفکنيد و خانه اش را ويران سازيد.»

معاويه گفت: من ذمّه خود را از کسي که فضيلتي از علي عليه السلام نقل کند، بر مي‌دارم».

لذا تمام خطيبان، علي عليه السلام را لعن مي‌کردند تا جايي که سيوطي مي‌گويد: «در روزگار بني اميه بر هفتاد هزار منبر، علي عليه السلام را لعن مي‌کردند. معاويه به کارگزاران خود نوشت: «ببينيد در ميان شما چه کساني شيعه و دوستدار علي عليه السلام مي‌باشند، ايشان را از بين ببريد و دليل آن را حتي با حدس و گمان، در زير هر سنگي هست بيرون بکشيد».

معاويه مي‌گفت: «لعن بر علي عليه السلام بايد آن‌قدر گسترش يابد تا کودکان با اين شعار بزرگ گردند و جوانان با آن پير شوند.»

با وجود اين همه تهديد، مخلصان بسيار کمي، بي هراس از غير خدا، ولايت خويش را به طور علني اظهار مي‌نمودند و خطرات آن را نيز به جان مي‌خريدند.

نمونه آن مسلمانان، زني به نام غانمه بنت غانم است. او در موقعيتي مناسب و در ميان جمع بسياري از مسلمانان سخنراني نمود و با اشعار طولاني و مفصلي، فضايل بني هاشم به‌ويژه حضرت علي عليه السلام و حسنين عليهماالسلام را براي مردم بيان کرد و به مردم هشدار داد که معاويه لايق امارت بر مؤمنان نيست. پس از سخنراني، جاسوسان دولت بني اميه، به معاويه خبر دادند که اين شيرزن چه گفته است و قصد دارد به مدينه بيايد و در آن‌جا نيز سخناني را ايراد نمايد. معاويه براي آن‌که اين زن از موضع حق خود دست بشويد و به او بپيوندد، سعي کرد تا با شيوه هميشگي اش در جذب ياران امام عليه السلام، دين او را با عطاياي پَست دنيوي بخرد. لذا دستور داد مجلس باشکوهي ترتيب دهند و جايگاه مناسبي را براي غانمه در نظر بگيرند. وقتي که غانمه به مدينه آمد، خدمتکاران معاويه او را به مجلس بردند و از او استقبال بسيار گرمي نمودند. غانمه در بدو ورود براي آن‌که به معاويه بفهماند از جمله نامردماني نيست که به طمع دنيا، به ولي خدا پشت مي‌نمايند، با اولين کلام، موضع خويش را مشخص نمود. او نه تنها به معاويه سلام ننمود، بلکه در جواب سلام وي گفت: «سلام بر مؤمنان و ذلت و خواري بر کافرين» و سپس شروع به بيان فضايح بني اميه و فضايل بني هاشم کرد. او چنان با تهور سخن گفت که معاويه براي ساکت نمودنش، قسم خورد که ديگر به علي عليه السلام دشنام نخواهد داد.

مجله شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان، شماره 3

پرورش 7 فضيلت اخلاقي در کودک

پرداختن به موضوع مهمي مانند پرورش فضيلت‌هاي اخلاقي در کودکان با توجه به اين که جامعه ما از آسيب‌هاي اجتماعي متعدد در رنج است و اين امر نسل آينده کشور را تهديد مي‌کند، بايد جدي گرفته شود و مورد توجه اقشار مختلف مردم قرار گيرد.

به نوشته تبيان، پرورش اخلاقي درست، انسان را از تنگناهاي بزرگ مي‌رهاند و نيرويي است که به انسان، به منظور کنترل خود از وارد شدن در تباهي‌ها و لغزش‌ها کمک مي‌کند.

پرورش اين فضيلت‌ها که آموختني است و کودکان به وسيله آن از آسيب‌هاي اجتماعي و رواني مصونيت پيدا مي‌کنند، يکي از وظايف عمده اما فراموش شده والدين است. بديهي است، وقتي کاري در شرايط ويژه و در زمان خود انجام مي‌گيرد، آثار دلخواه را به دست مي‌دهد. دوران کودکي نيز بهترين زمان براي سازندگي است. کودک براي تربيت، آمادگي کامل دارد و هر تدبيري در تربيت او به کار گرفته شود، در دل و جانش نقش مي‌بندد و به راحتي از ميان نمي‌رود. اخلاق و ويژگي‌هاي ناشايست را که در بزرگسالي جزو شخصيت فرد شده، نمي‌توان به آساني تغيير داد. حال آن‌که يک نهال کوچک را مي‌توان از حالت انحراف به راستي درآورد. بنابراين، دوران کودکي، بهترين دوره سازندگي و تربيت اخلاقي است.

از سال‌هاي نخستين کودکي که رشد ساختمان مغزي کودک سريع است، بايد در تربيت همه جانبه مادي و معنوي کودکان همت کرد تا فرزنداني را با سرمايه‌هاي ايماني و سجاياي اخلاقي پرورش داد و آن‌ها را براي يک زندگي پاک و شايسته آماده ساخت.

والدين قادر هستند با آموزش 7 فضيلت مهم به کودکان، آن‌ها را براي در پيش گرفتن يک زندگي سالم در آينده آماده کنند.

با اين مقدمه با اين فضيلت‌هاي اساسي آشنا مي‌شويم.

7 فضيلت اساسي که نقش مهمي در سالم زيستن افراد دارند، عبارتند از همدلي، وجدان، خويشتن داري، احترام، مهرباني، بردباري و انصاف که 3 فضيلت اول يعني همدلي، وجدان وخويشتن داري سنگ بناي اصلي اخلاق در افراد است.

همدلي، وجدان، خويشتن داري

اولين گام براي برقراري ارتباط سالم با ديگران توانايي درک احساسات آن‌ها است و مفهوم همدلي در همين نکته نهفته است. احساس همدلي به فرد کمک مي‌کند تا به نيازها و احساسات ديگران حساس‌تر باشد و تمايل بيش‌تري براي کمک به آن‌ها داشته باشد. همدلي باعث مي‌شود، فرد با ديگران با عطوفت بيش‌تري برخورد کند و رنج‌هاي عاطفي احتمالي‌شان را رفع کند. رفتار آزاردهنده‌اي در فردي که همدلي دارد، وجود ندارد و وي تلاش مي‌کند نسبت به احساسات ديگران خود را مسؤول و متعهد بداند. همدلي مفهومي است که يک نوزاد 6 ماهه متوجه آن مي‌شود و طبيعي است که سير رشدي قابل توجهي از نوزادي تا سنين بالاتر دارد.

بنابراين درک اهميت همدلي در درجه اول براي والدين بسيار حياتي و مهم است و بايد والدين خود به اين سلاح مجهز باشند و توانايي همدلي کردن را داشته باشند. از سوي ديگر؛ وجدان، همان نداي دروني فطرت انسان است که به فرد اين قدرت را مي‌دهد تا نادرست را از درست تشخيص دهد. وقتي فردي از مسير درست خارج شود و به علت انجام عمل غير اخلاقي احساس گناه کند، در معرض ابتلا به انواع اختلالات رواني قرار خواهد گرفت. فرد با تقويت وجدان مي‌تواند با وجود وسوسه، تحريک و تهييج شدن به انجام عمل غيراخلاقي، رفتار اخلاقي و صحيح داشته باشد. وجدان در حقيقت، سنگ بناي صداقت و مسؤوليت پذيري افراد است. به نظر مي‌رسد کودک تا 4 سالگي خود محورانه عمل مي‌کند و دوست دارد کارها را به شيوه‌اي که خود مي‌خواهد انجام دهد؛ اما از اين سن به بعد ياد مي‌گيرد براي اين که به درد سر نيفتد يک سري کارها را انجام ندهد. در واقع در اين سن وجدان بيروني وجود دارد اما با طي شدن مراحل رشد و تکامل وجدان دروني به تکامل مي‌رسد. اگر وجدان در کودک شکل نگيرد وي هيچ زمان پيامد رفتارهاي خود را در نظر نمي‌گيرد و در مقابل رفتارهايش مسؤوليت پذيري نخواهد داشت.

خويشتن داري همان خصوصيتي است که در بيش‌تر کودکان ما شکل نمي‌گيرد؛ زيرا کودکان هر تمايل و احساس خود را بلافاصله به رفتار تبديل مي‌کنند. در خويشتن داري کودک ياد مي‌گيرد که هر احساس يا تمايل را به رفتار تبديل نکند و خود را کنترل کند.

براي درک مفهوم خويشتن‌داري مي‌توانيم به ماه مبارک رمضان اشاره کنيم که اوج خويشتن داري افراد است؛ زيرا در حالي که افراد تمايل به خوردن يا نوشيدن دارند، از اين کار اجتناب مي‌کنند. فرد خويشتن دار از رفتارهاي عجولانه پرهيز مي‌کند و همواره مي‌انديشد که «دفعه بعدي هم وجود دارد.» به عبارتي همه چيز را در «حال» خلاصه نمي‌کند و برآورده شدن خواسته يا نيازش را به آينده موکول مي‌کند.

اين فضيلت به کودکان کمک مي‌کند به خود متکي باشند و کسب استقلال کنند. فرد خويشتن دار قادر است به علت کنترل خواسته هايش فضيلت‌هاي ديگري مثل بخشندگي را در خود پرورش دهد.

احترام، مهرباني، بردباري، انصاف

کودکان همچنين بايد ياد بگيرند به ديگران احترام بگزارند و طوري رفتار کنند که دوست دارند با خودشان هم همان رفتار شود. وقتي فضيلتي مثل احترام در کودک پرورش مي‌يابد، از بسياري از آسيب‌ها مانند خشونت و بي عدالتي پيشگيري مي‌شود. ثابت شده است که علت افزايش خشونت در روابط زوج، باور نداشتن به اصل احترام متقابل در زندگي مشترک است. کودکي که ياد مي‌گيرد به ديگران احترام بگزارد و طوري رفتار کند که دوست دارد با او رفتار کنند، هرگز پا را از دايره اخلاق بيرون نمي‌گذارد. در مهرباني توجه به رفاه و آسايش ديگران اهميت اساسي دارد و نقطه مقابل خودخواهي است. اين فضيلت به فرد اجازه مي‌دهد تا دلسوز و غمخوار ديگران باشد و براي آن‌ها وقت بگذارد. در بردباري فرد مي‌تواند با توانايي و درک عقايد و نظر ديگران و بدون قضاوت ارزشي نسبت به آن‌ها، بردباري به خرج دهد و در تعامل صحيح با ديگران به سر ببرد.

فرد بردبار بدون پاي بندي به تعصبات کورکورانه خود و ضمن احترام به حقوق ديگران تلاش مي‌کند پا را از دايره اخلاق بيرون نگذارد و همراه و همدم ديگران در شرايط دشوار زندگي باشد.

هم چنين در قابليت انصاف، فرد مي‌آموزد که عادلانه، منصفانه و بي طرفانه رفتار کند و اين انصاف را به ارتباطات انساني نيز تسري مي‌دهد.در پيش گرفتن بردباري و انصاف باعث مي‌شود که کيفيت روابط انساني افزايش يابد و با اين ويژگي دشواري‌هاي زندگي فردي و اجتماعي بهتر رفع مي‌شود.

والدين بايد نسبت به پرورش فضيلت‌هاي اخلاقي در کودکان از سنين پايين اقدام کنند، و اين باور نادرست ديرينه که «بچه‌ها نمي‌فهمند» بايد از ذهن والدين ايراني براي هميشه پاک شود و آن‌ها به آموزش و پرورش اين فضيلت‌ها از همان دوران کودکي اقدام کنند. متاسفانه هم اکنون برخي والدين نسبت به مسائل تربيتي کودکان کوتاهي مي‌کنند، در صورتي که سنگ بناي موفقيت و زندگي سالم کودکان با آموزش اين فضيلت‌ها گذاشته مي‌شود.

منابع غني از کلسيم به غير از لبنيات

محصولات لبني منبع عمده کلسيم هستند . کلسيم يک عنصر اساسي درتمام مراحل زندگي براي بسياري ازعملکردهاي مختلف بدن من جمله ساخت و ساز و نگهداري ازاستخوان است .

به گزارش سلامت نيوز افرادي که شير نمي نوشند به سادگي مي توانند دچار کمبود کلسيم شوند .

ويتامينD متحد اصلي وضروري کلسيم مصرف کلسيم به تنهايي کافي نيست ، بدن براي جذب کلسيم احتياج به ويتامين D دارد . که بخشي ازآن توسط پوست ما به صورت روزانه ازطريق آفتاب جذب مي شود. ازديگر منابع تامين کننده اين ويتامين زرده تخم مرغ ، کره ،ماهي سالمون ، روغن ماهي و..... است. توجه کنيد که مصرف الکل ، تنباکو ،نمک وپروتئين هاي حيواني اثر منفي برروي ويتامين D ميگذارند و درنتيجه جذب کلسيم را کاهش مي دهند. بايد بدانيد که کلسيم يک پيش نياز براي اسکلت بدن ماست . درهرگروه سني براي فقط سلامت استخوانها وداشتن اسکلت قوي وسالم ، مصرف کلسيم ضروريست .

ميزان مورد نياز کلسيم براي هرگروه سني چقدراست ؟

کودکان :800ميلي گرم درروز

نوجوانان :1200 ميلي گرم درروز

بزرگسالان: 200تا 1000ميلي گرم درروز

سالمندان :1200 ميلي گرم درروز

زنان باردار:1000 تا 1200 ميلي گرم درروز

سعي کنيد در برنامه غذايي روزانه خود مقدارزيادي آب بنوشيد . بعضي ازآبهاي مصرفي ازکلسيم غني هستند .مصرف ماهي را هم دربرنامه غذايي خود بگنجانيد و به طور منظم ماهي بخوريد برخي غذاهاي نشاسته اي مثل نخود فرنگي ، کلم پيچ ،جعفري، اسفناج و ......را هم به منوي خود اضافه کنيد بررسي غني ترين منابع غذايي کلسيم:

شير گاو: 113 ميلي گرم / 100 گرم

شير بز: 325 ميلي گرم / 100 گرم

جعفري: 250 ميلي گرم / 100 گرم

بادام: 250 ميلي گرم / 100 گرم

اسفناج: 168 ميلي گرم / 100 گرم

کنجاله سويا: 154 ميلي گرم / 100 گرم

شکلات: 105 ميلي گرم / 100 گرم

کلم بروکلي: 76 ميلي گرم / 100 گرم

لوبيا سفيد پخته شده: 60 ميلي گرم / 100 گرم

گوشت و ماهي: از 10 تا 40 ميلي گرم / 100 گرم

انجير: 64 ميلي گرم / 100 گرم

لوبيا سبز: 60 ميلي گرم / 100 گرم

پرتقال: 52 ميلي گرم / 100 گرم

شايد شما هم يکي ازافرادي باشيد که دستگاه گوارشي تان تحمل لاکتوز موجود درشير را ندارد لاکتوز يکي ازمشتشقات قند است که درشير وجود دارد وجذب ضعيف آن باعث اختلال دستگاه گوارش ، نفخ واسهال واستفراغ و..... مي‌شود . برخي ازمردم هم طعم شيررا دوست ندارند .

همه اين افراد درمعرض خطر کمبود کلسيم قرار دارند . براي غلبه براين مشکلات مي توانيد ازديگر غذاهاي غني ازکلسيم استفاده کنيد .

به عبارت ديگر افراديکه محصولات لبني مصرف نمي کنند دليل بهتري براي تنوع در رژيم غذايي خود دارند.

خوراکی علیه سوزش معده

خوراکی علیه سوزش معده
خرما گل سفره افطار محسوب می‌شود و این روزها بازار فروش آن داغ‌تر از همیشه است؛...

خرما داروی سوزش معده
 این ماده غذایی به صورت خوشه‌ای یا كیلویی در انواع خارك، رطب مضافتی یا خرمای رسیده نیمه‌ خشك به فروش می‌رسد اما چه تفاوتی میان این خرماها وجود دارد و چه نكاتی را باید هنگام خرید و نگهداری آن رعایت كرد.

خارك، خرمایی كال و گس

زمانی كه خرما سفت و كال بوده و رنگ آن زرد مایل به نارنجی است به آن خارك می‌گویند. خارك به دلیل مقدار زیاد تانن (ماده‌ای كه در عصاره بسیاری از گیاهان وجود دارد)‌ طعم گسی داشته و به دلیل كم شیرین بودن، كم كالری است.

نوع دیگراین میوه كه بیشتر در سفره افطار دیده می‌شود؛ رطب است. رطب نیمه‌رسیده و به رنگ قهوه‌ای بوده و نرم‌تر و شیرین‌تر است؛ درواقع هرچه این میوه بیشتر بر درخت بماند شیرین‌تر شده و در گرمای خرماپزان رسیده و نیمه خشك می‌شود، این خرما قند بالایی دارد و بسیار پركالری است.

خرما، سوزش معده را رفع می‌كند

انواع خرما از نظر میزان مواد مغذی با یكدیگر برابری می‌كند. آهن، منیزیم و ویتامین‌های گروه B خرما موجب آرامش اعصاب، رفع كم‌خونی و نشاط می‌شود و به دلیل مقدار زیاد پتاسیم برای افراد با فشار خون بالا مناسب است.

فسفر این میوه فعالیت‌های فكری را زیاد می‌كند و قند آن در وعده افطار چون سریع جذب می‌شود، از رخوت و سستی می‌كاهد.

خرما بهترین دارو برای رفع سوزش معده است و از ترش كردن می‌كاهد. به یاد داشته باشید كلوچه و شیرینی‌های حاوی خرما به دلیل آن‌كه دارای شكر، آرد و روغن است، كالری زیادی وارد بدن كرده و به اندازه خرما ارزش تغذیه‌ای ندارد.

خرمای شیره انداخته و شكرك زده نخرید

بهترین مكان برای نگهداری خرما یخچال است. چنانچه بخواهید این محصول را به مدت طولانی‌تری نگه دارید، آن را فریز كنید.

انواع خرما اگر دچار تغییرات شدید دمایی شود در دمای بالا شیره انداخته و در دمای پایین این شیره به صورت كریستال‌هایی بر سطح خرما پدیدار می‌شود و شكرك می‌زند، شكرك زدن با آن كه در طعم خرما تاثیری ندارد، اما بافت، ظاهر و درصدی از كیفیت خرما را تغییر می‌دهد بنابراین از خرید خرماهای شیره انداخته به خصوص آنهایی كه به صورت باز و فله‌ای در برخی اماكن عرضه می‌شود، خودداری كنید.

این خرما‌ها به دلیل رطوبت بالا و شیره تراوش شده، چسبندگی زیادی داشته و براحتی میكروب‌های محیط را به خود جذب كرده و می‌تواند مصرف‌كننده را به انواعی از بیماری‌ها مبتلا سازد، از طرفی برخی از آنها مستعد ترش‌شدگی است.

خرما را قبل از مصرف بشویید

بد نیست بدانید اغلب خرما‌های موجود در بازار به دلیل احتمال ترش شدگی شسته نمی‌شود و باید در زمان مصرف آنها را بشویید یا پوست نرم آن را جدا كنید.

در مورد خرماهای خشك هم بهتر است آنها را با آب داغ بشویید. از آنجا كه قند خرما بسیار بالاست، خوردن نوع خشك آن در حجم زیاد توصیه نمی‌شود.

از آنجایی كه كرم‌خوردگی و ترش شدن از كیفیت و ارزش تغذیه‌ای محصول می‌كاهد، خرمایی را انتخاب كنید كه دارای بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ مصرف و مجوز بهداشتی باشد.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

آیا ژله استخوان‌ساز است؟

 آیا ژله استخوان‌ساز است؟
اگر ژله را با آب‌میوه‌های طبیعی و ژلاتین استاندارد تهیه کنید دسر سالمی است در غیر این صورت انواع آماده ژله‌ها از ارزش غذایی پایینی برخوردارند و ممکن است در کودکان مستعد آلرژی باعث ایجاد حساسیت شوند...

 

این روزها کودکان در محیط بسیار آلوده‌ای زندگی می‌کنند و در معرض تماس با فلزات سنگینی چون سرب، جیوه و کادمیوم هستند که به مرور زمان در بدن آن‌ها جمع می‌شود. این تجمع می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی در یادگیری، بیش‌فعالی و افسردگی در آن‌ها شود، بنابراین در برهه‌ای از زمان که رشد کودک سریع‌تر می‌شود، باید به مسئله تنوع و تعادل در برنامه غذایی آن‌ها توجه بیشتری داشت و مراقب بود خوراکی‌های کم ارزش نخورند.

ژله یکی از همین خوراکی‌های کم ارزش است ولی بیشتر والدین با این تصور اشتباه که در استحکام استخوان‌ها تأثیر دارد، آن را به عنوان دسر در برنامه غذایی فرزندان خود می‌گنجانند درحالی‌که می‌توان به جای آن منابع غذایی بسیار غنی ازکلسیم مانند شیر، ماست، کنجد، بادام و انواع کلم‌ها را که تأمین‌کننده کلسیم مورد نیاز بدن هستند، در برنامه غذایی آن‌ها قرار داد.

در حال حاضر، ژله‌های آماده موجود در بازار که با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف عرضه می‌شوند، از نظر تغذیه‌ای مناسب کودکان نیستند زیرا در بروز حساسیت در آن‌ها نقش دارند و ممکن است در برخی از بچه‌ها که زمینه آلرژی دارند، باعث بروز حساسیت به صورت خس‌خس سینه یا کهیر شوند.

اگر می‌خواهید بچه‌ها تغذیه سالمی داشته باشند، انواع مغزها، میوه و سبزی‌ها را در برنامه غذایی‌شان بگنجانید و با استفاده از مخلوط آب‌میوه‌های طبیعی با ژلاتین‌های استاندارد، ژله خانگی تهیه کنید. می‌توانید علاوه بر آب‌میوه‌های طبیعی، انواع میوه‌ها یا بستنی را نیز به ژله اضافه کنید.

هرچند بهتر است به جای اینکه ذائقه کودک را به چنین خوراکی‌هایی عادت دهید، ترکیبی از انواع مغزها یا مخلوطی از سالاد میوه (ترکیب میوه‌ها همراه با کنجد، بادام یا گردو) را در برنامه غذایی او بگنجانید و به عنوان میان‌وعده‌ای سالم در اختیارش قرار دهید تا قسمتی از نیازهایش به انواع ریزمغذی‌ها تأمین شود.

توان مقاومتی کودکان امروزی در مقابل عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌های احتمالی به دلیل بدغذایی، کم‌خوابی و رعایت نکردن تناسب در مصرف مواد غذایی، بسیار ضعیف است و معمولاً بعد از سن ۳ سالگی، مصرف تنقلات و کم‌تحرکی در کودکان باعث چاق‌تر شدن آن‌ها می‌شود بنابراین زمانی که می‌توان کودک را به خوردن انواع مغزها تشویق کرد، لزومی ندارد خوراکی‌هایی مانند ژله را در برنامه غذایی آن‌ها گنجاند.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

 خورشيد منبع انرژي رايگان   

انرژي خورشيدي، يكي از منابع تامين انرژي رايگان،پاك و عاري از اثرات مخرب زيست‌محيطي است كه از ديرباز به روش‌هاي گوناگون مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

به گزارش جام جم آنلاين، بحران انرژي در سال‌هاي اخير، كشورهاي جهان را بر آن داشته است كه با مسائل مربوط به انرژي، برخوردي متفاوت داشته باشند.

در اين ميان، جايگزيني انرژي‌هاي فسيلي با انرژي‌هاي تجديدپذير و از جمله، انرژي خورشيدي به‌منظور كاهش و صرفه‌جويي در مصرف انرژي، كنترل عرضه و تقاضاي انرژي و كاهش انتشار گازهاي آلاينده با استقبال فراواني روبه‌رو شده است.

به طور متوسط، خورشيد در هر ثانيه 1020×1/1 كيلووات ساعت انرژي ساطع مي‌كند. از كل انرژي منتشرشده توسط خورشيد، تنها حدود 47 درصد آن به سطح زمين مي‌رسد.

اين به آن معني است كه زمين در هر ساعت، تابشي حدود 60 ميليون BTU دريافت مي‌كند.

يعني انرژي ناشي از سه روز تابش خورشيد به زمين برابر با تمام انرژي ناشي از احتراق كل سوخت‌هاي فسيلي در دل زمين است بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه در اثر تابش خورشيد به مدت 40 روز، مي‌توان انرژي مورد نياز يك قرن را ذخيره كرد.

كشور ايران بين مدارهاي 25 تا 40 درجه عرض شمالي قرار گرفته و در منطقه‌اي واقع شده است كه به لحاظ دريافت انرژي خورشيدي بين نقاط جهان در بالاترين رده‌ها قرار دارد.

ميزان تابش خورشيدي در ايران، بين 1800 تا2200 كيلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمين زده شده است كه بالاتر از ميزان متوسط جهاني است.

طبق آمار در ايران، به طور متوسط سالانه بيش از 280روز آفتابي گزارش شده كه بسيار قابل توجه است بنابراين استفاده از سيستم‌ها و تجهيزات خورشيدي در ايران بسيار به صرفه است.

آبگرمكن‌هاي خورشيدي كه طي سال‌هاي اخير وارد كشور شده‌اند، ابزارهاي مناسبي براي صرفه‌جويي در مصرف سوخت هستند.

اين آبگرمكن‌ها شامل كلكتور خورشيدي (گرد آورنده)، منبع ذخيره آب و ساير لوازم هستند. اين كالا به شرطي كه طراحي مناسب داشته باشد و در مكان مناسب نصب شود، ده ماه از سال قابل استفاده است.

معمول‌ترين و متداول‌ترين سيستم آبگرمكن خورشيدي متشكل از يك كلكتور (صفحه تخت جاذب و لوله‌هاي متصل به آن) است كه انرژي تابشي خورشيد را جذب كرده، گرماي حاصل را به آب در حال جريان از داخل لوله‌اي منتقل مي‌كند كه اين آب به طور مستقيم (سيستم باز) يا از طريق يك مبدل حرارتي خورشيدي (سيستم بسته) در داخل مخزن عايق كاري شده ذخيره مي‌شود. پس اين سيستم، قابليت تامين آب گرم در طول شبانه‌روز را دارد.

اين آبگرمكن‌ها با برق هم كار مي‌كنند. يعني مواقعي از سال كه نور خورشيد كم است، فقط با فشار دادن يك دكمه اين آبگرمكن‌ها تبديل به آبگرمكن برقي شده و آب گرم مورد نياز تامين مي‌شود. اين آبگرمكن‌ها قابليت اتصال به سيستم‌هاي حرارت مركزي را نيز دارند.

خوشبختانه نگهداري اين آبگرمكن‌ها بسيار ساده و حتي از نگهداري ساير آبگرمكن‌ها راحت‌تر است. فقط در نقاط كويري و بادخيز ايران، بايد هر چند هفته يكبار شيشه‌هاي كلكتورها تميز شود، در صورت شكسته‌شدن شيشه‌ها به هر دليل، براحتي تعويض مي‌شوند.

عمر اين آبگرمكن‌ها 10 تا 20 سال است، بسيار ايمن هستند و خطراتي مانند آتش‌سوزي و نشت گاز يا نفت ندارند.

محاسن استفاده از انرژي خورشيد

استفاه از نور خورشيد به جاي نفت، گاز و... دو حسن عمده دارد: اول اين‌كه هزينه استفاده از آن بسيار كمتر از ساير انرژي‌هاست و دوم اين‌كه به محيط‌زيست صدمه‌اي وارد نمي‌كند.

آبگرمكن خورشيدي در تامين آب گرم مصرفي منازل، ويلاها، هتل‌ها، بيمارستان‌ها، مدارس، رستوران‌ها، استخرها، حمام‌ها و... به عنوان مصرف اصلي يا مكمل در سيستم گرمايشي مانند رادياتورها و... كاربرد دارد.

امروزه كيفيت و كارايي برتر سيستم‌هاي آبگرمكن خورشيدي براساس ميزان قدرت جذب انرژي تابشي وهمچنين مقدار سطح اتصال ورقه‌هاي جاذب و لوله‌هاي متصل به آنها سنجيده مي‌شود.


فست فودها

همانطور كه­ مي دانيم امروزه شايد بيشتر مسموميت هاي غذايي ايجاد شده در افراد به دليل تغيير عادت ها و فرهنگ غذايي در نسل جديد، دغدغه‌ها، مشغله‌ هاي كاري، تفنن، سرگرمي و تغيير ذائقه ها است كه در افرادي اين مسموميت ها به خوبي مشهود است كه بيشتر از غذاهاي آماده مصرف مي­كنند.

اين قبيل افراد به جاي اين كه به اهميت و سلامت غذايي كه از آن استفاده كنند توجه كنند، به دنبال طعم و شكل غذا هستند و در اين ميان ارايه دهندگان غذاهاي آماده در يك مسابقه پنهان به دنبال تحريك ذائقه ها و ارايه طعم هاي جديد براي فروش، سود بيشتر و جذب مشتري براي رستوران ها و مكان هاي عرضه محصولات غذايي خود هستند.بر اساس اين گزارش متوجه مي شويم كه غذا خوردن در خارج از منزل امري بديهي و اجتناب‌ ناپذير است، چه براي خانواده ها كه در روزهاي تعطيل آخر هفته و در ديگر روزها به رستوران ها مي روند و از غذاهاي آماده استفاده مي كنند و چه براي كارمندان، كارگران، دانشجويان و كساني كه شغلي ثابت در يك محل ندارند و مجبورند مدام از جايي به جاي ديگر بروند و از روي اجبار غذا خوردن بيرون از خانه را تجربه كنند.

به گزارش ايرنا، كارشناس اطلاع رساني دفتر تحقيق و توسعه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز در اين زمينه مي گويد: امروزه مصرف غذاهاي بيرون و رستوران ها خيلي افزايش يافته است و در اكثر موارد به عنوان تفريح تلقي مي شود.'اعظم توسركاني' افزود : قبل از اين كه در رستوراني بنشينيد، دقت كنيد آيا ظاهر رستوران تميز و بهداشتي است يا خير، اگر تميز و بهداشتي به نظر نمي رسد در آن رستوران به هيچ عنوان غذا نخوريد.وي با بيان اينكه دقت كنيد غذايي كه سفارش مي دهيد گوشت يا تخم مرغ نيم پخته نداشته باشد، تصريح كرد: اگر از اين موارد مطمئن نيستيد سوال كنيد و همواره غذاهاي كامل پخته شده سفارش دهيد، زيرا تنها پخته شدن كامل غذا مي تواند باكتري ها را از بين ببرد.

توسركاني ادامه داد: سعي كنيد به جاي ساندويچ‌ها و غذاهاي مشابه با محتواي سرد مثل (هات داگ، گوشت يا مرغ سرد)، غذاهاي دوباره گرم شده اي كه تا دماي بخار داغ شده اند سفارش دهيد.اين كارشناس غذايي با بيان اينكه دقت كنيد غذايي كه براي شما آورده مي شود كاملا داغ باشد, در غير اين صورت از خوردن آن خودداري كنيد.وي اظهار داشت: هنگامي كه غذاي پخته شده داغ خريداري مي كنيد، آن را ظرف دو ساعت مصرف كنيد و يا آن را در فر با دماي برابر يا بالاتر از 74 درجه سانتي گراد نگهداري كنيد تا از رشد باكتري ها جلوگيري شود.وي تاكيدكرد: چنانچه غذاي خريداري شده را داخل خودرو حمل مي كنيد آن را سريع به منزل برسانيد و داخل يخچال بگذاريد زيرا دماي داخل خودرو بسيار بالاست و اگر غذايي بيشتر از دو ساعت بيرون از يخچال بود آن را دور بريزيد.كارشناس مركز اطلاع رساني و رسيدگي به شكايات مديريت نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز در اين زمينه مي گويد: برخلاف پدر و مادرهاي ما كه چندان اشتياقي به رفتن به اين رستوران ها را ندارند جوانان و نوجوانان ترجيح مي‌دهند بجاي غذاهاي سنتي به سراغ انواع ساندويچ‌ها و پيتزاها بروند .'اعظم شمشيري' با بيان اينكه اين روزها كمتر جواني است كه رستوران هاي فست فود را نشناسد و با دوستان خود به آن ها سر نزده باشد، تصريح كرد: فست فودها يا غذاهاي آماده، غذاهايي هستند كه خيلي آسان و سريع تهيه مي شوند و در رستوران ها با همين نام عرضه مي شوند.

وي خاطر نشان كرد: رستوران هاي فست فود دو شاخص اصلي دارند يكي آن كه غذا پس از سفارش خيلي سريع آماده مي شود و با حداقل امكانات به مشتري ارائه مي شود و غذاهايي نظير پيتزا، انواع ساندويچ، هات داگ، چيپس و پنير و مرغ سرخ كرده كه معمولا در كنار آن ها سيب زميني سرخ كرده و تنوري و انواع سالاد كلم و سالاد فصل به عنوان مخلفات ميل مي شود.به گفته وي غذاهاي فست فود راحت تري مانند سمبوسه نيز وجود دارد كه پس از خريداري از مغازه در حال راه رفتن ميل مي شوند.شمشيري با بيان اينكه خوردن اين غذاها، موجب شيوع عادت هاي بد مانند پرخوري، كم تحركي و سريع خوردن مي شود به اثرات مضر فست فودها بر سلامتي انسان اشاره كرد و افزود: فست‌فودها، چه خوب چه بد، چه خوشمان بيايد چه خوشمان نيايد، واقعيت دنياي امروز هستند و رژيم غذايي ما را تغيير داده‌اند.

اين كارشناس غذايي تصريح كرد: اين غذاها در صورت توليد و استفاده نامناسب مي‌توانند سبب ايجاد مسموميت غذايي نيز شوند.وي با اشاره به اينكه مسموميت‌هاي غذايي ممكن است در اثر عوامل فيزيكي، شيميايي و بيولوژيكي ‌ايجاد شوند، تاكيد كرد: مسموميت‌هاي غذايي به ‌شدت سلامت انسان را تحت تاثير قرار مي‌دهند كه از اين قبيل سالمندان، زنان باردار، كودكان و افرادي كه در سيستم ‌ايمني خود دچار نقص هستند، از آسيب پذيرترين افراد مي‌باشند.

شمشيري با بيان اينكه اولين قدم در جلوگيري از ‌ايجاد مسموميت غذايي ‌اين است كه اطلاعات خوب و جامعي از اصول ‌ايمني غذايي، خطرات تهديدكننده ‌ايمني غذايي، ريسك‌ها و ‌اين كه چگونه‌ اين خطرات را كنترل و برطرف كنيم، داشته باشيم، افزود: ابتدا غذايي كه مورد استفاده مصرف كننده قرار مي‌گيرد، بايد براي مصرف مناسب باشد و كمترين ميزان آلودگي را داشته باشد و مصرف‌كنندگان نيز نقش حياتي خود را با افزايش دانش و به‌كارگيري اصول بهداشتي ‌ايفا مي‌كنند.

كارشناس مركز اطلاع رساني و رسيدگي به شكايات مديريت نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي اهواز يادآور شد: بايد تاريخ مصرف را جدي بگيريد؛ بو، طعم و ظاهر محصولات تازه غالبا نشان دهنده كيفيت آن هاست، تصريح كرد: بسته‌بندي‌هاي آسيب‌ ديده خطري براي فساد و مسموميت است و يا حداقل باعث كاهش زمان نگهداري محصول مي‌شود و وجود چنين محصولاتي بايد به فروشنده اطلاع داده شده و محصول دور ريخته شود. وي ادامه داد: در صورتي كه غذا براي جذابيت تزيين ‌شود مانند تهيه ميز اردو، بايد به دورچين غذاها دقت شود چرا كه به طور معمول ‌اين مواد خام مصرف مي‌شوند.شمشيري خاطر نشان كرد: افرادي كه از آلرژي‌هاي غذايي رنج مي‌برند، در مكان‌هاي عمومي‌ بايد بيشتر مراقب باشند.


غربالگري در پزشکي

غربالگري (screening) در پزشکي راهبردي است که در يک جمعيت به کار مي‌رود تا يک بيماري را در افرادي که فاقد نشانه‌ها و علائم هستند، شناسايي کند. بر خلاف اغلب موارد در پزشکي، آزمون‌هاي غربالگري بدون وجود شاهد باليني از بيماري، بر روي افراد انجام مي‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين، مقصود از غربالگري شناسايي زودرس بيماري در يک جامعه است،‌ تا به اين ترتيب با فراهم‌شدن امکان مداخله و مديريت پيش‌هنگام، ميزان مرگ و مير و ابتلا به بيماري کاهش يابد. گرچه غربالگري ممکن است به تشخيص زودرس بيماري منتهي شود، نشان داده شده است که همه آزمون‌هاي غربالگري به افرادي که مورد غربالگري قرار مي‌گيرند، نفع مي‌رسانند. تشخيص بيش از حد واقع موارد (overdiagnosis)، تشخيص غلط (misdiagnosis) و ايجاد حس کاذب مصونيت از بيماري برخي از عوارض جانبي غربالگري هستند. به همين خاطر آزموني که در يک برنامه غربالگري مورد استفاده قرار مي‌گيرد، به خصوص اگر يک بيماري با ميزان بروز پايين مطرج باشد، بايد "ويژگي" specifcity خوب به همراه "حساسيت" sensitivity قابل‌قبول داشته باشد. ده نوع غربالگري وجود دارد: "غربالگري همگاني" که شامل غربالگري افرادي در يک رده معين است (مثلا همه کودکان در يک سن معين). "مورد يابي" شامل غربالگري گروه کوچکي از افراد بر اساس وجود عوامل خطرساز (براي مثال به خاطر يکي از اعضاي خانواده به يک بيماري ارثي است).

سازمان بهداشت جهاني اين اصول راهنما را در مورد غربالگري بيماري در سال 1968 منتشر کرد، که هنوز هم کاربرد دارد:

1. بيماري بايد يک مشکل مهم بهداشتي باشد.

2. بايد درماني براي آن بيماري وجود داشته باشد.

3. تسهيلات پزشکي براي تشخيص و درمان آن بيماري بايد وجود داشته باشد.

4. آن بيماري بايد داراي يک دوره مخفي باشد.

6. بايد آزموني براي آزمايش يا معاينه کردن آن بيماري وجود داشته باشد.

7. سير طبيعي آن بيماري بايد به قدر کافي شناخته شده باشد.

8. بايد خط مشي مورد توافقي براي درمان آن بيماري وجود داشته باشد.

9. هزينه کلي يافتن يک مورد بيماري نسبت به هزينه پزشکي در کل، بايد از لحاظ اقتصادي متعادل باشد.

10. مورديابي بايد يک فرآيند مداوم باشد، نه صرفا يک طرح "يک بار و براي هميشه".

پیامبران مدفون در جوار قبر حضرت علی (ع)



حضرت علی (عليه السلام) در کنار کدام یک از پیامبران دفن شده اند؟


از زیارت نامه حضرت علی (ع) استفاده می شود که حضرت آدم (ع)  و حضرت نوح (ع) در کنار حضرت آرمیده اند. زیرا در زیارت نامه چنین آمده است: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ وَ عَلَی ضَجِیعَیْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُه».[1] سلام و درود خدا بر شما و بر حضرت آدم و نوح که در جوار شما آرمیده اند.

ابو بصیر می گوید: از امام محمد باقر (ع) در مورد قبر امیرمؤمنان علی (ع) پرسیدم و گفتم مردم در این باره اختلاف دارند. حضرت فرمود: تحقیقاً امیر مؤمنان با پدرش نوح در قبر او آرمیده است.[2] 


در اسناد تاریخی آمده است که حضرت علی (ع) در وصیت خویش محل قبر خود را به اطرافیان بیان کرد و آمده است که آنجا را نوح نبی (ع) کنده و آماده نموده است.[3]


پي نوشت:


[1]. بحار الأنوار، ج ‏53، ص، 271؛ مفاتیح‏الجنان ص، 344

[2]. حر عاملی، وسائل الشیعة، ج 14، ص 386، ح 19437، مؤسسة آل البیت (ع)، قم، 1409 ق، روایات در این مورد بسیار است برای اطلاع بیشتر به وسائل الشیعة، ج 14، ص 384، باب 27   بَابُ اسْتِحْبَابِ زِیَارَةِ آدَمَ وَ نُوحٍ وَ إِبْرَاهِیمَ مَعَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع) مراجعه نمایید.
 
[3]. منتهی الامال فـصـل چـهـارم، در وصـیـّت هـای امـیـرالمـومـنـیـن (ع ) وکـیـفـیـت وفـات وغسل و دفن آن حضرت.

محل دفن حضرت علی عليه‌السلام و نحوه دفن آن حضرت



آیا منابع معتبری وجود دارند که حضرت علی علیه السلام در نجف اشرف جایی که مسجد او وجود دارد دفن شده است؟

بنابر روایات متعددی که از طریق شیعه نقل شده است، مدفن امام علی علیه السلام  در نجف اشرف و در همین مکانی است که هم اکنون گنبد و ضریح دارد.

این روایات اگر چه از طرق گوناگون و با الفاظ مختلف نقل شده است، ولی در محتوا و مفهوم متفق بوده و همگی آنها به صراحت، دفن آن حضرت را در «غری» (نجف) تأیید کرده اند؛ ما در این جا به یک روایت اشاره کرده و آدرس روایات دیگر را ذکر می کنیم:

حبان بن علی العنزی می گوید: مرا خبر داده آزاد کرده علی(ع) که چون هنگام احتضار آن حضرت فرا رسید به حسن و حسین علیهما السلام فرمود: «چون من از دنیا رحلت کردم مرا بر تختی گذارید و بیرون آوریدم و عقب تخت را بردارید و جانب پیش آن را به حال خود بگذارید، که آن جانب خود برداشته می شود و مرا ببرید به غریین (نجف اشرف)، پس در آن جا سنگ سفیدی خواهید دید، در آن سنگ قبر مرا بکنید به تخته ای می رسید، مرا در آنجا دفن کنید. پس چون آن حضرت چشم از جهان فرو بست ما نیز همین کار را کردیم تا به غریین رسیدیم سنگ سفید را دیدیم که از نور می درخشید. در آن سنگ قبر را حفر کردیم تخته ای ظاهر شد که بر آن نوشته بود: این را نوح در این جا برای علی بن ابی طالب ذخیره گذاشته است. پس آن حضرت را دفن کردیم و باز گشتیم و از دیدن این معجزات که دلالت بر عظمت مقام حضرت می کرد، خشنود شدیم، پس گروهی از شیعیان به ما رسیدند که بر آن حضرت نماز نخوانده بودند، ما ایشان را از آن چه اتفاق افتاده بود با خبر کردیم...»[1]

نکته ای که در این روایات به چشم می خورد این است که امام علی(ع) با توجه به مصالحی که بعداً آشکار شد، وصیت فرمود تا او را در دل شب و پنهانی به خاک بسپارند تا مبادا بنی امیه و خوارج و.. از محل دفن اطلاع یافته و به ایشان اهانتی نمایند.

برخی از مورخان و جغرافی دانان و علمای اهل سنت نیز تأیید کرده اند که محل دفن امام علی(ع) در نجف اشرف (در همین محل کنونی) قرار دارد که عبارتند از:

1- ابن اثیر، در کتاب الکامل فی التاریخ، ج 3، ص 396.
2- ابوالغداء در کتاب المختصر فی تاریخ الشیعه، ج 1، ص 93.
3- ابن الوردی در کتاب تاریخ ابن الوردی، ج 1، ص 249.
4- یاقوت حموی در کتاب معجم البلدان، ج 3، ص 790- ج 4، ص 760.
5- ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 16.

اما تعیین محل دفن امام (ع) در مشهد نجف نزد شیعه اضافه بر مطالبی که ذکر شد مبتنی بر دلائل و براهین آشکار دیگری است که عبارتند از:

1- تواتر اخبار و روایات دفن امام علی(ع) در این مکان.
2- اجماع و اتفاق شیعه بر این که قبر آن حضرت در همین مکان فعلی بوده است.
3- ظهور کرامات و معجزات بی شماری که در این مرقد مطهر ظهور کرده است.
4- مقبولیت عامه مردم و پادشاهان و امیران از شیعه و اهل سنت در طول تاریخ، پس از آشکار شدن قبر مطهر در زمان هارون الرشید به بعد.
5- مورخان و محدثان نوشته اند که امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بارها در همین مکان به زیارت جدشان آمده اند حتی بسیاری از خواص شیعه را راهنمایی کرده اند.

اینها بخشی از ادله ای است که دلالت دارد مرقد مطهر امام علی علیه السلام در مکان فعلی در نجف اشرف می باشد.[2]

[1] -ارشاد مفید، ج 1، ص 24 و 23- بحرانی، مدینه العاجز، ج 3، ص 48- مجلسی، محمد باقر، بحار، ج 42، ص 217- قندوزی حنفی، ینابیع المودة، ص 372- به نقل از دانشنامه امام علی(ع)، ج 9، تاریخ، مقاله نجف، نوشته علی رفته، ص 472.


[2] -دانش نامه امام علی(ع)، ج 9، (بخش تاریخ) ص 476، مقاله نجف، نوشته علی رفیعی.

وصیت نامه امیر المؤمنین عليه‌السلام



ابوالفرج در مقاتل الطالبیین روایت کرده که پس از ضربت خوردن امیر مؤمنان، اطبای کوفه را به بالین آن حضرت آوردند و در میان آنها، هیچ یک در معالجه زخم و جراحی استادتر از اثیر بن عمرو نبود و او متخصص در معالجه زخم ها و جراحات بود و از جمله چهل نفر جوانی بود که در زمان ابوبکر در عین التمر به دست خالد بن ولید اسیر و در کوفه ساکن شده بود.


این طبیب همین که زخم سر آن حضرت را دید، دستور داد شُش گوسفندی را بیاورند و از میان آن رگی را بیرون آورد و آن رگ را در زخم مزبور نهاد و پس از اندکی بیرون آورد و آن را مشاهده کرد. سپس رو بدان حضرت کرده، گفت: «ای امیر مؤمنان، هر وصیتی داری، بکن که ضربت شمشیر این دشمن خدا به مغز سر رسیده و معالجه سودی ندارد.» در این وقت بود که امیر المؤمنین کاغذ و قلم و دواتی طلبید و شروع به وصیت کرد.

وصیت نامه حضرت علی (ع) را در کتاب های حدیث به اجمال و تفصیل و به طور گوناگون نقل کرده اند که یکی را ابوالفرج نقل کرده و در کافی مرحوم کلینی هم، نظیر همین وصیت را که ابوالفرج روایت کرده، نقل می کند و در نهج البلاغه نیز (در زیر نامه شماره 47) اجمالی از این وصیت آمده و خلاصه ای از آن در کَشفُ الغُمَّة و روایات دیگر آمده که همه آنها را مجلسی= در بحارالانوار نقل کرده و ما همان روایت ابوالفرج را که نسبتاً جامعتر از دیگران است، نقل می کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

این وصیت نامه ای است که امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب بدان وصیت می کند:گواهی می دهد که معبودی جز خدا نیست که یگانه است و شریک ندارد.

و نیز گواهی می دهد که محمد (ص) بنده و رسول اوست، که خداوند او را به راهنمایی و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان پیروزش کند، هرچند مشرکان آن را ناخوش دارند. درود و برکات خدا بر او باد!

«همانا نماز و پرستش و زندگی و مرگ من از آن خداوندی است که پروردگار جهان است و شریکی برای او نیست و بدان مأمور گشته ام و منم از نخستین مسلمانان». (انعام: 162 و 163)

ای حسن! من تو را و تمام فرزندان و خاندانم و هر کسی که این وصیت نامه به او برسد، به تقوا و ترس از خداوندی که پروردگار شماست، سفارش می کنم.

و باید نمیرید جز اینکه مسلمان باشید.

و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، زیرا به راستی من از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: اصلاح دادن میان مردمان از همه نماز و روزه بهتر است و آنچه دین را تباه ساخته و از بین می برد، افساد میان مردمان است، ولا قوه الا بالله العلی العظیم [نیرویی جز به وسیله خدای بزرگ نیست].

به خویشان و ارحام خویش توجه داشته باشید و به آنان پیوند کنید، صله رحم کنید تا خداوند در روز قیامت حساب را بر شما آسان گرداند.

از خدا بترسید، از خدا بترسید، درباره یتیمان، پس برای دهن هایشان به سبب سنگدلی تان نوبت قرار ندهید (که گاهی سیر و گاهی گرسنه نگاهشان دارید).

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره همسایگانتان که رسول خدا (ص) درباره آنان سفارش کرده و پیوسته درباره آنان توصیه می فرمود، به اندازه ای که ما گمان کردیم برای همسایگان از همسایه خود ارث قرار می دهد و حرمت آنان به اندازه ای است که سهمی در مالشان برای همسایه تعیین کرده!

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره قرآن مبادا کسی به عمل کردن بدان بر شما سبقت جوید.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز، زیرا که نماز ستون دین شماست.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره خانه پروردگارتان (خانه کعبه)، مبادا تا زنده هستید، آن خانه از شما خالی بماند، که اگر رها شد، مهلت داده نمی شوید و به عذاب دچار می شوید و اگر از شما خالی ماند، کیفر خداوند فرصت زندگی به شما نمی دهد.

از خدا بترسید، از خدا بترسید در دادن زکات اموال خود، که زکات، خشم پروردگار را فرو نشاند.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره روزه ماه رمضان، زیرا که آن برای شما چون سپری است از آتش دوزخ.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره بینوایان و مسکینان و آنها را در زندگی خود شریک سازید و از خوراک و لباس خود به آنها نیز بدهید.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره پیکار کردن در راه خدا به مال ها و جان ها و زبان های خویش.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره امت پیغمبرتان، مبادا در میان شما ظلم و ستمی واقع شود.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره اصحاب پیغمبرتان؛ زیرا که رسول خدا (ص) درباره آنان سفارش فرموده است.

از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره زیردستانتان، غلامان و کنیزان، زیرا که آخرین سفارش و وصیت رسول خدا (ص) این بود که فرمود: «من شما را درباره دو دسته ناتوان که زیردست شما هستند، سفارش می کنم».

آنگاه فرمود: نماز! نماز! درباره خداوند از سرزنش مردمان نهراسید؛ چه، هر کس به شما ستم کند یا اندیشه بد داشته باشد، خداوند شر او را کفایت فرماید.

با مردم به نیکی سخن بگویید، همان گونه که خدا فرمود.

امر به معروف و نهی از منکر را ترک مکنید که رشته کار از دست شما بیرون شود، آنگاه هر چه دعا کنید و از خداوند دفع شر خواهید، پذیرفته نشود و به اجابت نرسد.

بر شما باد هنگام معاشرت، به فروتنی و بخشش و نیکویی درباره یکدیگر.

و زنهار از جدایی و تفرقه و پراکندگی و روی گردانیدن از هم.

و در نیکوکاری، یار و مددکار یکدیگر باشید و بر گناه و ستمکاری کمک مباشید که شکنجه و عذاب خدا بسیار سخت است.

خداوند نگهدار شما خاندان باشد و حقوق پیغمبرش را در حق شما حفظ فرماید، اکنون با شما وداع می کنم و شما را به خدا می سپارم و سلام و رحمتش را بر شما می خوانم.

*** *** ***

در کافی آمده است که پس از پایان وصیت پیوسته می گفت «لااله الاالله» تا وقتی که روح مقدس آن حضرت به ملکوت اعلی پیوست.

اسامی و عناوین شب‌های قدر

 
از امام صادق(ع) نقل شده‌است: شب قدر تا قیامت باقیست و در ماه رمضان واقع است. در روایات شیعه آمده‌ که شب قدر یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم ماه رمضان است که احتمال این آخری بیش‌تر است.

 شب قدر فرصتی زرین و طلایی برای شست‌وشوی آینه دل است، آن شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدی‌ها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم کنیم، نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن هاشمی جزی، مدیر گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی یادداشتی را درباره منزلت «شب قدر» در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که در ادامه می‌آید:

در شب قدر که شب زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک شویم؟ دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای بصیرت‌بخش است که با تکرار تلاوت آنها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آید، پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح شده در دعاها گام برداریم.

در قرآن و روایات برای این شب فضیلت‌های بسیاری ذکر شده است، در این شب - که شب نزول قرآن به شمار مى‏آید - امور خیر و شر مردم و ولادت، مرگ، روزى، حج، طاعت، گناه و خلاصه هر حادثه‏اى که در طول سال واقع مى‏شود، تقدیر مى‏شود، عبادت در آن شب، فضیلت فراوان دارد و در نیکویى سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر است. در این شب تمام حوادث سال آینده به امام هر زمان عجل الله تعالی فرجه‌الشریف ارائه و وى از سرنوشت خود و دیگران با خبر مى‏شود، امام باقر علیه‌السلام مى‏فرماید: «انه ینزل فى لیلة‌القدر الى ولى الامر تفسیر الامور سنةً سنةً، یؤمر فى امر نفسه بکذا و کذا وفى امر الناس بکذا و کذا»؛ در شب قدر به‏ ولى امر (امام هر زمان) تفسیر کارها و حوادث نازل مى‏شود و وى درباره خویش و دیگر مردمان مأمور به دستورهایى مى‏شود.

*شب قدرکدام شب است؟

از حماد بن عثمان از حسان بن علی از جعفر صادق نقل شده‌است؛ شب قدر تا قیامت باقی‌است و در ماه رمضان واقع است. در روایات شیعه آمده‌ است که شب قدر یکی از سه شب نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم ماه رمضان است که احتمال شب بیست و سوم بیش‌تر است، در اصول کافی نیز آمده‌است که تقدیر در شب نوزدهم و ابرام در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.

* نام‌ها و عنوان‌های شب قدر

1) آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده می‌شود».

2) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند: «از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماه‌های سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماه‌ها، ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است».

3) نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است، این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.

4) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند: «عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

*شب نوزدهم ماه مبارک رمضان

اولین شب از شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال رقم می‌خورد و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند و به خدمت امام زمان (عج) مشرف می‌شوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام (عج) عرض می‌کنند.

*اعمالی که در هر سه شب مشترک است

1- غسل (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.)

2- دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از سوره «حمد»، هفت مرتبه سوره «توحید» بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه «اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ» و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.

3- قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: «اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِا سمُکَ الاَکبَرُ و اَسماؤُکَ الحُسنی وَیُخافُ وَیُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار»، پس هر حاجت که دارد بخواهد.

4- مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: «اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنک»َ.

ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله

ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِعلیٍّ

ده مرتبه: بِفاطِمَةَ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ

ده مرتبه: بِالحُسَین ِ

ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین

ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ

ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ عَلیٍّ

ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.

پس از این عمل هر حاجتی که داری طلب کن.

5- زیارت امام حسین علیه‌السلام است که در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود، منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید، هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین (ع) آمده است.

6- احیا داشتن این شب‌ها، در روایت آمده هر کس احیا کند، شب قدر را گناهان او آمرزیده شود، هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد.

7- صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از سوره «حمد» ده مرتبه سوره «توحید» بخواند.

8- این دعا خوانده شود: «اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَاَعتَرِفُ...»

اهل بيت(ع)‌؛ الگوي حجاب

برخي روايات، اهل بيت(ع) را به‌عنوان الگوي عملي رعايت حجاب معرفي مي‌کند و نشان مي‌دهد که آنان توجه زيادي به اين موضوع داشته‌اند. عبدا... بن حسن به اسناد خود از پدران معصومش(ع) روايت کرده است زماني که ابوبکر و عمر تصميم گرفتند از رسيدن فدک به حضرت فاطمه (س) مانع شوند و اين خبر به آن حضرت رسيد، حضرت مقنعه بر سر پيچيدند (و محکم بستند) و چادر خود را بر تن کردند و همراه جماعتي از زنان خويشاوند و ياران خويش آمدند، در حالي که (بر اثر بلندي چادر) بر پايين و ذيل آن پا مي‌گذاشتند.
امام صادق از پدرش روايت مي‌کند: (روزي) مرد نابينايي از فاطمه (س) اجازه خواست تا بر او وارد شود. پس فاطمه خود را از او پنهان کرد. پيامبر از وي پرسيد: چرا خود را از او پنهان مي‌کني در حالي که او تو را نمي‌بيند؟ فاطمه گفت: اگر چه او مرا نمي‌بيند، ولي من او را مي‌بينم و او مي‌تواند بوي مرا استشمام کند. پيامبر فرمود: گواهي مي‌دهم که تو پاره تن من هستي.
در روايتي ابن عباس گويد: بعد از نزول آيه 53 احزاب که به مردان دستور مي‌داد با زنان پيامبر از پشت پرده صحبت کنند، علي(ع) به منزل ام‌سلمه براي ديدار رسول خدا رفت و دقّ الباب کرد. پيامبر(ص) کوبنده در را شناخت، ولي ام‌سلمه او را نشناخت. پيامبر به همسرش فرمود: برو و در را باز کن. ام سلمه گفت: مگر چه کسي پشت در است که من بايد در را براي او باز کنم، مگر ديروز آيه نازل نشد که با زنان پيامبر از پشت پرده صحبت کنيد؟ آيا من بايد با محاسن و زيبايي‌هايم جلوي او ظاهر شوم؟ رسول خدا از اين سخن ناراحت شد و فرمود: هر کس دستور پيامبر را اطاعت کند دستور خدا را اطاعت کرده است، بلند شو و در را باز کن؛ همانا پشت در، مردي است که نه نادان است و نه سبک مغز و نه عجول، خدا و پيامبر را دوست دارد و خدا و پيامبر هم او را دوست دارند، هرگز در را باز نمي‌کند مگر آن‌که تو آن قدر از او دور شوي که صداي پايت شنيده نشود. ام سلمه به طرف در آمد در حالي که سخنان پيامبر را درباره حضرت علي تکرار مي‌کرد و در را باز کرد. پس امام(ع) آن قدر در آن جا مکث کرد تا اين که ام سلمه از کنار در دور شد و وارد اتاقش گرديد. سپس امام وارد شد و بر رسول خدا سلام کرد. آن‌گاه ام سلمه او را شناخت.
شميم ياس، ش 36

آثار و برکات روزه

 حجة الاسلام و المسلمين قرائتي

«يا أَيهَا الَّذِينَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَيکُمُ الصِّيامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»

اي کساني که ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما مقرر شد، همان گونه که بر کساني که پيش از شما بودند مقرر شده بود، باشد که پرهيزگار شويد.

مهم‌ترين اثر روزه؛ تقوا و خداترسي در ظاهر و باطن است. روزه، يگانه عبادت مخفي است، نماز، حج، زکات و خمس را مردم مي‌بينند؛ اما روزه ديدني نيست. روزه، اراده انسان را تقويت مي‌کند. کسي که يک ماه نان و آب و شهوت خود را کنترل کرد، مي‌تواند نسبت به مال و ناموس ديگران نيز خود را کنترل کند. روزه باعث تقويت عاطفه است. کسي که يک ماه مزه گرسنگي را چشيد، درد آشنا مي‌شود و رنج گرسنگان را احساس و درک مي‌کند. رسول خدا(ص) فرمودند: «روزه، نيمي از صبر است».

روزه مردمان عادي، خودداري از نان و آب و امور شهواني است؛ اما در روزه خواص، علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نيز لازم است و روزه خاص الخاص، علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهيز از گناهان، خالي کردن دل از غير خداست. روزه، انسان را فرشته صفت مي‌کند؛ فرشتگاني که از خوردن و آشاميدن و شهوت بدورند.

آداب مهماني رمضان

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًي لِّلنَّاسِ وَبَينَاتٍ مِّنَ الْهُدَي وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْيصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَي سَفَرٍ فَعِدَّة مِّنْ أَيامٍ أُخَرَ يرِيدُ ا... بِکُمُ الْيسْرَ وَلاَ يرِيدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّة وَلِتُکَبِّرُواْ ا... عَلَي مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»

ماه رمضان، ماهي است که قرآن در آن نازل شده (و قرآن کتابي است که) هدايتگر مردم همراه با دلايل روشن هدايت و وسيله تشخيص حق از باطل است؛ پس هر کس از شما اين ماه را دريابد، بايد روزه بگيرد و آن‌کس که بيمار يا در سفر باشد، روزهاي ديگري را به همان تعداد روزه بگيرد، خداوند براي شما آساني مي‌خواهد و براي شما دشواري نمي‌خواهد (اين قضاي روزه) براي آن است که شما مقرر روزها را تکميل کنيد و خدا را بر اين که شما را هدايت کرده، به بزرگي ياد کنيد؛ باشد که شکرگزار شويد.

در وسائل الشيعه براي اخلاق روزه‌دار در ضمن روايت مفصلي مي‌خوانيم: «روزه‌دار بايد از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غيبت، مخالفت با حق، فحش و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم‌آزاري، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن چيني و حرام خواري دوري کند و نسبت به نماز، صبر و صداقت داشته و به ياد قيامت توجه خاص داشته باشد.

شرط حضور در اين مهماني، فقط تحمل گرسنگي نيست، در حديث مي‌خوانيم: «کسي که از اطاعت رهبران آسماني سرباز زند و يا در مسائل شخصي و خانوادگي با همسرش بدرفتار و نامهربان باشد و يا از تامين خواسته‌هاي مشروع او خودداري کند و يا پدر و مادرش از او ناراضي باشند، روزه او قبول نيست و شرايط اين ضيافت را به جاي نياورده است».

روزه گرچه فوائد و منافع طبي از قبيل دفاع و از بين بردن مواد زايد بدن دارد؛ اما سحرخيزي و لطافت روح و استجابت دعا در ماه رمضان چيز ديگري است و محروم واقعي کسي است که از اين همه خير و برکت محروم باشد.