موادغذایی مناسب برای بیمارانی که دارای کم خونی هستند

کدام نوع از مواد غذایی برای بیمارانی که دارای کم خونی هستند مناسب است؟
پاسخ :
کم خونی وضعیتی است که درآن ، تعداد یا اندازه گلبول های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود درخون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن بین خون و سلول ها دچار اختلال می شود . از علل ایجاد کننده کم خونی می توان کمبودهای
تغذیه ای ، خون ریزی ، ناهنجاری های ژنتیکی ، بیماریهای مزمن یا مسمومیت های دارویی را نام برد . منظور از کم خونی های تغذیه ای ، کم خونی هایی است که در اثر دریافت کم مواد مغذی ایجاد می شوند .
از مهم ترین مواد غذایی جهت خون سازی ، که کمبود آن در خون بدن موجب بروز کم خونی می شود می توان به آهن ، ویتامینB12 و اسید فولیک اشاره کرد که از بین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین نوع کم خونی تغذیه ای است .
کم خونی ناشی از فقر آهن
فقرآهن یکی از شایع ترین اختلالات تغذیه ای در کشور های در حال توسعه و مهمترین نوع کم خونی تغذیه ای در کودکان و زنان ، در سنین باروری است که با ایجاد گلبول های قرمز کوچک و کاهش میزان هموگلوبین مشخص می شود . اگر چه پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کم خونی فقرآهن به صورت کمّی محاسبه نشده ولی لازم است به این نکته توجه شود که این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت های بهداشتی ، کاهش بهره وری در اثرافزایش میزان مرگ و میر ، ابتلا به بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی و روانی در بخش بزرگی از جامعه می شود .

ادامه نوشته

دانستني هاي جالب قرآني

رسم الخط قرآن
طرز نگارش خطوط هر زبان را رسم الخط آن زبان گويند.
رسم الخط قرآن مجيد مطابق قواعد زبان عرب مي باشد و در صدر اسلام، آيات قرآن را با خط كوفي مي نگاشتند و در سال (310) قمري ابو علي محمد بن علي بن حسين مُقْله اثني عشري (متوفي 328) خط نسخ را ابتكار نمود و به سبب آساني و نيكويي رواج گرفت و جايگزين خط كوفي گرديد.

علامت گذاري حروف قرآن
به گفته بيشتر مورخين اولين كسي كه تمام قرآن را اعراب و حركت گذاري كرد، ابو الاسود دؤلي بود. وي علم صرف و نحو را از حضرت علي (ع) آموخت.
ابوحيّان توحيدي گويد: علي بن ابيطالب (ع) شنيد كه قـاري قـرآني آيات را بر غير وجه صحيح قرائت مي كند. اين مطلب حضرت را ناراحت ساخت. ابو الاسود دؤلي را فرا خواند، و به او پيشنهاد فرمود كه قاعده و نمونه و مقياسي براي مردم وضع كند، البته جهات مختلف مطلب را براي او باز و روشن نمود و زمينه كار را برايش فراهم كرد و نمونه هايي از قواعد را براي او بيان داشت.
ادامه نوشته

آثار سلام در فرهنگ اسلامی

ايجاد ارتباط دوگانه از ويژگي هاي ذاتي بشر است كه بدون آن نمي توان تعريف روشني از زندگي اجتماعي او ارائه كرد. سازگاري و همزيستي براساس «ارتباط ماندگار» يك باور زيرساختي در علم اجتماع است كه انديشمندان ايده هاي گوناگوني يرامون آن را به حوزه علوم انساني عرضه داشته اند.برقراري رابطه در فرهنگ هاي سرزميني مختلف و فراملي و نيز جوامع معتقد به اديان آسماني نيازمند پيش زمينه و نوعي ايجاب بوده كه با وجود آنها نخستين حلقه هاي زندگي جمعي شكل ي گيرد. اين ارتباط ممكن است با يك اشاره و نگاه زيرچشمي در سايه تصادف يا رخداد ناخودآگاه درخواست و طلب و يا با لفظي كوتاه آغاز مي شود. معمولاً در زندگي روزمره خود در موقعيت هاي متفاوت با وجود يكي از عوامل مذكور ميان ما و دهها فرد ديگر روابطي برقرار شده است. در رشته جامعه شناسي هرچقدر عامل ارتباط دهنده مبتني بر مفاهيم ژرف. عاشقانه و محبت آميز و نيز برگرفته از باورهاي پايدار و متناسب با نظام خلقت و فطرت باشد در شكل دادن به روابط مستحكم ميان عضاي يك مجموعه بشري مؤثرتر و كارآمدتر خواهد بود.در جوامع گوناگون و با زيرساخت هاي تمدني مختلف جهت رسيدن به زندگي جمعي و ارتباط فعال و مستمر، مفاهيم و مباني متفاوتي وجود دارد كه با مطالعه فرهنگ ها، آداب و رسوم حاكم در هر جامعه اي مي توان به اين عناصر دست يافت. البته عامل رابطه در برخي محافل اجتماعي بشري فاقد مفهوم و رسالت اجتماعي مترقي است. در اين نوشتار نويسنده در مقام تبيين آثار و كاركرد سلام در ابعاد مختلف روابط اجتماعي است كه با هم آن را از نظر مي گذرانيم.
ادامه نوشته

تربیت از دیدگاه اسلام

اشاره

انسان، شگفت انگیزترین آفریده خداى بزرگ و والاترین نشانه قدرت بى منتهاى اوست. انسان، مستعد اتصاف به همه صفات و کمالات الهى است. او را خلق کرد تا به مقام قرب الهى و جانشینى خدا در زمین برسد و این سیر جز با تربیت صحیح محقق نخواهد شد. حقیقت انسان، ملکوتى است که با طى مراتب قوس نزولى در این عالم خاکى سکنى گزیده است و تربیت تنها راه دستیابى به آن حقیقت مقدس است.

پیام آوران الهى آمده اند تا زمینه هاى این تحول بزرگ را در وجود انسان فراهم آورند و آنان را از این برهوت ظلمانى به نور هدایت رهنمون گردند. تردیدى نیست که اگر انسان بر اساس معیارهاى الهى تربیت نشود در همان مرتبه حیوانیت باقى خواهد ماند.

قرآن کریم و سنت بهترین راه تربیت را که مبتنى بر شناخت حقیقت انسان و نیازهاى اوست، ارائه مى کند.

در این نوشتار برآنیم تا تربیت از دیدگاه اسلام را بررسى کنیم.

ادامه نوشته

میوه هزار هسته.

 مسافری از هند: 

هندوانه در مناطق استوایی نیمه گرم و معتدل کشت می شود. آن را اول هندی ها و ژاپنی ها 

کشت کردند،بعد مردم سایر کشورها. 

عده ای معتقدند این گیاه از هند وارد ایران شد و به همین دلیل به آن هندوانه می گویند. 

ترکیب غذایی آن شامل کالری،ویتامین های A،B1،B2،PP ،کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم، گوگرد، سدیم، چربی، قند، سلولز و... می شود. 

در کشورمان هندوانه نوبرانه از مشهد می آید ،در مرداد ماه هندوانه جوین سبزوار بازار را پر میکند ،آخر تابستان هندوانه همدان می آید و هندوانه شب چله محصول شهر های دزفول ، میناب و اطراف بندر عباس است. 

ادامه نوشته

همه چيز در مورد كيوي

نام انگلیسی : نام                    kiwifruit       فارسی : کیوی

 

نام علمی     :      Actiniadia deliciosa      خانواده : Actiniadiaceae

 

معرفی درخت کیوی : درخت کیوی گیاهی نیمه گرمسیری و خزان کننده است . ولی به سرما مقاوم بوده و تا دمای 18 درجه زیر صفر را تحمل می کند .  این گیاه دوپایه ، خزنده ، بسیار پر شد بوده و در صورتی که قیم نداشته باشد به صورت بوته ای قرار می گیرد . استان مازندران و گیلان در ایران تنها مکان هایی هستند که تمام شرایط آب و هوایی رشد این درخت را دارند .

ادامه نوشته

آفت دهان چیست؟ و راههای درمان آن کدامند؟

 

۵۴۸۶۴۸۴۵۴۵.jpg
به زخم های عود کننده و دردناک مخاط دهان آفت گفته می شود. زخم آفتی در چند نوع بزرگ، کوچک و تبخالی شکل وجود دارند و شایع ترین آنها آفت کوچکی می باشد که به تعداد ۵-۱ عدد و به قطر کمتر از یک سانتی متر و معمولاً ۵-۳ میلی متر دیده می شوند.

این زخمها گرد یا بیضی بوده و به رنگ زرد خاکستری با حاشیه قرمز و تا حدی برجسته دیده می شوند. از نظر محل، بیشتر قسمت قدامی حفره دهان مبتلا می شود و محل شایع آن پشت لبها – مخاط گونه، کف دهان، زیر و کناره های زبان می باشد. این زخم ها کمتر به کام، حلق، لثه چسبیده و روی زبان را مبتلا می سازند.

 غالب افراد در زیر سن ۴۰ سالگی حداقل یک یا چند بار به آن مبتلا شده، ولی سن شیوع آن، دهه دوم زندگی می باشد و زن ها بیشتر از مردان به آن دچار می شوند. زخم های آفتی اغلب دردناک بوده و با تماس با غذا و نوشیدن مایعات محرک (ترشی و ادویه دار) درد آن تشدید می گردد. بخصوص اگر زبان گرفتار شده باشد که در این صورت علاوه بر غذا خوردن، ممکن است صحبت کردن نیز مشکل شود.

 بیمارانی که مرتبا ً آفت می زنند احساسی شبیه به سوزن سوزن شدن و یا سوزش قبل از ایجاد زخم(معمولاً ۲۴ ساعت قبل) در محل دارند. زخم سریعاً بوجود آمده و خود بخود بعد از ۱۰-۷ روز التیام می یابد و از خود اثری برجا نمی گذارد. بهبودی زخم ها ممکن است همزمان صورت نگیرد. معمولاً بعد از بهبودی تا مدتی (گاهاً ۴-۳ هفته) زخمی ایجاد نمی گردد ولی در افراد بسیار حساس و مستعد ممکن است زخم های اولی هنوز خوب نشده، زخم های دیگری در دهان(معمولاً در جای دیگر) دیده شوند.

عامل ایجاد کننده آفت کوچک چیست؟
بدلیل شباهت این زخم ها به زخم های تبخالی و همچنین عود آنها سابقاً فکر می کردند که ممکن است ویروسی باشند. با نمونه برداری از این زخم ها و دیدن نوع ال فرم استرپتوکوک، احتمال میکروبی بودن، آن بالا گرفت ولی مشاهده گردید که این میکروبها در مخاط سالم و دیگر زخم های دهان نیز دیده می شوند. امروزه اعتقاد بر این است که آفت جزء بیماریهای سیستم ایمنی است. در بیماریهای سیستم ایمنی شناخت بافتهای آشنا از بیگانه مختل می گردد. درآفت سلولهای دفاعی بدن به قسمتی از مخاط دهان حمله ور شده و باعث زخمی شدن آن ناحیه می شوندکه گذرا بوده و خود بخود بهبود می یابد.

بعضی از بیماران بعد از مراجعه به دندانپزشک آفت می زنند. آیا میتوان با اطمینان گفت : “از وسایل غیر استریل استفاده شده است” ؟

۸۵۴۵۸۴۵۵۴۵۳۴۱.jpg
خیر، همانطوری که گفته شد عامل ایجاد کننده آفت میکروب و ویروس نمی باشد. عوامل مستعد کننده ای برای ایجاد آفت وجود دارند که در ارتباط با دندانپزشکی می توان به استرس و تروما(فشار مختصر ناشی از کنار کشیدن گونه، لب و یا زبان توسط آینه و رول پنبه و حتی تماس مخاط با ابزار دندانپزشکی) اشاره نمود.

عوامل مستعد کننده آفت کدامند؟
در درجه اول استرس و هیجانات روحی می باشد. دیده شده که در دانش آموزان و دانشجویان به هنگام امتحانات ابتلای آفت بیشتر است و همچنین بسیاری از بیماران نیز از درمانهای دندانپزشکی، ترس و استرس دارند. بعد از ضربه و تروما که قبلاً ذکر گردید، اختلالات هورمونی نیز در بروز آفت نقش دارند. در خانم ها ۵-۳ روز مانده به قاعدگی، آفت بیشتر دیده می ِود و در زمان حاملگی معمولاً زخم های آفتی مشاهده نمی شوند. آفت در افراد حساس و آلرژیک نیز بیشتر دیده می شود. در افرادی که حاسیت به بعضی از مواد دارند ابتلای آفت بیشتر است.

بعضی از مواد غذایی مثل گردو، فندق، پسته، پنیر و بادنجان میزان شیوع آفت را بالا می برند. کمبود آهن و اسید فولیک و ویتامین B2 نیز از عوامل مستعد کننده می باشد.

درمان آفت چیست؟
آفت خودبخود التیام می یابد و معمولاً نیازی به درمان ندارد. درآفت اگر درمانی لازم شود معمولاً علامتی بوده و به دو منظور زیر خواهد بود:
۱ – کاستن از درد و التهاب و استرس
۲ – جلوگیری از اضافه شدن عفونت ثانویه به آن توصیه می گردد، افرادی که مرتباً و به تعداد زیاد آفت می زنند و یا آفت آنها بزرگ بوده و التیام در مدتی بسیار طولانی صورت می پذیرد، جهت شناسایی عامل و بیماریهای زمینه ای مستعد کننده تحت معاینات و آزمایشات کامل تری قرار گیرند

۸۴۸۴۴۵۴۵۴۳۴۳۵.jpg

 آفت عود کننده دهانی چیست؟ 
به طور کلی زخم‌های آفتی را به ۴ گروه می‌توان تقسیم نمود:
۱-   زخم آفتی کوچک (minor) که شایع ترین نوع بوده و در حدود ۸۰% از بیماران این نوع بروز می‌کند. در حقیقت این همان نوع آفت است که حالت عود کننده دارد و بحث ما بیشتر راجع به همین نوع خواهد بود.
۲-   زخم آفتی بزرگ (major) که کمتر از ۱۰% از بیماران آفتی را تشکیل می‌دهد و اندازه ضایعات ممکن است به چند سانتیمتر هم برسد.
۳-   زخم آفتی تبخالی شکل (Herpetiform) که حدود ۱۰% از بیماران را شامل می‌شود.
۴-   زخم‌های وابسته به سندرم‌ها که از جمله علایم سندرم بهجت یا سندرم رایتر هستند.
زخم آفتی کوچک (minor) شایعترین و شاید دردناک‌ترین بیماری مخاط دهان در انسان است که به صورت زخم‌های عود کننده، دردناک و غیر قابل پیشگیری ظاهر می‌شود. بر اساس مطالعات مختلف شیوع آن از ۲۰ تا ۵۰% جمعیت ذکر شده است که معمولا تظاهرات آن در سنین ۱۰ تا ۴۰ سالگی مشاهده می‌شود. جالب این که در تحقیقی شیوع این بیماری در شهر اصفهان، ۱/۲۱% و بالاترین میزان شیوع آن در سنین ۳۰-۲۵ سالگی گزارش شده است. این زخم در زنان و همچنین در افرادی که از نظر وضعیت اقتصادی- اجتماعی سطح بالاتری دارند به میزان بیشتری بروز می‌کند، تقریبا اکثر مبتلایان به آفت را افراد غیر سیگاری تشکیل می‌هند.
زخم‌های آفتی بیشتر در مخاط یا پوشش متحرک دهان خصوصا مخاط گونه، مخاط داخلی لب و مخاط زبان مشاهده می‌شود و در مخاط کام و لثه بروز آن کمتر اتفاق می‌افتد.
علل یا عوامل بیماری:
اتیولوژی آفت عود کننده دهانی، دقیقا مشخص نیست اما بعضی از عوامل مهم به عنوان علل زمینه ساز برای این بیماری معرفی شده‌اند.

این عوامل عبارتند از:
۱-  زمینه ارثی:
همانند بسیاری از بیماری ها، استعداد ژنتیکی و تاریخچه فامیلی مثبت در بروز این بیماری موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که فرزندان والدین غیر مبتلا به آفت تا ۲۰% احتمال درگیری با ضایعات آفتی را دارند.
۲-  استرس:
به نظر می‌رسد استرس و فشارهای روحی حداقل به عنوان یک عامل زمینه ساز در بروز آفت موثر است. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که نسبت بروز آفت در افراد دارای مشکلات روحی نسبت به افراد سالم رابطه معنی داری دارد.
۳-  اختلالات ایمنولوژیکی:
هر چند برخی از محققین این بیماری را به عنوان یک بیماری اتوایمون ذکر کرده‌اند اما واقعیت این است که هنوز به درستی مشخص نیست تا چه میزان عوامل ایمنی بدن در بروز این زخم‌ها موثر هستند.
۴-  عوامل هورمونی:
بروز یا تشدید این بیماری در ایام قبل از قاعدگی و توقف یا کاهش آن در هنگام بارداری موجب شده است که عوامل تغییرات هورمونی خصوصا افزایش هورمون استروژن را در بروز ضایعات آفتی موثر بدانند.
۵-  کمبودهای تغذیه‌ای و نقایص خونی:
کمبود ویتامین B12، اسیدفولیک و آهن در ۱۵- ۵ درصد بیماران با آفت گزارش شده است که غالبا با برطرف نمودن کمبود آنها، می‌توان از شدت ضایعات کاست.
۶-  حساسیت‌های غذایی:
آلرژی به بعضی از مواد غذایی همچون فندق، گردو، شکلات، عسل، گوجه فرنگی، توت فرنگی، آدامس و بعضی از خمیر دندان‌ها اگر نه بعنوان یک علت اولیه ولی حداقل به عنوان یک عامل مستعد کننده می‌توان در بروز ضایعات آفتی موثر باشند.
۷-  سایر عوامل:
تروما، عوامل میکروبی، اختلالات گوارشی و سایر موارد مشابه نیز از جمله مواردی هستند که به عنوان زمینه ساز برای پیدایش آفت معرفی شده اند.
   
درمان:
اساسا باید گفت آفت هیچ گاه درمان قطعی ندارد واین شاید به نامشخص بودن علت واقعی بیماری است. البته با افزایش سن از دوره و شدت ضایعات کاسته می‌شود. به هر حال اغلب وقت پزشک یا دندانپزشک باید صرف اطمینان دادن به بیمار، مبنی بر اینکه یک طبیعت خودبخود محدود شونده‌ای دارد و درمان‌های موجود علامتی و تسکینی‌اند می‌شود.
اولین مرحله در درمان و کنترل آفت، بررسی ارتباط علایم با بیماری‌های سیستمیک می‌باشد که علایم چشمی، گوارشی، تناسلی و سابقه آلرژی بررسی می‌گردد. بعلاوه آزمایش خون جهت C.B.C، بررسی میزان آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 لازم است انجام گیرد. به هر حال تعداد زیادی از مبتلایان به آفت واقعا سالم هستند و هیچ گونه مشکل سیستمیک ندارند. بنابراین درمان شامل کنترل بیماری به صورت موضعی است، تا درد کاهش یافته، فانکشن عضو برقرار شود و شدت عود نیز کاهش یابد.

 رایج‌ترین درمان‌هایی که در این خصوص توصیه می‌شود شامل موارد زیر هستند:
۱-   رعایت بهداشت دهان
۲-   استفاده از مواد محافظ موضعی(Orabase) حاوی استروئیدهای موضعی همچون تریامسینولون یا Flucinolone یا Clobetasol.
3-   استفاده از آنتی بیوتیک موضعی همچون کلرهگزیدین، بنزیدآمین یا پرسیکا
۴-   استفاده از آنتی بیوتیک موضعی همچون کپسول‌های ۲۵۰ میلی گرمی تتراسایکلین در cc5 سرم فیزیو لوژی حل شده و به صورت دهان شویه به کار می‌رود.
۵-   رفع کمبودهای ویتامینی و املاح سرمی همچون ویتامین B12 ، آهن و اسید فولیک و پرهیز از غذاهای آلرژی زا.
۶-   استفاده از داروهای بی حس کننده موضعی همچون لیدوکائین و یا دیفن هیدرامین
۷-   استفاده از داروهای گیاهی
به هر حال بعنوان کلام آخر باید گفت اگر چه آفت دهانی یک واژه آشنا و البته ناخوشایند است لیکن می‌توان با رعایت نکات بهداشتی و غذایی و همچنین پرهیز از هیجانات و فشارهای روانی دوره‌های این بیماری را کوتاه و شدت آن را کمتر نمود.

چگونه مي توان با افزايش كلسترول خون مقابله كرد




مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم


مقدمه

در سالهاي اخير احتمالاٌ راجع به كلسترول مطالب زيادي در روزنامه، مجله ها و حتي فيلم‏ها شنيده ايد. علي رغم اين موضوع هنوز افراد زيادي هستند كه نمي دانند كلسترول چيست و چگونه بر سلامتي اثر مي گذارد.

در صورت وجود كلسترول بالا چه اقداماتي بايد انجام داد؟

در اين مجموعه به تمامي اين سؤالاتي پاسخ داده مي شود: كلسترول چيست؟ چگونه در بدن اثر مي كند؟ چگونه مي توان آن را در يك سطح طبيعي نگه داشت؟ به خاطر داشته باشيد نگهداري كلسترول خون در سطح طبيعي براي داشتن يك قلب سالم ضروري است.

اگر در ضمن خواندن اين كتاب دچار ابهام شديد به پزشك يا پرستار خود مراجعه كنيد.


كلسترول چيست؟

كلسترول يك مادة نرم و مومي شكلي است كه يك نوع چربي به شمار مي رود و در خون و همة بافت هاي بدن شما وجود دارد. كلسترول در ساختمان غشاي سلول ها، برخي هورمون ها و... شركت دارد وجود آن براي سلامت بدن ضروري است. كلسترول بدن از دو راه به دست مي‏آيد. كلسترول بدن از دو راه به دست مي آيد: راه اول و عمده ترين منبع كلسترول، كلسترولي است كه كبد خود انسان توليد مي كند. راه دوم كلسترولي است كه از خارج بدن تأمين مي شود و عمدتاٌ با خوردن غذاهاي حيواني مانند تخم مرغ، گوشت و شير فراهم مي‏گردد. البته خوردن چربيهاي اشباع شده (نوع ديگري از چربيها كه بيشتر خاستگاه حيواني دارند) نيز به توليد بيشتر كلسترول توسط بدن كمك مي نمايد.


انواع كلسترول

كلسترول در جريان خون به دو شكل اصلي انتقال مي يابد:

يكي كلسترول «بد» (كلسترول (LDL كه غلظت بالاي آن با افزايش رسوب كلسترول در ديوارة رگهاي خوني و تصلب شرايين (مستعد شدن براي بيماري‏هاي قلبي- عروقي) همراه است و بايد سعي شود كه ميزان آن در خون كاهش يابد.

دوم كلسترول «خوب» (كلسترول(HDL كه با انتقال كلسترول اضافي خون به كبد، سبب دفع آن از بدن مي گردد. بنابراين غلظت هاي بشتر «خوب» با بروز كمتر بيماري هاي قلبي- عروقي همراه است.
عوامل مؤثر بر غلظت كلسترول خون

• نوع و مقدار مواد غذايي

• وزن بدن

• فعاليت بدني

• ارث، وراثت وژنهاي نقش مهمي در وضعيت كلسترول خون دارند.

• سن و جنس: افزايش غلظت كلسترول خون معمولاٌ در حوالي 20 سالگي آغاز مي شود. زنان پيش از يائسگي، غلظت كلسترول كمتري نسبت به مردان همسن خون دارند.


اگر غلظت كلسترول خون بالا باشد، چه كار بايد كرد؟

اگر نتايج آزمايش خون خود را گرفتيد و كلسترول آن بالاتر از ميزان طبيعي بود. مضطرب نشويد! پزشك در اين رابطه به شما كمك خواهد كرد. اگر غلظت كلسترول خونتان در محدوده طبيعي باشد، پنج سال بعد اين آزمايش را تكرار نماييد.

آيا تنها كلسترول بالا باعث ابتلا به بيماريهاي قلبي- عروقي مي شود؟

خير. كلسترول بالا تنها يكي از عوامل خطرزا براي ابتلا به بيماريهاي قلبي- عروقي است. عوامل ديگر عبارتند از:

• سيگار كشيدن

• بيماري قند(ديابت)

• فشار خون بالا

• جنس مذكر

تركيب شدن دو عامل يا بيش از دو تا از عوامل خطرزاي قلبي- عروقي، احتمال پيدايش اين بيماريهاي را افزايش مي دهد.

اگر غلظت كلسترول خون بالاتر از حد طبيعي باشد، چه بايد كرد؟

بهتر است بدانيد روزانه چه مقدار چربي مصرف مي كنيد. اگر اين مقدار بالاست، بايد ميزان چربي دريافتي را كاهش دهيد. كاستن از ميزان چربي به ويژه چربي هاي اشباع شده، افزون براينكه راه خوبي براي كنترل غلظت كلسترول است، يك وضعيت سلامت را نيز در فرد ايجاد مي كند. در افرادي كه غلظت كلسترول خون فقط با رژيم غذايي پايين نمي آيد، بايد از داروها استفاده نمود.



چگونه مي توان كلسترول خون را پايين آورد؟

نخستين گام در كاهش كلسترول خون، رعايت رژيم غذايي مناسب و ورزش است. توجه داشته باشيد هر نوع ماده غذايي كه بيش از مقدار مورد نياز مصرف شود، ممكن است به چربي تبديل و در بدن ذخيره گردد.

چه نكاتي را در برنامه غذايي خود بايد در نظر گرفت؟

اولين قدم اين است كه چربي هاي آشكار در مواد غذايي را جدا كنيد و چربي‏هاي اشباع يعني چربي هايي كه در دماي اتاق جامد هستند مانند شير پرچربي، خامه، كره، پنير پرچربي، پوست مرغ و چربي گوشت را كمتر مصرف نماييد.

• سعي كنيد ميزان مصرف چربي به ويژه چربي هاي اشباع را در رژيم غذايي خود كاهش دهيد.

• از مصرف غذاهاي چرب و با كلسترول بالا نظير مغز، جگر، دل، كله پاچه، زدره تخم مرغ، سس هاي حاوي زرده تخم مرغ، كره، روغن نارگيل، روغن حيواني، شكلات، شيريني هاي خامه دار، كيك، سيب زميني سرخ شده، سوسيس و كالباس اجتناب نماييد. به جاي چيپس از سيب زميني «ساده پخته شده» استفاده كنيد و براي طعم دادن مقدار كمي كره روي آن بگذاريد يا اندكي نمك و فلفل به آن بيفزاييد.

• ماهي، مرغ و حبوبات چربي مضر كمتري دارند و منابع غذايي خوبي هستند. البته از سرخ كردن ماهي و مرغ در مقدار زيادي روغن بپرهيزيد. بهتر است ماهي و مرغ بصورت كبابي، آب پز يا بخار پز مصرف شوند.

• شير و انواع لبنيات كم چربي مصرف كنيد.

• سبزيجات وميوه ها چربي كمي دارند و همچنين يك منبع سرشار از ويتامين ها هستند، بنابراين از اين مواد زياد مصرف نماييد.

• در صورت استفاده از چربي، از چربي هاي غيراشباع مانند روغن ذرت، كنجد، آفتابگردان، سويا و زيتون استفاده كنيد.

پخت سالم غذا با چربي ها و روغن ها

نه تنها غذاهايي كه انتخاب مي كنيد، بايد از نوعي باشند كه ميزان چربي آنها كم است، بلكه بايد طوري غذاها را بپزيد كه ميزان چربي آنها نيز كم باشد.

• نخستين گام، مصرف كم روغن در حين پخت مواد غذايي است، براي زماني كه مي خواهيد گوشت يا ماهي بخوريد، بهتر است آنها را در فر طبخ نماييد.

• تمام چربي هاي آشكار را جدا كنيد و پوست مرغ را پيش از مصرف جدا نماييد. (پوست مرغ سرشار از چربي است)

• سس سالاد كم چربي و ترجيحاٌ بدون چربي مصرف كنيد. بهتر است به جاي سس سالاد از آب ليمو استفاده نماييد.

• از مصرف زياد نمك بپرهيزيد.

• به جاي گوشت قرمز تا حدامكان از گوشت سفيد به ويژه گوشت ماهي استفاده كنيد.

• براي تهيه غذاهاي خود از عدس، لوبيا، نخود و ديگر حبوبات بهره بگيريد.

• از نانهاي با آرد سبوس دار مثل سنگك بيشتر استفاده كنيد.



راهنماي مصرف غذا

از اين غذاها بيشتر استفاده كنيد:

• شير كم چرب (2-1% چربي) يا بدون چربي، ماست (چربي 2% يا كمتر)، پنيرهاي تهيه شده از شير يا ماست بدون چربي

• قسمت هاي بدون چربي گوشت

• ماهي، گوشت مرغ و بوقلمون (بدون پوست) و به صورت كباب شده، نيم پز يا آب پز

• كيك و شيريني كم چربي (بدون خامه و كرم)

• سس ماينز كم چربي، سس سالاد كم چربي (مصرف در حد متعادل)

• روغن آفتابگردان، روغن زيتون، روغن ذرت و روغن سويا (مصرف در حد متعادل)

• آجيل (گردو، بادام و...)

از اين غذاها كمتر استفاده كنيد:

• شير پرچربي، پنيرهاي پرچربي، خامه، بستني، خامه ترش

• قسمتهاي پرچربي گوشت (دنده)، انواع سوسيس، كالباس، مغز، كله پاچه، جگر، دل، زرده تخم مرغ، پيتزا

• گوشت بوقلمون روغن زده شده، گوشت مرغ يا ماهي سرخ شده، كنسرو ماهي، ميگو

• كيك و شيريني پرخامه

• سس مايونز و سس هاي سالاد معمولي (پرچربي)

• روغن نارگيل، روغن هاي جامد، كره، روغن حيواني

راهنماي مصرف كربوهيدرات ها و مواد فيبر دار

از اين غذاها بيشتر استفاده كنيد:

• نان، غلات كامل، برنج، ماكاروني و غداهاي مشابه

• سبزي هاي تازه، كنسرو شده يا منجمد شده بدون سس مثل نخودفرنگي، سيب زميني، ذرت، هويج، كلم، گوجه فرنگي، كدو

• ميوه ها مانند سيب، انواع برگه، انواع توت، آلو، كشمش، پرتقال، انگور

• حبوبات از قبيل عدس و انواع لوبيا

• بيسكويت هاي كم چربي

از اين غذاها كمتر استفاده كنيد:

• بيسكويت هاي كرمدار و پرچربي، پيراشكي، شكلات و بستني

• غلات طبخ شده با روغن نارگيل

• سبزي هايي كه با سس هاي محتوي خامه يا كره طبخ شده باشند

• غذاهاي سرخ شده

• انواع كيك هاي ميوه اي، دسرهاي مختلف

• غذاهايي كه داراي مقدار زيادي گوشت باشند

• انواع چيپس

مصرف غذا بيرون از منزل



بايد به دقت غذاهاي روزانه خود را بررسي كنيد. اين كار را حتي زماني كه غذاهاي بيرون از منزل را مصرف مي كنيد، نيز انجام دهيد. انتخاب غذاهاي كم چربي به معني خوردن فقط نان و آب نيست. شما مي توانيد غذاهاي متنوع و لذت بخشي ميل كنيد.

روشهاي ديگر براي كاهش خطر بروز سكته هاي قلبي و مغزي

در حالي كه غلظت بالاي كلسترول در پيدايش حملات قلبي و سكته هاي مغزي نقش مهمي دارد، اين عامل فقط يكي از عوامل خطرزاي قلبي- عروقي است.



عوامل خطرزا

كشيدن سيگار: سيگار نكشيد! سيگار يك عامل خطرزاي بسيار مهم براي بيماريهاي قلبي و سكته‏هاي مغزي است.

فشار خون بالا: فشار خون را كنترل كنيد! فشار خون بالا اغلب با رژيم غذايي و دارو كنترل مي‏شود.

فقدان فعاليت هاي بدني: در زندگي روزانه، براي انجام ورزش هاي منظم برنامه ريزي كنيد.

افزايش وزن بيش از حد: وزن طبيعي خود را حفظ كنيد! در صورت وجود اضافه وزن، طبق نظر پزشك براي كاستن از وزن خود كوشش نماييد.

سيگار نكشيد:

اگر شما سيگاري هستيد، قطعاٌ بهترين اقدام براي حفظ سلامتتان ترك سيگار است.

مهم ترين علت بيماري هاي قلبي- عروقي در افراد سيگاري، استعمال دخانيات است. در واقع 30 درصد تمام مرگ و ميرهاي ناشي از آسيب عروق كرونر، مربوط به مصرف سيگار است. استعمال دخانيات ميزان كلسترول خوب(HDL) را كم مي كند. اگر سيگار مي كشيد و كلسترول خونتان بالاست يا ديگر عوامل خطرزا در شما وجود دارد، احتمال ابتلا به بيماري‏هاي قلبي-عروقي در شما زياد است.

بنابراين با ارادة خود بكوشيد تا هرچه زودتر، مصرف سيگار را كم و سپس قطع نماييد.


كنترل فشار خون

فشار خون بالا اغلب با رژيم غذايي صحيح و تغييرشيوة زندگي كنترل مي شود. در صورت نياز، پزشك براي شما قرص هاي كاهندة فشار خون نيز تجويز خواهد كرد.


انجام فعاليت بدني

فعاليت منظم ورزشي يكي از بهترين راه هاي مراقبت از قلب است. ورزش غلظت تريگليريد را كاهش مي دهد و سطح كلسترول HDL يا كلسترول «خوب» را افزايش مي دهد. ورزش باعث كاهش وزن و تقويت قلب مي گردد. در مورد نوع ورزش با پزشك خود مشورت نماييد.



كاهش وزن

وزن متناسب يك عامل مهم در سلامت قلبي- عروقي است. اضافه وزن مي تواند سبب افزايش كلسترول LDL و كاهش كلسترول HDL شود. با نظر پزشك خود و رعايت مواردي كه ذكر شد، سعي كنيد تا حدامكان اضافه وزن خود را كاهش دهيد.



ديابت را جدي بگيريد!

آيا مي دانيد كه ؟ عوامل زير در پيدايش ديابت مؤثر هستند:

• چاقي

• سابقه خانوادگي ديابت

• كم تحركي

ترك سيگار در پيشگيري از عوارض ديابت مؤثر است.

چند روش ساده و معجزه آسا براي تقويت مغز


به نام خالق گلی که ابری را می گریاند تا گلی را بخنداند
آيا تا به حال شده كه در يك فروشگاه به كسي خيره شويد و در حالي كه تلاش مي‌كنيدنام او را به خاطر بياوريد، موفق نشويد؟ قطعا براي همه ما گاهي اين اتفاق افتاده است.

هرچند مغز ما قويترين رايانه در سياره زمين محسوب مي‌شود اما اين رايانه قدرتمند نيز گاهي به خطا مي‌رود. ما انسانها بيشتر وقت خود را صرف انباشتن چيزهاي مختلف و بي‌فايده به داخل مغزمان مي كنيم.

مهم نيست مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهميت دارد اين است كه بدانيم اين عضو نياز به جبران و احياي خود دارد تا بتواند قالب و توانايي خود را حفظ كند.

پژوهشگران روش‌هاي مختلفي را براي سوپرشارژ كردن و افزايش كارآيي مغز ارائه كرده‌اند كه در اين مقاله ساده‌ترين آنها ارائه شده تا هر فردي بتواند به محض احساس نياز، به آنها دسترسي داشته باشد و آنها را بكار بسته و از مزاياي آن بهره‌مند شود:

- بادام بخوريد
بادام حافظه را تقويت مي‌كند و اگر در تركيب با شير قبل از رفتن به رختخواب و يا پس از برخاستن از خواب بههنگام صبح مصرف شود تاثير بهتري دارد.

-آب سيب بنوشيد
پژوهشگران دانشگاه ماساچوست لوول نشان داده‌اند؛ آب سيب توليد نوعي انتقال دهنده عصبي حياتي موسوم به استيلكولين را در مغز افزايش داده و از اين طريق قدرت حافظه را نيز تشديد مي‌كند.

- خوب بخوابيد
تحقيقات نشان مي‌دهد كه حافظه بلند مدت در طول خواب با پخش مجدد تصاوير تجربه شده در روز تقويت مي‌شود.

- از تفريحات ساده لذت ببريد
استرس قدرت مغزي ما را تحليل مي برد. ذهني كه در استرس گرفتار شده بيشتر منابع حافظه ما را مصرف مي كند و به اين ترتيب ذهني ضعيف و كودن براي ما باقي مي گذارد. سعي كنيد براي خود عادتهاي ساده تفريحي در طول روز تعيين كنيد تا بتوانيد به كمك آنها استرس را از ذهن خود پاك نماييد. برخي از اين تفريحات ساده و مفيد براي ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، بازي با كودكان، قدرداني از ديگران، پياده روي، دوچرخه سواري و يا شنا به طور روزانه، كار كردن با يك وبلاگ و بالاخره شركت در كلاس‌هاي يوگا و سلامت به طور روزانه.

- ذهن خود را ورزش دهيد
همانطور كه ورزش جسمي براي بهره‌مندي از يك بدن قوي و سالم ضروري است ورزش ذهني نيز به همين اندازه حائز اهميت است تا بتوانيد ذهني تيز و فعال داشته باشد. آيا تا به حال توجه كرده‌ايد كه چرا كودكان قدرت مغزي قوي‌تري نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون كودكان ذهني بازيگوش دارند و يك چنين ذهني توان حافظه را بالا مي‌برد. براي رسيدن به چنين توانايي مي‌توانيد پازل يا جدول حل كنيد، در كارهاي گروهي داوطلب شويد، با ديگران تعامل كنيد، به يك سرگرمي مانند مطالعه، نقاشي يا حتي تماشاي پرندگان مشغول شويد، يك مهارت جديد يا يك زبان جديد بياموزيد.

- يوگا يا مديتيشن انجام دهيد
يوگا و مديتيشن استرس را تخليه مي‌كند. استرس قاتل حافظه است اما يوگا و مديتيشن با كاهش استرس، پايين آوردن فشار خون، كاهش سرعت تنفس، كاهش سرعت متابوليسم و آزاد كردن تنش از ماهيچه‌ها، ذهن را تقويتمي‌كنند.

- مصرف مواد قندي را كاهش دهيد
قند غذا نيست بلكه شكلي از كربوهيدرات است كه يك انرژي واهي توليد مي‌كند. مصرف زياد مواد قندي باعث بروز علائم عصبي و رنج آور، ضعف حافظه و ساير اختلالات عصبي مي شود. غذاها را بدون افزودن شكر مصرف كنيد و از مصرف نوشيدني‌هاي شيرين يا مقدار زيادي شكر يا قند با كافئين پرهيز كنيد.

- از گندم سبوس دار استفاده كنيد
گندم سبوس‌دار حاوي لسيتين است. اين ماده مشكل سخت شدن سرخرگ‌ها را آسان مي‌كند و از اين طريق موجب بهبود عملكرد مغز مي شود.

- شب‌ها غذاي سبك بخوريد
خوردن غذاي زياد و سنگين در شب باعث بروز استرس طولاني مدت و احساسي به هنگام خواب مي‌شود. توصيه مي‌شود غذاي سنگين را در روز مصرف كنيد كه بدن تحرك بيشتري دارد. شبها با خوردن غذاي سبك و ميوه يا سبزي مي‌توانيد خواب بهتري داشته باشيد. خواب خوب شب به معني تقويت قواي مغز است.

- قدرت تخيل خود را تقويت كنيد
يوناني‌ها اصل خيال پردازي را براي به خاطر سپردن همه چيز ياد مي‌گيرند. اين تكنيك احتياج دارد كه فرد يك تخيل واقعي و رنگي را ايجاد كند كه بتوان آن را به يك موضوع يا شي خاص ارتباط داد. اگر شما تمام حواس خود شامل لامسه، بويايي، چشايي، شنوايي و بينايي را درگير خيال پردازي كنيد مي‌توانيد جزئيات بيشتري از يك موضوع را به خاطر بياوريد. اين كار به تقويت حافظه شما كمك مي‌كند.

- خشم خود را كنترل كنيد
غذاهاي تهيه شده از آرد سفيد، مصرف زياد نشاسته يا نان سفيد مي‌تواند منجر به بروز حساسيت‌هاي عصبي شود. در نتيجه مصرف اين قبيل مواد غذايي پرخاشگري و برخي از رفتارهاي افسردگي را موجب مي شود. در عوض سبزي تازه بخوريد. آب زياد بنوشيد و يوگا يا مديتيشن انجام دهيد تا احساسات سمي مانند خشم و استرس از شما دور شود.

- ويتامين ب كمپلكس مصرف كنيد
اين ويتامين حافظه را تقويت مي‌كند. از غذا و سبزيجات غني از اين ويتامين مصرف كنيد. لازم به ذكر است كه مواد غذايي نشاسته‌اي و نان سفيد تاثير مطلوب اين ويتامين براي حفظ سلامت حافظه را خنثي مي‌كند

26 دلیل برای اینکه چایتان را با قند و شکر نخورید


دلایل علمی زیادی وجود دارد که اثرات مضر قند و شکر را بر سلامت انسان نشان می‌دهد.
بسیاری از این شواهد علمی، اثبات شده هستند و تردیدی درباره آنها وجود ندارد.
بسیاری دیگر هم شواهد قدرتمندی به حساب می‌آیند...
می‌خواهید بدانید چرا این‌قدر تاکید می‌ شود که چای‌تان را بدون قند یا شکر بنوشید؟
به فهرستی از اثرات ناخوشایند این دو ماده مضر بر سلامت‌ نگاهی بیندازید،
قند و شکر:
1 دستگاه ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند.
2 دفاع بدن در مقابل عفونت‌ها را کاهش می‌دهند.
3 خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.
4 تری‌گلیسیرید خون را بالا می‌برند.
5 کلسترول بد خون (ldl) و کل کلسترول را افزایش می‌دهند.
6 کلسترول خوب خون (hdl) را پایین می‌آورند.
7 در جذب کلسیم و منیزیم ایجاد تداخل می‌کنند.
8 در ایجاد استئوپروز (پوکی استخوان) نقش دارند.
9 در ابتلا به دیابت موثرند.
10 قندخون ناشتا را بالا می‌برند.
11 باعث ابتلا به چاقی می‌شوند.
12 دندان‌ها را می‌پوسانند.
13 بیماری‌های لثه را بدتر می‌کنند.
14 معده را اسیدی می‌کنند.
15 خطر بیماری‌های التهابی روده را می‌افزایند.
16 با کمبود مس در بدن ارتباط دارند.
17 چسبندگی پلاکت‌های خون به یکدیگر را بالا می‌برند.
18 با ابتلا به فشارخون ارتباط جدی دارند.
19 بر کار کلیه‌ها تاثیر نامطلوب می‌گذارند.
20 از علل ایجاد آلرژی غذایی هستند.
21 ایجاد رادیکال‌های آزاد را در خون سرعت می‌بخشند.
22 میزان چربی کبد را می‌افزایند.
23 باعث باقی‌ماندن مایعات اضافه (توسط کلیه‌ها) در بدن می‌شوند.
24 با حالاتی مثل افسردگی، سردرد (میگرنی)، اضطراب، اختلال تمرکز و فعالیت بیش از حد، خصوصا در کودکان ارتباط دارند و مقدار آدرنالین خون کودکان (مرتبط با اضطراب) را بالا می‌برند.
25 حملات افت قندخون را موجب می‌شوند.
26 غذای اصلی سلول‌های سرطانی در بدن هستند.
هر کدام از این یافته‌ها، حاصل سال‌ها تحقیقات پزشکی گوناگونی است که قرار است نتیجه آنها، باعث تغییر رفتار هر کدام از ما در حفظ سلامت‌مان شود.حذف کردن قند و شکر از کنار چای، قدم کوچکی نیست...
حرکتی بزرگ و رفتاری حاکی از شخصیت است که دستاورد تمام این پژوهش‌ها را به بار می‌نشاند.
موافق نیستید؟
آمارها نشان می‌دهد که سرانه مصرف‌ قند و شکر در کشور ما نسبت به وضعیت جهانی‌اش بسیار بالاست به طوری که برآورد می‌شود هر ایرانی به طور متوسط سالانه مقدار 29 تا 30 کیلوگرم قند و شکر مصرف می‌کند که از میانگین جهانی که حدود 19 تا 20 کیلوگرم است، به مراتب بیشتر می‌باشد.
میزان مطلوب مصرف قند و شکر طبق مطالعات سازمان جهانی بهداشت، حداقل باید به کمتر از 15 کیلوگرم در سال (42 گرم در روز در کل مواد غذایی مصرفی) برسد تا قند و شکر، حداکثر 10 درصد از کل انرژی دریافتی فرد را تامین نماید و به علاوه، خطر بیماری‌های دندان را به پایین‌ترین حد برساند.
هر حبه قند، حدودا 4 تا 5 گرم وزن دارد.
اگر هر ایرانی به طور متوسط روزی 3 استکان چای بدون وقفه در تمام ایام سال بنوشد و هر کدام را با 2 حبه قند میل کند، فقط و فقط حذف کردن این حبه قندها از کنار چای، باعث تقریبا 11 کیلوگرم کاهش مصرف سرانه قند در سال می‌شود و مصرف سرانه هر ایرانی را به راحتی به میانگین جهانی می‌رساند. نوشیدن چای تلخ و بدون استفاده از قند یا شکر، فرهنگی است که سال‌هاست در کشورهای پیشرفته جا افتاده و ترویج می‌شود.
طبیعی است که ما ایرانی‌ها که دوست داریم کام‌مان شیرین باشد، هنوز عادت نکرده‌ایم که تلخی چای را تحمل کنیم.
اما واقعیت این است که نوشیدن چای تلخ، شروع کردنش به مراتب سخت‌تر از ادامه دادنش جلوه می‌کند و اگر دو سه روز اول را تحمل کنیم، روزهای بعد نوشیدن آن به مراتب راحت‌تر می‌شود.

با توجه به این توضیحات، فکر نمی‌کنید از همین امروز باید شروع کرد؟

چگونه از بیماریهای قلبی عروقی پیشگیری کنیم؟



آموزش سلامت بیماری‌های قلب در راس علل مرگ هر دو گروه مردان و زنان قرار دارد. اما این واقعیت به معنای آن نیست كه شما مجبور به پذیرفتن آن هستید. اگرچه بعضی عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، سن و نژاد را نمی‌توان تغییر داد اما می‌توان روش زندگی خود را به گونه‌ای انتخاب كرد كه از این بیماری‌ها پیشگیری شود. این‌كار خیلی سخت نیست. فقط كافی است درست و اصولی زندگی كنید. امروز با پذیرفتن زندگی سالم می‌توانید از وقوع مشكلات قلبی در آینده جلوگیری كنید. این ۵ قدم شما را به زندگی بدون بیماری قلبی نزدیك می‌كنند:
● سیگار نكشید
شارون هایس متخصص قلب و سرپرست كلینیك قلب زنان در روچستر توصیه می‌كند كه “اگر سیگار می‌كشید، آن را كنار بگذارید. مصرف سیگار به هر میزان كه باشد، زیانبار است.” تنباكوی جویدنی و سیگارهای كم جرم و كم‌ نیكوتین هم مضر هستند. كسانی كه در معرض دود سیگار نیز قرار می‌گیرند، زیان خواهند دید. دود تنباكو حاوی بیش از ۴۸۰۰ ماده شیمیایی است كه بیشتر آنها برای قلب و عروق خونی ضرر دارند و آنها را مستعد تنگی شریان‌ها (آترواسكلروز) می‌كند كه در نهایت می‌تواند به حمله قلبی منجر شود.
علاوه بر این، نیكوتین دود سیگار موجب انقباض رگ‌ها، افزایش ضربان قلب و فشارخون و تشدید فعالیت قلب‌ می‌شود. منوكسیدكربن در دود سیگار، جای اكسیژن را در خون شما می‌گیرد و باعث افزایش فشارخون و فشار به قلب برای كار بیشتر و ذخیره اكسیژن كافی می‌شود. زنانی كه قرص ضدبارداری می‌خورند و سیگار هم می‌كشند نسبت به سایر زنانی كه سیگار نمی‌كشند بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سكته قرار دارند. خبر بدتر اینكه، این خطر با افزایش سن به‌خصوص پس از ۳۵ سالگی بیشتر می‌شود. خوشبختانه، پس از یك‌سال سیگار نكشیدن احتمال خطر بیماری‌ قلبی به شدت كم می‌شود و دیگر مهم نخواهد بود چه مدت و چقدر سیگار كشیده‌اید. پس هر چه زودتر سیگار را ترك كنید تا قلبتان با سلامت آشنا شود.
● ورزش، ورزش، ورزش
حتما می‌دانید كه ورزش برای شما لازم است اما شاید ندانید كه تاثیر آن بر سلامت شما چه اندازه است.
شركت منظم در ورزش‌های متعادل می‌تواند خطر بیماری‌های كشنده قلب را تا یك چهارم كاهش دهد. وقتی شما ورزش را با سایر برنامه‌های سلامت مثلا حفظ وزن مناسب همراه می‌كنید، این منفعت دو چندان می‌شود.
ورزش منظم با افزایش جریان خون قلب، تقویت انقباضات عضلانی و افزایش میزان برون‌ده قلب با صرف نیروی كمتر می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلب كمك كند. علاوه بر این، فعالیت جسمی می‌تواند به كنترل وزن كمك كرده، احتمال پیشرفت سایر بیماری‌های فشار آورنده به قلب مانند افزایش فشارخون، كلسترول بالا و دیابت را كاهش دهد. ورزش می‌تواند استرس را هم كه خود عاملی در ایجاد بیماری قلبی است كم كند. متخصصان پیشنهاد می‌كنند، حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت جسمی نسبتا فشرده در اغلب روزهای هفته داشته باشید.
با این حال، حتی ورزش‌های كوتاه مدت می‌توانند برای قلب مفید باشند. اگر نمی‌توانید از این توصیه پیروی كنید، به طور كلی ورزش را كنار نگذارید و تا آنجا كه فرصت دارید، در اكثر روزهای هفته، به ورزش بپردازید. به خاطر داشته باشید باغبانی، كار منزل (خانه‌داری)، بالا رفتن از پله و… هم جزو‌ فعالیت روزانه شما محسوب می‌شود. مجبور نیستید برای ورزش كردن خود را تحت فشار قرار دهید بلكه به تدریج شدت، مدت و تناسب ورزش را زیاد كنید، تا سود بیشتری از آن ببرید.
● خوب و درست بخورید
یك رژیم غذایی مناسب و دوستدار قلب را انتخاب كنید. خوردن غذاهای سرشار از میوه، سبزی، حبوبات كامل و لبنیات كم‌چرب می‌تواند به حفاظت از قلب شما كمك كند.
لوبیا و منابع كم‌چرب پروتئین و به‌خصوص انواع ماهی می‌تواند خطر بیماری‌های قلب را كم كند. محدود كردن مصرف چربی‌ها هم اهمیت زیادی دارد. چربی‌های اشباع و ترانس می‌توانند با افزایش كلسترول خون، خطر بیماری عروق كرونر قلب را زیاد كنند. چربی اشباع كه در رژیم غذایی افراد (از جمله گوشت، كره، پنیر، شیر و روغن) معمولا بیشتر استفاده می‌شود می‌تواند نگران كننده‌ترین عامل خطر باشد. بنابراین لازم است اكثر افراد میوه و سبزیجات بیشتری را در وعده‌های غذایی خود مصرف كنند (حدود ۵ تا ۱۰ واحد در روز)
منابع اطلاعاتی زیادی وجود دارد كه نشان می‌دهد میوه و سبزی، نه تنها از بیماری‌های قلبی- عروقی پیشگیری می‌كند بلكه در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های دیگر نیز موثر است.
اسید چرب امگا۳، نوعی چربی غیراشباع چند زنجیره‌ای است كه ممكن است خطر حمله قلبی را كاهش دهد. و از ضربان نامنظم قلب و بالا رفتن فشارخون جلوگیری كند. بعضی ماهی‌ها منابع طبیعی خوبی از امگا۳ هستند. با این حال زنان باردار و زنانی كه در سنین باروری هستند، باید از مصرف چربی كوسه ماهی‌هایی كه حاوی مقادیر زیادی جیوه‌اند خودداری كنند، چون می‌تواند برای جنین خطرناك باشد. امگا۳ در روغن سویا، روغن بزرك، روغن گردو و روغن كانولا هم در مقادیر كمتر وجود دارد.
● وزن خود را در حد مناسب حفظ كنید
هر چه در بزرگسالی وزن شما افزایش پیدا كند، بافت چربی شما هم بیشتر خواهد شد.
این اضافه وزن می‌تواند منجر به شرایطی شود كه خطر بیماری‌های قلبی را در شما زیاد كند؛ مثل بالا رفتن فشارخون، افزایش كلسترول و دیابت.
حتما می‌پرسید از كجا بدانیم كه وزن مناسب ما چقدر است. یك راه این است كه شاخص توده بدن یا BMI را اندازه‌ بگیرید كه با تقسیم وزن (برحسب كیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به‌دست می‌آید. اگر شاخص توده بدنی شما از ۲۵ بیشتر باشد، یعنی اضافه وزن دارید و احتمالا چربی خون شما و فشارخون شما هم بالاست و در نتیجه احتمال بیماری قلبی و سكته هم در شما بیشتر خواهد بود.
شاخص توده بدن اگر چه راهنمای خوبی است اما كامل نیست. عضلات بیشتر از چربی وزن دارند. به‌عنوان مثال زنان و مردانی كه اندام عضلانی و متناسب دارند هم ممكن است بدون اینكه خطری سلامت آنها را تهدید كند، BMI بالایی داشته باشند. به همین علت، اندازه‌گیری دور كمر روش مفیدی برای اندازه‌گیری چربی شكمی است. به‌طور كلی، مردانی كه دور كمر آنها بیشتر از ۴۰ اینچ )۱۲۰ cm( و زنانی كه دور كمر آنها بیش از ۳۵ اینچ )۱۰۵ cm( باشد، اضافه وزن دارند.
حتی مقادیر كمی كاهش وزن می‌تواند مفید باشد. كاهش وزن حتی تا ده درصد می‌تواند فشارخون را كم كرده، سطح كلسترول خون و احتمال دیابت را كاهش دهد.
● به‌طور مرتب سلامت خود را بررسی كنید
فشارخون و كلسترول بالا می‌تواند به سیستم قلبی- عروقی از جمله قلب صدمه بزند اما بدون آزمایش خون و اندازه‌گیری فشارخون، نخواهید دانست كلسترول و فشارخون‌تان بالاست یا نه. غربالگری منظم (آزمایش پیش از ابتلا به بیماری) می‌تواند شما را از این شرایط آگاه كرده، هشدار اولیه برای مراقبت بیشتر باشد.
اندازه‌گیری مرتب فشارخون برای اولین‌بار از كودكی آغاز می‌شود. بزرگسالان باید حداقل هر دو سال یك بار فشارخون خود را اندازه بگیرند.
ممكن است فشارخون شما در حد انتظار نباشد یا دارای سایر عوامل خطر برای ابتلا به بیماری قلبی-عروقی باشید.
در این صورت لازم است با فواصل كمتری فشارخون شما اندازه‌گیری شود. متوسط فشارخون طبیعی حدود ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه است.
سطح كلسترول خون در بزرگسالان باید حداقل هر ۵ سال یك‌بار بررسی شود اما اگر نتیجه آزمایش شما در حد انتظار نباشد یا دارای سایر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی- عروقی باشید، لازم است بررسی‌های بیشتری داشته باشید. بعضی كودكان هم به بررسی خون از نظر سطح كلسترول نیاز دارند.
● حرف آخر
بیماری قلبی معمولا قابل پیشگیری است. پیروی از روش زندگی سالم، خیلی پیچیده نیست و نیاز به سخت‌گیری هم ندارد كافی است این عادت‌ها را وارد زندگی خود كنید و از زندگی سالم‌تر در آینده لذت ببرید.‌

احادیث گرانبها از معصومین علیهم السلام

(حدیث 1) امام رضا علیه السلام فرمودند:

 تزاوَرُوا تحـابـوا و تصـافحُـوا و لا تحـاشمـوا
به دیدن یكدیگر روید تا یكدیگر را دوست داشته باشید و دست یكدیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.

(بحارالانوار،ج78،ص 347)

(حدیث 2) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله عزوجل الیه افضل مصلحته
 كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.

(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )

(حدیث 3) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

 ان السعید، كل السعید، حق السعید من أحب علیا فی حیاته و بعد موته
همانا سعادتمند(به معنای) كامل و حقیقی كسی است كه امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد.

(مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمى‌ ، ج‌ 9 ، ص‌ 132)

(حدیث 4) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

  نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه
ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاكی ها، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامران الهی

(شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ لابن‌ ابی‌ الحدید ، ج‌ 16 ، ص‌ 211)

(حدیث 5) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

 قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی السموات و الارض، ساکن الفردوس
تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند .

(کنزالعمال ، ج‌ 1 ، ص582)

(حدیث 6) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

 خیارکم الینکم مناکبة و اکرمهم لنسائهم
بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

(دلال الامامه و کنزالعمال ، ج‌ 7، ص225)

(حدیث 7) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

 حبب الی من دنیاکم ثلاث: تلاوة کتاب الله و انظر فی وجه رسول و الانفاق فی سبیل الله
از دنیای شما سه چیز محبوب من است: 1-تلاوت قرآن 2-نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا

(وقایع الایام خیابانی، جلد صیام، ص295)

(حدیث 8) حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:

 فجعل الله...اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة
خدا اطاعت و پیروی از ما اهل بیت را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و درامان ماندن از تفرقه ها قرار داده است.

(بحار الانوار، ج 43، ص 158)

(حدیث 9) امام رضا علیه السلام فرمودند:

 لا یسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حقیقةَ الایمانِ حَتَّى تَكُونَ فیهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّینِ وَحُسْنُ التَّقْدیرِ فِى الْمَعیشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزایا.
هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را كامل نمى ‏كند مگر این كه در او سه خصلت باشد: دین‏ شناسى، تدبر نیكو در زندگى، و شكیبایى در مصیبت‏ها و بلاها.

(بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 )

(حدیث 10) امام رضا علیه السلام فرمودند:

 مَنْ حاسَبَ نَفْسَهُ رَبَحَ وَمَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِر
آن كسى كه نفسش را محاسبه كند، سود برده است و آن كسى كه از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.

(بحار الأنوار، ج 78، ص 352، باب 26، ح 9)

(حدیث 11) امام رضا علیه السلام فرمودند:

مَن رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل
هر كـس به رزق و روزى كم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل كم او راضى خواهد بود

(بحـارالانـوار،ج 78،ص 357)

(حدیث 12) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لاتـَرفع حــاجَتَك إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى دیـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب
جز به یكى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا كسى كه اصالت خانوادگى داشته باشد

(تحف العقول ، ص 251)

(حدیث 13) امام رضا علیه السلام فرمودند:

مَـن فـرّج عن مـومـن فـرّج الله عَن قَلبه یـَوم القیمة
هر كس اندوه و مشكلى را از مومنى بر طرف نماید خداوند در روز قیامت انـدوه را از قلبش بر طرف سازد

www.zibaweb.com(اصول كافى، ج 3، ص 268)

(حدیث 14) امام حسین علیه السلام فرمودند:

أیما اثْنَین جَرى بینهما كلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر كانَ سابقة الىَ الجنّة
هر یك از دو نفـرى كه میان آنها نزاعى واقع شـود و یكـى از آن دو رضایت دیگرى را بجـویـد ، سبقت گیـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود

(محجه البیصاء ج 4،ص 228)

(حدیث 15) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ الْمَخلـُوق بسَخَطِ اْلخـالِق
رستگـار نمی شود مـردمـى كه خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خریدنـد

(تاریخ طبرى،ص 1،ص 239)

(حدیث 16) امام حسین علیه السلام فرمودند:

إنَّ شِیعَتَنا مَنْ سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن كُلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ
بدرستی كه شیعیان ما قلبشان از هرناخالصی و حیله و تزویر پاك است

(فرهنگ سخنان امام حسین ص/ 476)

(حدیث 17) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لا یأمَن یومَ الْقیامَةِ إلاّ مَنْ خافَ الله فِی الدُّنیا
كسی در قیامت در امان نیست مگر كسی كه در دنیا ترس از خدا در دل داشت

(مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69)

(حدیث 18) امام حسین علیه السلام فرمودند:

أَعْجَزالنّاسٍ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاء
عاجزترین مردم كسی است كه نتواند دعا كند

(بحارالانوارج/ 93 ص/ 294)

(حدیث 19) امام حسین علیه السلام فرمودند:

اَلْبُكاءُ مِنْ خَشیةِ اللهِ نَجآةٌ مِنَ النّارِ
گریه از ترس خدا سبب نجات از آتش جهنّم است

(حیات امام حسین ج 1 /ص 183)

(حدیث 20) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامة علی قدر ما اتاهم من العقول فی الدنیا
خدا در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی می کند

(اصول کافی ج 1 /ص 12)

(حدیث 21) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

طلب العلم فریضة علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاة العلم
طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد.

(اصول کافی ج 1 /باب دوم/ص 35)

(حدیث 22) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

خَیرُ الأصحابِ مَن قَلَّ شِقاقُهُ و کَثُرَ وِفاقُهُ.
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار

(تنبیه الخواطر، ج2، ص123 )

(حدیث 23) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

إنَّ الصَّدَقَة َلتُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ
صدقه، خشم پروردگار را فرو می‌نشاند.

(کنزالعمال، ح161143 )

(حدیث 24) امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:

لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ.
عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.

www.zibaweb.com(تحف العقول، ص448)

(حدیث 25)  رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

مَن رَدَّ عَن عِرضِ اَخیهِ المُسلِمِ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ اَلبَتَّةَ
هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود.

(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 26) امام صادق علیه السلام فرمودند:

أَقرَبُ ما یَکُونُ العَبدُ إلَی اللهِ وَ هُوَ ساجِدٌ
نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.

(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 27) امام صادق علیه السلام فرمودند:

إنَّ اللهَ عَزَّوَجَّلَ یََرحَمُ الرَّجُلَ لَشُدَةِ حُبِّ لُوَلَدُه.
براستی که خداوند عزوجل رحم می نماید مرد را، به سبب شدت محبت او به فرزندش.

(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 28) امام حسین علیه السلام فرمودند:

مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ
آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.

(بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)

(حدیث 29) امام علی علیه السلام فرمودند:

اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ
شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.

(نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره325)

(حدیث 30) امام علی علیه السلام فرمودند:

 اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی
علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود

(غرور الحکم و در الکلم)

(حدیث 31)رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزء، اَفضَلُها جُزءً طَلَبُ الحَلالِ
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.

(ثواب الاعمال و عقاب الاعمال)

(حدیث 32) امام حسین علیه السلام فرمودند:

اِنّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفا عِندَقُدرَتِهِِ
بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.

(الدره الباهره ، ص24)

(حدیث 33) امام باقر علیه السلام فرمودند:

اِصبِروا عَلی اداء الفَرائضِ، وَ صابِروعَدُوُّکُم ، وَ رابِطو امامَکُمُ المُنتَظَرِِ
صبر کنید برگزاردن احکام شرع و شکیبایی ورزید در برابر دشمنتان و آماده و حاضر یراق باشید برای امامتان که در انتظار او هستید.

(غیبه النعمانی، ینابیع الموده)

(حدیث 34) امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:

من آنَس بِالله اِستوحَشَ مِنَ النّاس
کسی که با خدا مانوس باشد، از مردم گریزان گردد

(مسند الامام العسکری، ص287)

(حدیث 35) امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:

جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ
تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.

(بحار الانوار، ج78، ص377)

(حدیث 36) امام علی علیه السلام فرمودند:

اَللِّّّسانُ سَبُعٌ، اِن خُلّیَ عَنهُ عَقَرَ
زبان، حیوان درنده است، اگر رها شود می گزد.

(نهج البلاغه)

(حدیث 37) امام حسن عسکری (ع):

کَفاکَ ادبا تَجنُّبُکَ ما تَکرهُ مِن غَیرکَ
در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی پسندی، خود از آن دوری کنی

(مسند الامام العسکری، ص288)

(حدیث 38) امام حسن عسکری (ع):

ان الوصول الی الله عزوجل سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل
وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد

(مسند الامام العسکری، ص290)

(حدیث 39) امام حسن عسکری (ع):

التواضع نعمة لایحسد علیها
تواضع و فروتنی نعمتی است که بر آن حسد نبرند

(تحف العقول، ص489)

(حدیث 40) امام حسن عسکری (ع):

لَیسَ مِنَ الاَدَبِ اِظهارِ الفَرَح عِندَ المَحزونِ
اظهار شادی نزد غمدیده، از بی ادبی است

(تحف العقول، ص489)

(حدیث 41) امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند:

المومن بركة علی المومن و حجة و علی الكافر
مومن برای مومن بركت و برای كافر، اتمام حجت است.

(تحف العقول، ص489)

(حدیث 42) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یكُن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ.
كسی كه مزه رنج و سختی را نچشیده، نیكی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.

(بحارالانوار، جلد 78، ص333)

(حدیث 43) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ‌ إِنتِظارُ‌ الفَرَجِ
بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.

(تحف العقول، ص403)

(حدیث 44) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند:

خُذُوا الكلِمَةَ اطَّیبَةَ مِمَّنْ قالَها و إن لَم یعْمَل بِها
سخن طیب و پاكیزه را از هر كه گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل نكند.

(تحف العقول، ص391)

(حدیث 45) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

مَنْ أرادَ أن یكُنَ‌ أقوَی النّاسِ‌ فَلْیتَوكَّلْ عَلی اللهِ
هر كه می خواهد كه قویترین مردم باشد بر خدا توكل نماید.

(بحار الانوار،7 ، ص143)

(حدیث 46) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

أوْشَكُ دَعْوَةً‌ وَ أسْرَعُ إجابَةُ دُعاءُ الْمَرْءِ لاِخیهِ‌ بِظَهْرِ الْغَیبِ.
دعایی كه بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.

(اصول كافی،ج1 ،ص52)

(حدیث 47) امام علی علیه السلام فرمودند:

اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ.
قلب خود را از كینه دیگران پاك كن،‌ تا قلب آنها از كینه تو پاك شود.

(الامالی، ج2، ص 174)

(حدیث 48) امام علی علیه السلام فرمودند:

مَنْ ظَنَّ بِكَ‌ خَیرَاً فَصَدِقْ ظَنَّهْ.
كسی كه به تو گمان نیكی برد، گمانش را (عملاً) تصدیق كن.

(نهج البلاغه نامه 31)

(حدیث 49) امام علی علیه السلام فرمودند:

اَلْعَفافُ زِینَهُ‌ الْفَقْرِ، وَ الْشُّكْرُ زِینَهُ الْغِنَی. 
خویشتن داری، زینت فقر است و سپاس گزاری زینت غنا و توانگری.

(تحف العقول ص 75)

(حدیث 50) امام علی علیه السلام فرمودند:

إِذَا ختَشَمَ الْمُوْمِن أَخَاهُ فَقَدْ فَارقَهُ
به خشم درآوردن و شرمنده ساختن دوست، مقدمه جدایی از اوست.

(محاضرات ج2 ص28)

(حدیث 51) امام علی علیه السلام فرمودند:

قِیمَهُ كُلَّ امْرِی ءٍ مَا یحسِنُهُ
قیمت و ارزش هر كس به اندازه ی كاری است كه به خوبی می تواند انجام دهد.

(بیان و التبین ص 179)

(حدیث 52) امام علی علیه السلام فرمودند:

بِکَثرَةِ الصَّمتِ تَکون الهَیبَهُ، وَ بِالنَّصَفَهِ یَکثُر المُوَاصِلونَ
کثرت سکوت موجب ابهت و بزرگی است و انصاف مایه فزونی دوستان است.

(حدیث 53) امام علی علیه السلام فرمودند:

لا تَرَی الْجاهِلَ اِلّا مُفْرِطاً اَو مُفَرِّطاً.
همیشه جاهل: یا افراط گر و تجاوزكار و یا كندرو و تفریط كننده است.

(النهایه،جلد 3 ص 435)

(حدیث 54) امام علی علیه السلام فرمودند:

اَكْثَرُ مَصَارعِ‌ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ.
قربانگاه عقلها غالبا در پرتو طمعها است.

(محاضرات ج 1 ص 251)

(حدیث 55) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

قُولُوا لِلنّاسِ‌ أحْسَنَ ما تُحِبُّونَ أن یقالَ لَكُمْ.
به مردم بگویید بهتر از آن چیزی كه می خواهید به شما بگویند.

(محاضرات ج 1 ص 251)

(حدیث 56) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

افضل العبادة عفة البطن و الفرج
بالاترین عبادت، عفت شكم و شهوت است

(تحف العقول، ص 296)

(حدیث 57) امام علی علیه السلام فرمودند:

ثمَرَهُ التَّفِریطِ النَّدامَهُ، وَ ثَمَرَهُ الْحَزمِ السَّلامَهُ
ثمره تفریط و كوتاهی پشیمانی است و ثمره دور اندیشی سلامت.

(محاظرات ج2 ص 313)

(حدیث 58) امام علی علیه السلام فرمودند:

أشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ.
سخت ترین گناهان آن است كه صاحبش آن را كوچك بشمرد.

 (نهج البلاغه حكمت 348)

(حدیث 59) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

ما عَرَفَ اَللهَ مَنْ عَصاهُ.
خدا را نشناخته آن كه نافرمانی اش كند

(تحف العقول ص294)

(حدیث60) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

لا یكُونُ اَلْعَبْدُ عالِماً حَتّی لا یكُونَ حاسِداً لِمَن فَوقَهُ و لا مُحَقِّراً لِمَنْ دُونَهُ.
هیچ بنده ای عالم نباشد تا اینكه به بالا دست خود حسد نبرد و زیر دست خود را خوار نشمارد.

(تحف العقول ص293)

(حدیث61) امام علی علیه السلام فرمودند:

اَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسابِ الاِخْوَانِ، وَاَعْجَزُ مِنهُ مَنْ ضَّیعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ
عاجز ترین مردم كسی است كه از بدست آوردن دوست عاجز بماند و از او عاجزتر كسی است كه دوستان بدست آورده را از دست بدهد

(الامالی ص 110)

(حدیث62) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

اَلْمُومِنُ مِثْلُ كَفَّتی الْمیزانِ كُلَّما زیدَ فی ایمانِهِ زیدَ فی بَلائِهِ.
مومن همانند دو كفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می گردد

( تحف العقول ص 408)

(حدیث63) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

اَفضَلُ الْعِبادَةِ بَعدَ الْمَعْرِفَةِ إِنْتِظارُ الْفَرَجِ.
بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش است.

(تحف العقول ص 403)

(حدیث64) امام حسن عسكری علیه السلام فرمودند:

لا تُمار فَیذْهَبَ بَهاوُكْ وَ لا تمازحْ فَیجْتَرَاُ عَلَیكَ
جدال مكن كه ارزشت می رود و شوخی مكن كه بر تو دلیر شوند

(تحف العقول ص 486)

(حدیث65) امام علی علیه السلام فرمودند:

یابْنَ آدَمَ ما كَسَبْتَ فَوقَ قُوَّتِكَ ، فَاَنتَ فیهِ خازِنٌ لِغَیرِكَ.
ای فرزند آدم! هرچه بیشتر از مقدار خوراكت به دست آوری خزانه دار دیگران خواهی بود.

(مروج الذهب ج 2 ص 246)

(حدیث66) امام علی علیه السلام فرمودند:

لا یعابُ المَرْءُ بِتَاخیرِ حَقِْهِ اِنَْمَا یعابُ مَنْ اَخَذَ ما لَیسَ لَهُ.
برای انسان عیب نیست كه حقش تاخیر افتد، عیب آن است كه چیزی را كه حقش نیست بگیرد

(الامالی ج 1 ص 76)

(حدیث67)پیامبر اكرم (ص) فرمودند:

لكل شیئى زكاة و زكاة الابدان الصیام
براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

(الكافى، ج 4، ص 62)

(حدیث68) امام علی علیه السلام فرمودند:

صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام
روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه ‏هاست.

(غرر الحكم، ج 1 ص 416)

(حدیث69) امام صادق علیه السلام فرمودند:

اذا صمت فلیصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك.
آنگاه كه روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.(یعنى از گناهان پرهیز كند.)

(الكافى ج 4 ص 87)

(حدیث70) امام رضا علیه السلام فرمودند:

من قرا فى شهر رمضان ایة من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غیره من الشهور.
هر كس ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اینست كه درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

(بحار الانوار ج93، ص346)

(حدیث71) پیامبر اكرم (ص) فرمودند:

هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار.
رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

(بحار الانوار،ج93،ص342)

(حدیث72) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

لا فَضیلَةَ كَالْجِهادِ ، ولا جِهادَ كَمُجاهَدَةِ اَلهَوی
فضیلتی چون جهاد نیست ، و جهادی چون مبارزه با هوای نفس نیست

(تحف العقول ص 286)

(حدیث73) امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:

لا تُجاهِدِ الطَّلَبَ جِهادَ الْغالِبِ وَ لا تَتَّكِلْ عَلَى الْقَدَرِ إِتَّكالَ المُسْتَسْلَمِ.
چون شخص پیروز در طلب مكوش، و چون انسان تسلیم شده به قَدَر اعتماد مكن [بلكه با تلاش پیگیر و اعتماد و توكّل به خداوند، كار كن].

(حدیث74) امام صادق علیه السلام فرمودند:

اثافى الاسلام ثلاثة: الصلوة و الزكوة و الولایة،لا تصح واحدة منهن الا بصاحبتیها
سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زكات و ولایت كه هیچ یك از آنها بدون دیگرى درست نمى‏ شود.

(كافى جلد2، ص 18)

(حدیث75) امام علی علیه السلام فرمودند:

لا غِنَی كَالعَقلِ، و لا فَقْرَ كَالجَهلِ، و لا میراثَ كَالاَدَب و لا ظَهیرَ كَالمُشاوَرَه
هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود.

(تحف العقول ص89)

(حدیث76) امام صادق علیه السلام فرمودند:

ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة یعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (ص) من تمام الصلوة
تكمیل روزه به پرداخت زكاة یعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پیامبر (ص) كمال نماز است

(وسائل الشیعه، ج 6 ص 221)

(حدیث77) امام علی علیه السلام فرمودند:

رُبِّ عالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ ، وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لا ینْفَعُهُ.
چه بسیارند دانشمندانی كه جهلشان آنها را كشته در حالی كه علمشان با آنهاست، اما به حالشان سودی نمی دهد.

(ارشاد ص144)

(حدیث78) امام حسن عسگری علیه السلام فرمودند:

اَشَدُّ النّاس اجتهاداً مَنْ تَرَكَ الذُّنوبَ.
كوشنده ترین مردم كسی است كه گناهان را رها سازد.

(تحف العقول ، ص 489)

(حدیث79) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

اِیاكَ وَ المِزاحَ فَاِنَّهُ یذهَبُ بِنُورِ ایمانِكَ
از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا كه شوخی نور ایمان تو را می برد.

(بحارالانوار،ج78،ص321)

(حدیث80) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

اثنان یعلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین.
دو چیز را خداوند در دنیا كیفر میدهد : تعدی و ناسپاسی پدر و مادر.

(كنز العمال، ج 16، ص 462، ح 45458)

(حدیث81) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

ادعوا الله و اََنتم موقنون بالاجابة واعلموا اَنَّ الله لا یستجیبُ دعاء من قَلب غافل لاه.
خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید كه خداوند دعا را از قلب غافل بیخبر نمی پذیرد

(كنز العمال، ج2، ص72)

(حدیث82) امام صادق علیه السلام فرمودند:

الـرغبه فـى الـدنیـا تـورث الغم و الحزن والزهـد فـى الدنیا راحه القلب و البـدن.
رغبت و تمایل به دنیا مایه غم و اندوه و زهد و بـى میلى به دنیا سبب راحتى قلب و بدن است.

(تحف العقول، ص 358)

(حدیث83) امام صادق علیه السلام فرمودند:

مَنْ عَرَفَ اللهَ خافَ اللهَ و مَنْ خافَ اللهَ سَخَتْ نَفْسَهُ عَنِ الدُّنیا.
هر كه خدا رابشناسد ترس او در دلش می افتد و هر از خدا ترسان باشد نفسش از دنیا باز می ماند.

(جهاد النفس، ص 83)

(حدیث84) امام كاظم علیه السلام فرمودند:

افضل ما یتقرب به العبد الی الله بعد المعرفة به ، الصلوة
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.

(تحف العقول،ص455)

(حدیث85) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَكا مَنْ كانَ قَبلكُمْ و هُما مُهْلِكاكُمْ.
همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاكت رساند و همین دو نیز هلاك كننده شماست.

(جهاد النفس، ص 247)

(حدیث86) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لا یأمن یوم القیامة إلا من خاف الله فی الدنیا.
هیچ كس روز قیامت در امان نیست ، مگر آن كه در دنیا خدا ترس باشد.

(بحار الانوار،ج 4،ص 19)

(حدیث87) امام حسین علیه السلام فرمودند:

لا أفلح قوم إشتروا مرضاة المخلوق بسخط الخالق.
كسانی كه رضایت مخلوق را به بهای غضب خالق بخرند، رستگار نخواهند شد.

(مقتل خوارزمی،ج 1،ص239)

(حدیث88) امام حسن علیه السلام فرمودند:

المسؤول حر حتی یعد ، ومسترق المسؤول حتی ینجز.
انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده میدهد زیر بار مسؤولیت میرود ،و تا به وعدهاش عمل نكند رها نخواهد شد .

(بحار الانوار،ج78،ص113)

(حدیث89) امام علی علیه السلام فرمودند:

خالطوا الناس مخالطه ان متم معها بکوا علیکم ، و ان عشتم حنوا الیکم
با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده بمانید به شما عشق ورزند.

(نهج البلاغه)

(حدیث90) امام حسین علیه السلام فرمودند:

من حاول اَمرا بمعصیة الله كان اَفوت لما یرجو و اَسرع لما یحذر.
كسی كه بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه می ترسد گرفتار می شود .

(بحارالانوار،ج78،ص120)

(حدیث91) امام حسین علیه السلام فرمودند:

من طلب رضی الناس بسخط الله وكله الله إلی الناس . 
كسی كه برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را به مردم وا می گذارد.

(بحارالانوار،ج78،ص126)

(حدیث92) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

لا فقر اَشد من الجهل ، لا مال اَعود من العقل . 
هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست .

(اصول كافی،ج1،ص30)

(حدیث93) امام علی علیه السلام فرمودند:

لکل شی ء وجه و وجه دینکم الصلاة
هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است .

(بحار الانوار،ج82،ص227)

(حدیث94) امام صادق علیه السلام فرمودند:

 اَحبّ اخوانى الى من اهدى الى عیوبى
محبـوبتـرین بـرادرانـم نزد من، كسـى است كه عیبهایـم را به من اهدا كنـد.

(تحف العقول،ص366)

(حدیث95) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

لا ینال شفاعتی من اخر الصلوة بعد وقتها
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید

www.zibaweb.com(بحارالانوار،ج،83ص20)

(حدیث96) امام علی علیه السلام فرمودند:

العلم وراثه کریمه ، و الاداب حلل مجدده ، و الفکرمرآه صافیه
علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف

(نهج البلاغه)

(حدیث97) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند:

من ترک الجماعة رغبة عنها و عن جماعة المسلمین من غیر علة فلا صلاة له
کسی که از روی بی میلی ،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست.

(امالی شیخ صدوق،ص290)

(حدیث98) امام علی علیه السلام فرمودند:

من صلی رکعتین یعلم مایقول فیهما انصرف و لیس بینه و بین الله - عز وجل - ذنب
هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.

(اصول وافی،ج2،ص100)

(حدیث99) امام حسین علیه السلام فرمودند:

من اَحبك نهاك و من اَبغضك اَغراك.
كسی كه تو را دوست دارد، از تو انتقاد می كند و كسی كه با تو دشمنی دارد، از تو تعریف و تمجید می كند

(بحار الانوار،ج75،ص128)

(حدیث100) امام علی علیه السلام فرمودند:

اَكبَرُ العَیبِ اَنْ تَعیبَ ما فیكِ مِثْلُهُ.
بزركترین عیب آن است كه آنچه را كه مانند آن در خود توست عیب بشماری.

(جهاد النفس)

 ===============================================================

(حدیث101) امام جواد علیه السلام فرمودند:

اِیاك و مصاحبة الشریر ، فاِنه كالسیف المسلول یحسن منظره و یقبح اَثره
از همراهی و رفاقت با آدم شرور بپرهیز ،زیرا كه او مانند شمشیر برهنه است كه ظاهرش نیكو و اثرش زشت است.

(مسندالامام الجواد،ص243)

(حدیث102) امام صادق علیه السلام فرمودند:

لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلاة
هركس نماز را سبك بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت

(فروع كافی،ج3،ص270)

(حدیث103) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند:

عالم ینتفع بعلمه افضل من سبعین الف عابد
دانشمندی كه از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .

(بحارالانوار،ج75 ،ص173)

(حدیث104) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند:

قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لكم
بهترین چیزی را كه دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.

(بحارالانوار،ج65،ص152)

(حدیث105) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند:

لا یسلم احد من الذنوب حتی یخزن لسانه
هیچ كس از گناهان سالم نمی ماند ، مگر اینكه زبانش را نگه دارد.

(بحارالانوار،ج75،ص178)

(حدیث106) امام محمدباقر علیه السلام فرمودند:

ان اعجل الطاعه ثوابا لصله الرحم
نزدیكترین و سریعترین طاعت در ثواب ، پیوند با خویشان است.

(تحف العقول،ص303)

(حدیث107) امام حسین علیه السلام فرمودند:

من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.
از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .

(بحارالانوار،ج78،ص119)

(حدیث108) امام حسین علیه السلام فرمودند:

من دلائل العالم إنتقادة لحدیثه و علمه بحقائق فنون النظر.
از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .

(بحارالانوار،ج78،ص119)

(حدیث109) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

آیة المنافق ثلاث : اذا حدث كذب واذا وعد اخلف واذا اؤتمن خان .
نشان منافق سه چیز است : 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف كند .3 - در امانت خیانت نماید .

(صحیح مسلم،كتاب الایمان،ح 89)

(حدیث110) امام صادق علیه السلام فرمودند:

انَّ العَملَ القَلیل الدّائم غلی الیقینِ اَفْضَلُ عِنداللهِ منَ العَمَلِ الكثیر علی غَیرِ یقین
عمل اندك و بادوام كه بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد كه بدون یقین باشد برتر است.

(جهاد النفس،‌ص62)

(حدیث111) امام رضا علیه السلام فرمودند:

انَّ یوم الغدیر فی السَماءِ اشهرُ منه فی الارض
روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.

(مصباح المجتهد،ص 737)

(حدیث112) امام صادق علیه السلام فرمودند:

ثَلاث مـَن كـُن فیه كـان سَیـدا: كَظمُ الغیظ وَالعَفـوُ عَن المَسیىء والصِّله بِـالنَفـسِ وَالمـال.
سه چیز است كه در هـر كه بـاشـد آقـا و سـرور است: خشـم فـرو خـوردن ،گذشت از بدكـردار، كمك و صله رحـم بـا جـان و مـال.

(تحف العقول، ص 317)

(حدیث113) امام حسن علیه السلام فرمودند:

الخیر الذی لا شر فیه ، الشكر مع النعمة والصبر علی النازلة .
خیری كه هیچ شری در آن نیست ، شكر بر نعمت و صبر بر مصیبت ناگوار است .

(تحف العقول ، ص 237)

(حدیث114) امام هادی علیه السلام فرمودند:

من كان علی بینة من ربه هانت علیه مصائب الدنیا و لو قرض و نشر
هر كه بر طریق خداپرستی محكم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبك آید، گر چه تكه تكه شود.

(تحف العقول ، ص 511)

(حدیث115) امام صادق علیه السلام فرمودند:

ان من اعظم الناس حسره یوم القیامه، من وصف عدلا ثم خالفه الى غیره.
پشیمان ترین شخص در روز قیامت، كسى است كه براى مردم از عدالت سخن بگوید، اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد

(وسائل الشیعه،ج15،ص295)

(حدیث116) امام صادق علیه السلام فرمودند:

علیك بالصمت، تعد حلیما، جاهلا كنت او عالما، فان الصمت زین لك عندالعلما و سترلك عندالجهال.
عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است

(مستدرک ،ج 9، ص17)

(حدیث117) امام صادق علیه السلام فرمودند:

ما عذب الله امه الا عنداستهانتهم بحقوق فقرإ اخوانهم
خداوند امتى را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتى كه نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستى نمایند

(مستدرک ،ج 12، ص413)

(حدیث118) امام صادق علیه السلام فرمودند:

ایـاكـم ان یحسـد بعضكـم بعضـا فـان الكفـر اصله الحسـد.
از حسـد ورزى به یكـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه كفـر، حسـد است.

(تحف العقول ، ص 315)

(حدیث119) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

اول ما یسالون عنه الصلوات الخمس
اولین چیزی که از انسانها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است .

(کنز العال،ج 7،حدیث 18859)

(حدیث120) امام علی علیه السلام فرمودند:

الصلوة حصن من سطوات الشیطان
نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

(غررالحکم ، ص 56 )

(حدیث121) امام سجاد علیه السلام فرمودند:

الخیرَ کُلُّهُ قَد اجتَمَعَ فی قَطعِ الطّمعِ عمّا فی أَیدِی النّاس
تمامیِ خیر و خوبی در بریدن طمع و چشم نداشتن به آنچه که در دستان مردم جمع شده، است.

(جهادالنفس،ص276)

(حدیث122) امام صادق علیه السلام فرمودند:

لاتشـاور احمق و لاتستعن بكذاب و لاتثق بمـوده ملوك
با احمق مشورت نكن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مكن.

(تحف العقول،ص316)

(حدیث123) امام صادق علیه السلام فرمودند:

ما اَقبَحَ بِالمُومنِ اَن تَکونَ لَهُ رَغبةٌ تُذِلهُ
برای مومن چقدر زشت است که میل و رغبتی داشته باشد که او را به ذلت و خواری بکشاند.

(جهاد النفس،ص277)

(حدیث124) امام موسی كاظم علیه السلام فرمودند:

ما من شی ء تراه عیناك الا وفیه موعظه
چیزی نیست كه چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن كه در آن پند و اندرزی است .

(بحاالانوار،ج 78،ص319)

(حدیث123) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

لا تُنالُ وِلایَتُنا الّا بِالعَمَلِ و َ الوَرَع
کسی به ولایت ما نمی رسد مگر با عمل شایسته و خودداری از گناه

(جهاد النفس،ص112)

(حدیث126) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

أجملوا فی طلب الدنیا فإن كلا میسر لما خلق له
در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید ، زیرا به هر كس هر چه قسمت اوست می رسد.

(كتاب التجارات،ح2133)

(حدیث127) امام صادق علیه السلام فرمودند:

ما عذب الله اُمة الا عند اِستهانتهم بحُقوق فُقَرإِ اِخْوانِهِم
خداوند امتى را عذاب نخواهد كرد، مگر در وقتى كه نسبت به حقوق برادران نیازمند خود سستى نمایند.

(مستدرک،ج12،ص413)

(حدیث128) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

الْجَبّارونَ اَبعَدُ النّاس منَ اللهِ عزُّ و جلَّ یومَ القیامَةِ
دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سركشانِ متكبّر هستند.

(جهادالنفس،ص254)

(حدیث129) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

خذوا الكلمه الطیبه ممن قالها و ان لم یعمل بها
سخن نیك را از هر كسی ، هر چند به آن عمل نكند ، فرا گیرید .

(بحارالانوار،ج75،ص170)

(حدیث130) امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

ان لكل شیءٍ قفلاً و قفل الایمان الرفق
هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا كردن و نرمی است

(جهاد النفس، ح271)

(حدیث131) امام صادق علیه السلام فرمودند:

الجبارون ابعد الناس من الله عز و جل یوم القیامة
دورترین مردم از خداوند عزو جل در روز قیامت سرکشان متکبر هستند

(جهاد النفس، ح589)

(حدیث132) امام علی علیه السلام فرمودند:

لا یَعدَمُ الصَبورُ الظَّفَرَ و اِن طالَ بِهِ الزَّمان 
شخص صبور پیروزی را از دست نمی دهد و عاقبت به پیروزی می رسد اگر چه زمانی طولانی بر او بگذرد.

(جهاد النفس، ح251)

(حدیث133) امام صادق علیه السلام فرمودند:

الحسبُ الفِعالُ و الشّرَفُ المالُ و الكَرَمُ التَّقوی   
گوهر مرد و بزرگی او اعمال اوست و شرافت و ارجمندی او دارایی او و كرامت و بزرگواری او تقوای اوست .

(جهاد النفس، ح180)

(حدیث134) امام رضا علیه السلام فرمودند:

صدیقُ كُلُّ امری عَقلُهُ و عَدُوُّهُ جَهلُهَ
دوست هركسی عقل اوست و دشمن هر كس نادانی اوست.

(جهاد النفس، ح82)

(حدیث135) امام حسن علیه السلام فرمودند:

عجبت لمن یتفكر فی مأكوله كیف لا یتفكر فی معقوله
تعجب میكنم از كسانیكه در غذای جسم خود فكر میكنند ولی در امور معنوی و غذای جان خویش تفكر نمیكنند.

(بحار الانوار،ج1،ص218)

(حدیث136) امام رضا علیه السلام فرمودند:

لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد فى العبادة اتكالا على حب آل محمد (ص) و لا تدعوا حب آل محمـد(ص) لامرهـم اتكـالا علـى العبـادة فـانـه لایقـبل احـدهـمـا دون الاخر.
مبادا اعمال نیك را به اتكاى دوستى آل محمد(ص) رها كنید، مبادا دوستى آل محمد(ص) را به اتكاى اعمال صالح از دست بدهید، زیرا هیچ كدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود

( بحارالانوار،ج78،ص348)

(حدیث137) پیامبر اكرم (ص) فرمودند:

اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین .
دو چیز را خداوند در این جهان كیفر میدهد : تعدی ، و ناسپاسی پدر و مادر .

(كنز العمال ، ج 16 ، ص 462)

(حدیث138) امام محمد باقر(ع) فرمودند:

اتَّقوا اللّهَ و صُونو دینَکُم بِالوَرَع
همانا سخت ترین عبادت باز ایستادن از گناه است.

(جهاد النفس،ح 188)

(حدیث139) امام حسن عسكری(ع) فرمودند:

لیست العبادة كثرة الصیام و الصلاة ، و إنما العبادة كثرة التفكر فی أمر الله
عبادت پر روزه گرفتن و پر نماز خواندن نیست ، عبادت پر اندیشه كردن در امر خداست.

(تحف العقول ، ص 518)

(حدیث140) پیامبر اكرم (ص) فرمودند:

لا تَتظُرو الی صَغیرِ الذّنبِ ولَکَنِ نظروا الی ما اجتَرَأتُم
به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگرید

(جهاد النفس،ح 405)

(حدیث141) امام صادق(ع) فرمودند:

اِحمَل نَفسَكَ لِنَفسِكَ فَإن لَم تَفعَل لَم یحمِلكَ غَیرُك.
نفست را به خاطر خودت به زحمت ومشقت بیانداز زیرا اگر چنین نكنی دیگری خودش را به برای تو به زحمت نمی افكند

(جهاد النفس،ح 2)

(حدیث142) امام رضا(ع) فرمودند:

ما حد التَّوكُل؟ فقال لی : اَن لا تَخافَ معَ اللهِ اَحَداً 
حد توكل چیست؟ حضرت فرمودند: اینكه با وجود خدا از هیچ كس نترسی

(جهاد النفس،ح 292)

(حدیث143) امام صادق(ع) فرمودند:

لایتـم المعروف الا بثلاث خصـال: تعجیله و تقلیل كثیره و ترك الامتنان به.
احسان و نیكى كامل نباشد،مگر با سه خصلت:شتاب در آن،كم شمردن بسیار آن و منت ننهادن بر آن.

تحف العقول،ص323

(حدیث144) امام صادق(ع) فرمودند:

اِعمَل بِفرائِض اللهِ تشكُن أتقَی النّاس
به واجبات الهی عمل كن تا پرهیزكارترین مردمان باشی

(جهاد النفس،ح 242)

(حدیث145) پیامبر اكرم (ص) فرمودند:

اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی وعقوق الوالدین .
دو چیز را خداوند در این جهان كیفر میدهد : تعدی ، و ناسپاسی از پدر و مادر .

(كنز العمال،ج16،ص 462)

(حدیث146) امام صادق(ع) فرمودند:

علیك بالصمت، تعد حلیما، جاهلا كنت او عالما، فان الصمت زین لك عندالعلمإ و سترلك عندالجهال.
عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى ; زیرا خاموشى نزد دانایان زینت و در پیش نادانان پوشش است.

(مستدرك الوسایل،ج9،ص17)

(حدیث147) امام علی(ع) فرمودند:

مَن لَم یعطِ نَفسَهُ شَهوَتَها أَصابَ رُشدُهُ
 كسی كه به نفس خود، خواسته نفس را عطا نكند به رشد خود رسیده است.

(جهاد النفس،ح 213)

(حدیث148) امام صادق(ع) فرمودند:

اِذا رأَیتمُ العَبدَ مُتفُقَّداً لِذُنوبِ النّاس ناسیا لِذنوبه فَاعلُمو اَنَّهُ مُكِرَ بهِ
هرگاه دیدید كه بنده ای گناهان مردمان را جستجو می كند و گناهان خویش را فراموش كرده است بدانید كه او فریب شیطان را خورده است.

(جهاد النفس،ح 23

آيا ميدانيد؟

 آيا مي‌دانيد با هوش‌ترين زن دنيا 5 فوق‌ليسانس دارد و ضريب هوشي او 200 است و دنبال كار است.
- آيا مي‌دانيد اولين فردي كه در اروپا اقامت گرفت يك زن ايراني بود و بعد مسأله اقامت خارجي‌ها مطرح شد.
- آيا مي‌دانيد ايرانيان در انگليس ثروتمندترين قشر جامعه هستند حتي ثروتمندتر از ملكه اليزابت.
- آيا مي‌دانيد ايرانيان در آمريكا فرهيخته‌ترين افراد جامعه امريكا هستند.
- آيا مي‌دانيد رئيس كامپيوتر ناسا يك ايراني است.
- آيا مي‌دانيد حدود 250 ايراني در ناسا محقق داريم.
- آيا مي‌دانيد كورش كبير بر جهان حكومت مي‌كرد و به نوعي قدرت جهان در دست ايران بود.
- آيا مي‌دانيد سال 2001 در فرانسه سال ايران نام داشت.
- آيا مي‌دانيد اگر 3 قاره آسيا و امريكا و آفريقا را به هم وصل كنيم ايران در مركز جهان است.
- آيا مي‌دانيد فرشته‌ها با سرعت نور حركت مي‌كنند و زمان بر آن‌ها كند مي‌شود.
- آيا مي‌دانيد انسان در سال 3000 قد متوسط 2 متر و 120 سال عمر و پوست قهوه‌اي خواهد داشت.
- آيا مي‌دانيد وزن 1 قاشق چايخوري از سياه چاله‌ها 2 ميليارد تن است؛ بله 2 ميليارد تن.
- آيا مي‌دانيد يك سياهچاله در كهكشان راه شيري است كه هر ثانيه 1000 بار دور خود مي‌چرخد.
- آيا مي‌دانيد ضريب هوشي انسان‌هاي معمولي بين 85 تا 105 است.
- آيا مي‌دانيد هر تار موي انسان مي‌تواند تا وزن 100 گرم رشد كند.
- آيا مي‌دانيد بلندترين موي سر دنيا 6 متر است.
- آيا مي‌دانيد چشم انسان معادل يك دوربين 135 مگاپيكسل است.
- آيا مي‌دانيد سريع‌ترين عنكبوت دنيا داراي سرعت Km 16 در ساعت است كه در افريقاست.
- آيا مي‌دانيد يك انسان نهايتاً مي‌تواند با سرعت Km 35 در ساعت بدود.
- آيا مي‌دانيد نوعي عنكبوت مي‌تواند 300 برابر وزنش را بلند كند.
- آيا مي‌دانيد طول موج نور مرئي بين 700 – 400 نانومتر است.
- آيا مي‌دانيد خورشيد كوچك‌ترين ستاره دنيا است.
- آيا مي‌دانيد وقتي به خورشيد نگاه مي‌كنيد صحنه 8 دقيقه قبل از آن را مشاهده مي‌كنيد.
- آيا مي‌دانيد زمين در آغاز پيدايش خود 2000 بار بزرگ‌تر از حجم كنوني خود را داشته است.
- آيا مي‌دانيد مساحت سوراخ اوزون 34 ميليون كيلومتر مربع يا به اندازه آمريكاي شمالي است.
- آيا مي‌دانيد سالانه 3,1 ميليون مترمكعب چوب صرف چوب‌هاي غذاخوري در چين مي‌شود.
- آيا مي‌دانيد ماموت‌ها كه 10 هزار سال پيش منقرض شدند تا 6 سالگي شير مادرشان را مي‌خوردند.
- آيا مي‌دانيد جوانان هندي شادترين و جوانان ژاپني افسرده‌ترين‌هاي جهانند.
- آيا مي‌دانيد مردم فيليپين به بيش از 1000 لهجه سخن مي‌گويند.
- آيا مي‌دانيد عمر مفيد انسان‌ها در كف دستشان نوشته شده است، نگاه كنيد. 63 = 18 - 81
- آيا مي‌دانيد مسن‌ترين انسان دنيا با 142 سال سن الان در ايران زندگي مي‌كند.
- آيا مي‌دانيد به گفته صندوق پول جهان ايران در تورم رتبه 5 جهان است و تا چند سال ديگر البته 1 خواهد شد.
- آيا مي‌دانيد گران‌ترين كفش دنيا 1 ميليارد و 700 ميليون تومان است.
- آيا مي‌دانيد گران‌ترين سينماي خانگي 210 ميليون تومان است.
- آيا مي‌دانيد گران‌ترين بلندگوي جهان 210 ميليون تومان قيمت دارد.

آيا مي‌دانيد

آيا مي‌دانيد شيريني تنها مزه‌اي است كه جنين در رحم مادر هم مي‌فهمد.
آيا مي‌دانيد زنبور عسل 5 چشم دارد كه 2 تا اصلي در بغل سر و 3 تا بر روي سر قرار دارد.
آيا مي‌دانيد 20 درصد آب شيرين جهان ميان آمريكا و كانادا قرار دارد.
آيا مي‌دانيد بهترين شكارچي در خشكي خرس قطبي است.
آيا مي‌دانيد خرس قطبي هنگامي كه روي دو پا مي‌ايستد حدود 3 متر است.
آيا مي‌دانيد در بين انواع خرس، خرس پاندا بزرگ‌ترين جمجمه را دارد.
آيا مي‌دانيد خرس با تمام سنگيني خود مي‌تواند با سرعت 50 كيلومتر در ساعت بدود.
آيا مي‌دانيد حس بويايي خرس تقريباً 100 برابر قوي‌تر از انسان است.
آيا مي‌دانيد كوه‌هاي آلپ در سال حدود يك سانتيمتر بلند مي‌شوند.
آيا مي‌دانيد بيماري قند اولين عامل كوري در مردم جهان است.
آيا مي‌دانيد گرده گل هرگز فاسد نمي‌شود.
آيا مي‌دانيد دانشمندان دريافته‌اند كه مورچه همچون انسان صبح‌ها خميازه مي‌كشد.
آيا مي‌دانيد ويروس عامل آنفلوآنزا بيش از 200 نوع دارد.
آيا مي‌دانيد هيتلر از مكان‌هاي بسته بسيار وحشت داشت.
آيا مي‌دانيد فنلاند از 179 هزار و 585 جزيره تشكيل شده است.
آيا مي‌دانيد زنبور از بوي عرق بدش مي‌آيد و به كسي كه بدنش بو دهد يا عطرزده باشد حمله مي‌كند.
آيا مي‌دانيد رنگ سفيد براي زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه‌اي ناراحت كننده‌ است.
آيا مي‌دانيد بدن زنبورداران مي‌تواند بيش از 100 نيش زنبور عسل را تحمل كند.
آيا مي‌دانيد زنبور بي‌نظمي را دوست ندارد، اگر جلوي كندوي آن‌ها بايستيد به شما حمله خواهند كرد.
آيا مي‌دانيد سختي آب مشابه سختي بتن است.
آيا مي‌دانيد رعد و برقي به طول 6 و 1كيلومتر داراي برق كافي براي روشن كردن 1 ميليون لامپ است.
آيا مي‌دانيد هنگام صحبت براي بيان هر كلمه 72 ماهيچه به كار گرفته مي‌شود.
آيا مي‌دانيد خون ميگوها آبي رنگ است، عنكبوت‌ها خوني روشن و شفاف دارند.
آيا مي‌دانيد دانه نوعي درخت غول پيكر از خانواده كاج فقط 005/0 گرم وزن دارد.
آيا مي‌دانيد 85 درصد گياهان در اقيانوس‌ها رشد مي‌كنند.
آيا مي‌دانيد تنها چيزي كه در اسيد حل نمي‌شود الماس است و فقط خيلي زياد آن را از بين مي‌برد.
آيا مي‌دانيد زرافه تازه متولد شده 2 متر قد دارد.
آيا مي‌دانيد شما به طور متوسط 15000 بار در روز پلك مي‌زنيد.
آيا مي‌دانيد حدود 13 درصد مردم چپ دست هستند، اين رقم در گذشته 11 درصد بود.
آيا مي‌دانيد دو سوم وزن بدن از آب تشكيل شده كه 92 درصد خون 75 درصد مغز 75 عضلات از آب تشكيل شده‌اند.
آيا مي‌دانيد هر انسان مي‌تواند 1 دقيقه نفس خود را حبس كند و ركوردش در جهان 8.5 دقيقه است.
آيا مي‌دانيد در 150 سال گذشته قد افراد در كشورهاي صنعتي 10 سانت رشد داشته است.
آيا مي‌دانيد هر تكه كاغذ را نمي‌توان بيش از 9 بار تا كرد.
آيا مي‌دانيد 75 درصد جرم اتمسفر در 10 كيلومتر ضخامت پايين جو قرار گرفته است.
آيا مي‌دانيد تغيير فاصله زمين و خورشيد تأثيري بر دما ندارد بلكه زاويه تابش خورشيد مؤثر است.
آيا مي‌دانيد تبخير از سطح خاك عمده‌ترين منبع هدر رفت آب به صورت تبخير در ايران است.
آيا مي‌دانيد بر هر سانتي متر از سطح زمين 105 كيلوگرم هوا وجود دارد.
آيا مي‌دانيد در فصل زمستان در مناطق سردسير ليمنوگراف از كار انداخته و از اشل استفاده مي‌كنند.
آيا مي‌دانيد به ازاي هر 1 درصد افزايش نمك محلول در آب 1 درصد از شدت تبخير كاسته مي‌شود.
آيا مي‌دانيد اگر تمام يخ‌هاي قطبي ذوب شوند آب درياها 14 متر بالا مي‌آيد.
آيا مي‌دانيد بيشترين قربانيان سيل زنان و سپس كودكان هستند.
آيا مي‌دانيد در سال‌هاي آتي جنگ‌هايي بر سر آب در جهان رخ خواهد داد.
آيا مي‌دانيد ارتفاع تبخير در باران 2 متر و ارتفاع متوسط بارندگي 24 سانت است.
آيا مي‌دانيد اعصابي كه در بدن شما وجود دارند به اندازه فاصله زمين تا ماه است.
آيا مي‌دانيد درازترين ناخن دست دنيا مربوط به زني امريكايي است كه هر ناخن او 6 متر است.
آيا مي‌دانيد در يك سانتي متر از پوست شما 12 متر عصب و 4 متر رگ و مويرگ وجود دارد.
آيا مي‌دانيد رشد كودك در بهار بيشتر است.
آيا مي‌دانيد در آمريكا ساليانه 85 ميليون تن كاغذ مصرف مي‌شود.
آيا مي‌دانيد اسب ماده 30 و اسب نر 36 دندان دارد.
آيا مي‌دانيد حس بويايي مورچه با حس بوبايي سگ برابري مي‌كند.
آيا مي‌دانيد زمان لازم براي اين كه آب اقيانوس‌ها 1 دور در چرخه هيدرولوژيكي بچرخد 3000 سال است.
آيا مي‌دانيد اين زمان براي يخ‌هاي قطبي 8000 سال و براي آب‌هاي زيرزميني 5000 سال است.
آيا مي‌دانيد فقط از درصد از آب‌هاي زمين قابل استفاده براي آشاميدن است.
آيا مي‌دانيد آقايان روزانه 40 تار مو و خانم‌ها 70 تار موي خود را از دست مي‌دهند.
آيا مي‌دانيد وزن اسكلت انسان بالغ 13 تا 15 كيلوگرم است.
آيا مي‌دانيد زرافه مي‌تواند با زبانگش گوش‌هايش را تميز كند.
آيا مي‌دانيد اسب‌ها در مقابل گاز اشك آور مصون‌اند.
آيا مي‌دانيد مساحت درياچه اروميه 6 هزار كيلومتر مربع و عميق‌ترين جاي آن 14 متر است.
آيا مي‌دانيد نعناع سكسكه و تنگي نفس را شفا مي‌دهد.
آيا مي‌دانيد 200 ويروس شناخته شده كه به دستگاه تنفس اثر مي‌گذارند و باعث سرماخوردگي مي‌شوند.
آيا مي‌دانيد درياي مديترانه بين 3 قاره اروپا، آسيا و آفريقا قرار دارد.
آيا مي‌دانيد جرم زمين هشتاد و يك برابر ماه است.
آيا مي‌دانيد انسان اوليه و اجداد اوليه انسان هر دو در يك زمان در اروپا بودند.
آيا مي‌دانيد نوزاد بيش از 300 استخوان دارد كه با رشد بعضي از آن‌ها به يكديگر جوش مي‌خورند.
آيا مي‌دانيد تقريباً يك سوم وزن يك زن و يك دوم وزن يك مرد را ماهيچه تشكيل مي‌دهد.
آيا مي‌دانيد 30 برابر جمعيتي كه امروزه بر روي كره زمين است در زير خاك مدفون‌اند.
آيا مي‌دانيد با يك مداد مي‌توان خطي به طول 56 كيلومتر كشيد.
آيا مي‌دانيد عقرب‌ها تنها موجوداتي هستند كه اشعه راديو اكتيو تأثيري بر آن ها ندارد.
آيا مي‌دانيد عقرب‌ها دو دشمن دارند كه يكي از آن‌ها يك نوع سار و ديگري مگس است.
آيا مي‌دانيد شيشه به ظاهر جامد است ولي مايعي است كه با سرعت بسيار كند حركت مي‌كند.
آيا مي‌دانيد اولين راه شوسه و زيرسازي شده در جهان توسط داريوش ساخته شد.
آيا مي‌دانيد نور مي‌تواند در يك ثانيه 7.5 دور دور زمين بچرخد.
آيا مي‌دانيد اگر تمام رگ‌هاي خوني را در يك خط بگذاريم تقريبا 000/97 كيلومتر مي‌شود.
آيا مي‌دانيد سرعت صوت در فولاد 14 بار سريع‌تر از سرعت آن در هوا است.
آيا مي‌دانيد وقتي مگس بر روي يك ميله فولادي مي‌نشيند به اندازه 2 ميليونيم ميليمتر خم مي‌شود.
آيا مي‌دانيد فشار در مركز خورشيد تقريباً 700 ميليون تن بر 5/4 مترمربع است.
آيا مي‌دانيد طول عمر مردم سوئد و ژاپن از ديگر ملل جهان بيشتر است.
آيا مي‌دانيد داغ‌ترين نقطه زمين در دالول اتيوپي است كه دماي هوا در سايه 94 درجه است.
آيا مي‌دانيد 1 ليتر سركه در زمستان سنگين تر از تابستان است.
آيا مي‌دانيد 60 درصد از ماهواره‌هاي جهان نظامي و 40 درصد بقيه غيرنظامي است.
آيا مي‌دانيد در هر ثانيه 5000 بيليون بيليون الكترون به صفحه TV برخورد مي‌كند تا تصوير را ايجاد كند.
آيا مي‌دانيد يك بيليون برابر با ميليون ضرب در ميليون است.
آيا مي‌دانيد شانس شبيه بودن دو اثر انگشت 1 به 64 ميليارد است.
آيا مي‌دانيد يك گالن روغن سوخته، مي‌تواند تقريباً 1 ميليون گالن آب تميز را آلوده كند.
آيا مي‌دانيد خوردن 1 سيب اول صبح، بيشتر از قهوه باعث دور شدن خواب آلودگي مي‌شود.
آيا مي‌دانيد قديمي‌ترين آدامسي كه جويده شده، متعلق به 9000 سال پيش بوده است.
آيا مي‌دانيد اسكيموها هم از يخچال استفاده مي‌كنند، منتها براي محافظت غذا در مقابل يخ زدن.
آيا مي‌دانيد جويدن آدامس هنگام خرد كردن پياز، مانع از اشك‌ريزي شما مي‌شود.
آيا مي‌دانيد در 4000 سال قبل، هيچ حيواني اهلي نبود.
آيا مي‌دانيد به طور متوسط روزانه، 12 نوزاد به خانواده‌هاي اشتباه داده مي‌شوند.
آيا مي‌دانيد هيچ كس نمي‌داند چرا صداي اردك‌ها اكو نمي‌شود.
آيا مي‌دانيد سس كچاپ در سال 1830 به عنوان يك دارو به فروش مي‌رفته است.
آيا مي‌دانيد لئوناردوداوينچي 10 سال طول كشيد تا لب‌هاي موناليزا را نقاشي كند.
آيا مي‌دانيد وقتي پاهايت را آرام بالا بياوري و به پشت بخوابي در ماسه فرو نمي‌روي.
آيا مي‌دانيد اكثر افراد در كمتر از 7 دقيقه خوابشان مي‌برد!
آيا مي‌دانيد يك انسان 8 ثانيه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است.
آيا مي‌دانيد سالي 500 شهاب سنگ به زمين برخورد مي‌كنند.
آيا مي‌دانيد خورشيد روزي 000/126 ميليارد اسب بخار انرژي به زمين مي‌فرستد.
آيا مي‌دانيد كوچك‌ترين زمين فوتبال ساخته شده يك بيست هزارم يك تار مو است (نانو).
آيا مي‌دانيد با دويدن مي‌توان مسافر زمان بود و كسري از ثانيه از ديگران بيشتر عمر كرد.
آيا مي‌دانيد 56 درصد افرادي كه دست چپ هستند، تايپيستند.
آيا مي‌دانيد براي توليد 1 ليتر بنزين 5/23 تن گياه در گذشته مدفون شده است.
آيا مي‌دانيد هر 1 دقيقه نسل يك موجود زنده منقرض مي‌شود.
آيا مي‌دانيد داوينچي با يك دست مي‌نوشت و با دست ديگر نقاشي مي‌كشيد.
آيا مي‌دانيد گوش و بيني در تمام طول عمر رشد مي‌كنند.
آيا مي‌دانيد آب دريا بهترين ماسك صورت است.
آيا مي‌دانيد در ساخت برج ايفل 5/2 ميليون پيچ و مهره به كار رفته است.
آيا مي‌دانيد بيني انسان قادر به تشخيص 000/10 نوع بوي مختلف است.
آيا مي‌دانيد انرژي كه خورشيد در 1 ثانيه توليد مي‌كند براي مصرف 1 ميليون سال زمين كافي است.
آيا مي‌دانيد غيرممكن است كه بتوانيد با چشم باز عطسه كنيد.
آيا مي‌دانيد ما در طول زندگيمان 18 كيلو پوست مي‌اندازيم.
آيا مي‌دانيد رنگ مورد علاقه 80 درصد آمريكايي‌ها آبي است!
آيا مي‌دانيد وقتي شخصي در سريلانكا سرش را از طرفي به طرفي ديگر تكان مي‌دهد يعني باشه.
آيا مي‌دانيد در اين دنيا تعداد جوجه‌ها از آدم‌ها بيشتر است.
آيا مي‌دانيد نوارهاي لاستيكي خيلي طول مي‌كشد تا سرد شوند.
آيا مي‌دانيد مغز در هنگام خواب فعال‌تر از وقتي است كه تلويزيون مي‌بينيد.
آيا مي‌دانيد اگر مادران در زمان بارداري سيب به خصوص سبز استفاده كنند نوزادانشان زيبا مي‌شوند.
آيا مي‌دانيد مادران باردار از انگور و جوانه گندم و امگا 3 استفاده كنند بچه‌هاي آن‌ها تيزهوش مي‌شوند.
آيا مي‌دانيد خورشيد فقط 1 بر 000/40 جرم خود را از دست داده است.
آيا مي‌دانيد ايران 1018 شهر دارد.
آيا مي‌دانيد پر آب‌ترين رود ايران كارون در خوزستان است.
آيا مي‌دانيد بام ايران استان چهارمحال و بختياري است.
آيا مي‌دانيد هر فردي در طول 24 ساعت 23 هزار بار نفس مي‌كشد.

هشت برش‌ از زندگی امام هشتم

 

 

هشت برش‌ از زندگی امام هشتم

ادامه نوشته

خواص شلغم در درمان بیماریها

 

تیتر : خواص شلغم در درمان بیماریها
خلاصه : خواص اعجاب انگیز و اطلاعاتی درباره شلغم
متن کل خبر : با توجه به شروع شدن فصل سرما و لزوم دانستن اینکه استفاده از چه
گیاهان برای جلوگیری از ابتلا به سرما خوردگی و یا در صورت ابتلا به این قبیل بیماریها مصرف آنها مفید می باشد از بخش گیاهان دارویی میوه جات و خوراکیهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که هم با خواص آنها بیشتر آشنا شوید و هم از خواص اعجاب انگیز آنها استفاده کافی را برده و سلامتی را با مصرف گیاهان دارویی از آن خود نمایید.
در ضمن برای اطلاعای بیشتر درباره داروهای
گیاهی و گیاهان دارویی می توانید به بخش های مربوطه مراجعه نمایید و ما را با نظرات سازنده خود راهنمایی نمایید.
در این مقاله شما را با شلغم بیشتر آشنا خواهیم کرد.
شلغم TURNIP
نام علمی Brassica Napus
گياه شناسي
شلغم گياهي است با برگهاي ناصاف و بريدگيهاي زياد به رنگ سبز و سفيد . ريشه آن غده اي و به شكل هاي گرد و يا دراز به رنگ سفيد با لكه هاي بنفش مي باشد .
ميوه شلغم مانند غلافي باریك و دراز است كه در آن چند دانه سياه وجود دارد . شلغم در هواي سرد بسيار خوب رشد مي كند و شايد علت آن باشد كه براي درمان بيماريهايي كه در فصل سرما زياد است و بيماريهاي تنفسي بكار مي رود .
خواص داروئي:
شلغم از نظر
طب قديم ايران گرم و تر است
خواص شلغم آنقدر زياد است كه مي توان گفت اين گياه براي هر دردي درمان است و اگر مردم مي دانستند كه اين گياه چقدر فايده درد تمام باغچه هاي خانه خود را شلغم ميكاشتند و هر روزه از آن استفاده مي كردند .
1)شلغم مقوي است
2)شلغم اشتها آور است
3)شلغم ضعف جنسي را درمان كرده و اسپرم را زياد مي كند
4)شلغم سرفه را تسكين مي دهد
5)ترشي شلغم بهترين نوع ترشي است زيرا مقوي
معده و روده ها و اشتها آور است
6)آب شلغم قند
خون را پائين مي آورد
7)تخم شلغم را اگر سرخ كرده و بخوريد براي ضعف جنسي موثر است
8)اگر گلو درد داريد آب پخته شلغم را قرقره كنيد
9)خوردن آب شلغم درمان كننده جوش صورت است
10)آنهايي كه حافظه ضعيف دارند حتما بايد شربت بخورند زيرا ثابت شده است كه شلغم حافظه را تقويت مي كند
11)شلغم شب كوري را درمان مي كند
12)شلغم بعلت داشتن ويتامين B1 علاج كم خوني است
13)شلغم براي رشد و نمو استخوانها مفيد است بنابراين زنان
باردار وشیرده حتما بايد از آن استفاده كنند .
14)زن حامله اي كه در مدت بارداري شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد كرده ، زودتر حرف مي زند و حتي زودتر راه مي افتد و در مقابل امراض مقاومت بيشتري خواهد داشت .
15)آنهايي كه غده تيروئيدشان كم ترشح مي كند بايد حتما شلغم بخورند زيرا شلغم بعلت داتشن يد فراوان ترشحات غده تيروئيد را تنظيم مي كند .
16)شلغم مهمترين گياه ضد سرطان است و حتي گسترش سرطان را متوقف مي كند .
17)شلغم درمان بسياري از بيماريهاي پوستي است
18)شلغم پخته بهترين دارو براي برونشيت است
و بالاخره سعي كنيد كه در فصل زمستان براي پيشگيري از سرماخوردگي و بيماريهاي تنفسي اقلا چند بار در هفته شلغم بخوريد شلغم پخته بهترين صبحانه است .
بدن را تميز كرده و مواد سمي را ازبدن خارج مي سازد .همانطور که در بالا گفته شد آب شلغم خام خواص بيشتري از شلغم پخته دارد بشرطي كه معده شما را ناراحت نكند .
خواص شلغم از نظر احادیث :
هیچکس نیست مگر آنکه رگی از جذام در او است و شلغم آنرا ذوب میکند و روایت شده که آن را در فصلش بخورید که هر دردی را از شما میبرد

خواص دارويي گلابي






گلابی میوه ای است سبز یا زرد رنگ ، آبدار و مخروطی شکل که دارای طعمی خوش و معطر است. گلابی را شاه میوه یا آمرود هم می نامند و به میوه پیوندی و شاداب آن شاه آمرود گویند. گیاه گلابی بومی آسیای غربی و اروپای شرقی مخصوصاً نواحی شمال غربی ایران و کوههای قفقاز می باشد. گلابی بعد از سیب مهم ترین میوه دانه دار دنیا و ایران به شمار می آید. گلابی را در زبان عربی سَفرجَل یا عَرمُوط و در زبان انگلیسی PEAR می گویند.
گونه های مختلف گلابی طعم های گوناگون از ترش تا شیرین دارند . این میوه حاوی ویتامین های
E و C ، کلسیم ، آهن، منیزیم و روی است. چون گلابی میوه ای آبدار و حاوی ویتامین C می باشد ، در زیبایی پوست شما بسیار مؤثر است. یکی از خواص گلابی ملین بودن آن است . همچنین دانه های ریزی که در موقع خوردن گلابی زیر دندان احساس می کنید، برای دفع مواد زائد بدن بسیار مؤثر است.

گیاه گلابی و انواع آن


درخت گلابی در برابر سرما از سیب حساس تر است. گل های گلابی در بهار کمی زودتر از سیب باز می شوند ، به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمای بهاره قرار می گیرند . در تابستان، گیاه گلابی گرما را بیشتر از سیب تحمل می کند. گل و میوه گلابی در انتهای شاخه ها و سیخک های دو ساله بوجود می آید ، بنابراین هنگام هرس درختان بارور ، باید در حفظ سیخک ها دقت کرد. میزان محصول در باغ های معمولی به 45 تن در هکتار می رسد. تعداد ارقام گلابی موجود در ایران حدود 120 نوع است. مهمترین ارقام بومی عبارتند از :
شاه میوه کرج ، شاه میوه خراسان ، شاه میوه اصفهان ، گلابی نطنز کاشان ، محمدعلی مشهد ، سه فصله کرج ، سیبری ، گلابی پیغمبری .
از گلابی های خارجی نیز که کم و بیش در ایران کشت می شوند می توان : آنژو، وینترنلیس، بارتلت، دوشس، ژاندارک، باسه، کولمار، بوره ژیفار و دوینه دوکومیس را نام برد. بارتلت که در اروپا بنام ویلیامز مشهور است، مهم ترین و پر کشت ترین گلابی در دنیا به شمار می رود.
یک نوع گلابی جنگلی که در کهکیلویه می روید و تخم آن زیاد است را انجوجک می نامند. میوه آن قابل استفاده نیست، ولی زمانی که میوه روی خاک می افتد و می پوسد، تخم آن را جمع آوری می کنند که استفاده درمانی زیادی دارد.


خواص درمانی گلابی


قسمت هایی از درخت گلابی که مورد استفاده غذایی و درمانی قرار می گیرد: 1- میوه 2- برگ 3- پوست درخت آن است. گلابی را می توان بصورت خام یا پخته ( مربا و کمپوت) مصرف کرد.
• گلابی میوه ای عالی و گوارا و پرآب است که خاصیت لینت دهندگی دارد. افرادی که یبوست دارند سعی کنند 1 تا 2 عدد گلابی در روز بخورند و بلافاصله 1 لیوان آب ولرم بنوشند که خاصیت ملین آن قوی تر شود.
• گلابی میوه ای است که به آسانی هضم و جذب بدن می شود.
• گلابی دارای دانه های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است. این دانه ها از جنس سلولزاست و در دستگاه گوارش هضم نمی شود. از این رو با عبور از دستگاه گوارش ، معده و روده را پاک می کند و کلیه مواد زائد باقیمانده در شکم را دفع می کند.
• پوست گلابی که در معرض نور خورشید قرار دارد ، از نظر ویتامین ها غنی تر است. به علاوه قسمت عمده فیبر گلابی در پوست آن است ، لذا نباید هنگام خوردن ، پوست آن را جدا کنید.
• کسانی که مبتلا به
فشار خون هستند ، اگر به طور مرتب گلابی بخورند خون آنها تصفیه خواهد شد .
• گلابی برای غدد داخلی بدن بسیار مفید است . تانن و پتاسیم آن، اسید اوریک را به هر اندازه که باشد حل می کند. به همین جهت افراد مبتلا به نقرس،
آرتروز و رماتیسم می توانند از آن بهره زیادی ببرند.
• گلابی برای معالجه امراض سینه یک میوه عالی است و این خاصیت مربوط به تانن آن است و اگر گلابی کمی گس باشد برای سینه بهتر است.
• گلابی به علت دارابودن ارسنیک رعشه را درمان می کند.
• ماده مهم دیگری که در گلابی موجود است عنصر بور( BORON ) است که با افزایش جذب کلسیم ، از بروز
پوکی استخوان به خصوص در زنان یائسه جلوگیری می کند.
• موادی که برای استخوان ها مفیدند، برای مغز نیز نافع اند. گلابی هم از این قاعده مستثنی نیست و از میوه هایی است که برای
حافظه و تمرکز حواس مفید است.
• مواد موجود در گلابی برای تقویت بدن پس از بیماری هایی که نیرو و توان انسان را تحلیل می برد، بسیار مفید است. شاید به همین دلیل است که برای بیماران کمپوت گلابی می بریم. در دوران نقاهت بیماری هایی چون سل، کم خونی و ضعف شدید خوردن مخلوط آب گلابی و به بسیار مفید است.
• گلابی یکی از میوه های ضدعفونی کننده یا ضد مسمومیت است و این خاصیت به دلیل ادرارآور و ملین بودنش است.
• گلابی موجب شادابی و طراوت بدن و
پوست می شود.
• گلابی برای بیماران دیابتی میوه بسیار مناسبی است ، چون قسمت اعظم قند آن سلولز، سوربیتول و لوولوز است . شاید به همین دلیل حکیم عالیقدر ایرانی ابوعلی سینا، گلابی یا کمپوت آن را برای اکثر بیماران مجاز دانسته و آن را" شاه میوه" خوانده است.
• گلابی ترشح بزاق را افزایش می دهد ،در نتیجه هضم غذا را آسان می کند . پس پوره آن برای سالمندان بسیار مفید است.
• فیبر موجود در گلابی لینین(LININ) است که غیرقابل حل بوده و برای کاهش
کلسترول خون بسیار مؤثر است.
در مورد برگ آن؛
• جوشانده برگ گلابی برای کلیه بسیار مفید است ، چون ادرارآور ، ضدعفونی کننده و میکروب کش مثانه است. از این رو مبتلایان به
عفونت ادراری حتماً باید آن را مصرف کنند. سنگ مجرای ادرار را دفع می کند ، برای این منظور100 گرم برگ جوان درخت گلابی را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه دم کنید و آن را در سه وعده به میزان 1 تا 2 استکان تناول کنید.
• دم کرده برگ گلابی دارویی شفابخش برای
بی خوابی است، اعصاب را آرام می کند و سردردهای میگرنی را درمان می کند.
• انجوجک که تخم گلابی جنگلی است ، دفع کننده کرم است و اعصاب متشنج را تسکین می دهد و اگر آن را کوبیده و شیره آن را بگیرند ، برای بندآمدن خونریزی زیاد در
قاعدگی مفید است.

تذکر :


* هضم پوست گلابی کمی مشکل است، از این رو کسانی که معده ضعیفی دارند آن را با پوست نخورند یا آن را بصورت کمپوت مصرف کنند.
* بهتر است گلابی کاملاً رسیده را مصرف کنید تا خواص آن بیشتر و هضم آن راحت تر باشد.
* بهتر است پس از خوردن گلابی آب سرد ننوشید ، زیرا در افراد حساس ایجاد نفخ می کند.


احادیث و نظرات بزرگان


در مورد نظر ابوعلی سینا در مورد گلابی صحبت کردیم . ولی جالب است بدانید که احادیث زیادی در مورد گلابی وجود دارد مثلا در حدیثی آمده:
" هر کس ناشتا گلابی بخورد ، آب نطفه او پاک و فرزندش نیکو خواهد شد."
امام صادق علیه السلام فرمودند :
" گلابی معده را پاک و آن را تقویت می کند" و باز فرموده اند: " خوردن گلابی در حال سیری سودمندتر از خوردن آن در حال گرسنگی است. کسی که دلش گرفته و اندوهناک است ، باید گلابی را بعد از غذا بخورد."

مواد موجود در 100 گرم گلابی خام


انرژی 58 کیلو کالریکربوهیدرات 15 گرمفیبر خام 3/1 گرمفیبر خوراکی 8/2 گرم* (منبع خوب)کلسیم 11 میلی گرمآهن 25/0 گرمروی 12/0 گرم پتاسیم 125 میلی گرم* (منبع خوب)فلوئور 18 میکروگرم* (منبع خوب)ویتامین A 9/1 REویتامین E 4/0 میلی گرم* (منبع خوب)ویتامین C 4 میلی گرم
فولات 7 میکروگرم* (منبع خوب)
گلابی حاوی ریزمغذهایی چون فلوئور، سلنیوم ، کرم و بور است که برای سلامتی و تأمین ریزمغذی های بدن بسیار مفید است.

نارگیل







کلیات گیاه شناسی:

نارگیل در حدود سه هزار سال پیش در جنوب آسیا کشت می شده است . در حال حاضر درخت نارگیل در تمام مناطق استوائی وجود دارد . مردم اقیانس آرام نارگیل را بعنوان یک غذای اصلی مصرف می کنند و از تمام قسمت های این درخت استفاده می برند . ضرب المثلی در این مناطق وجود دارد که می گوید هر کس که درخت نارگیل می کارد برای خودش و برای بچه هایش ،لباس ،ظرف ،نوشابه ،غذا و خانه درست می کند .نارگیل معمولا از هندوراس ، پاناما و جمهوری دومینیکین به کانادا وارد می شود .مقدر بسیار کمی نارگیل در فلوریدا تولید می شود که به مصرف داخلی می رسد نارگیل درختی است که بطور قائم بالا می رود . ارتفاع آن به 30 متر و قطر تنه آن تا یک متر می رسد برگهای آن دراز و بطول 4 تا 5 متر و مرکب از چند برگچه باریک و دراز است . طول برگچه ها حدود یک متر می باشد . رنگ ها سبز روشن است میوه نارگیل مانند خوشه ، شامل چندین نارگیل به اندازه های مختلف است .میوه نارگیل کروی شکل است که قسمت خارجی آن ضخیم و سفت و متشکل از الیاف نباتی و داخل آن نیز صاف و سخت می باشد . در قاعده نارگیل سه سوراخ دیده می شود که چشم های نارگیل نامیده می شود . برای استفاده از مایع داخل نارگیل که شیر نارگیل نامیده می شود این سوراخها را باید با جسم نوک تیزی باز کرد و مایع دارون آنرا بیرون آورد . سپس با چکش آنرا بشکنید و از گوشت داخل آن استفاده کنید . البته می توانید بعد از بیرون کشیدن شیر ، نارگیل را در داخل فر در درجه حرارت 350 درجه فارنهایت بمدت نیمساعت قرار دهید تا نارگیل خود را بشکند .درخت نارگیل در هر سال حدود پنجاه عد نارگیل می دهد . نارگیل هنگامیکه نارس است مقدار یبشتری شیر داردولی بتدریج میوه می رسد مقدار شیر آن کمتر می شود .برای خرید نارگیل همیشه میوه ای را انتخاب کنید که سنگین باشد ضمنا آنرا تکان دهید که صدای شیر داخل آنرا بشنوید زیرا نارگیل اگر بدون شیر باشد حتما کهنه است و یا اینکه شیرش بیرون آمده و هوا کشیده و خراب شده است .

ترکیبات شیمیایی :

گوشت نارگیل دارای آنزیم های مختلف مانند انورتین ، اکسیداز و کاتالاز می باشد . در شیر نارگیل اسید های آمینه مختلفی مانند هیستدین ، آرژینین ،لیزین ف تایروزین ،تریپتوفان ، پرولین ،لوسین و آلانین موجود است . در صد گرم گوشت تازه نارگیل مواد زیر موجود است:
انرژی 350 کالری
آب 50 کالری
پروتئین 3/5 گرم
چربی 35 گرم
مواد نشاسته ای 9 گرم
کلسیم 12 میلی گرم
پتاسیم 250 میلی گرم
سدیم 25 میلی گرم
فسفر 95 میلی گرم
آهن 1/8 میلی گرم
ویتامین ب 1 0/05 میلی گرم
ویتامین ب 2 0/02 میلی گرم
ویتامین ب 3 0/5 میلی گرم
ویتامین ث 3/2 میلی گرم




خواص داروئی:
گوشت سفید نارگیل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیر نارگیل کمی گرم و مرطوب است.

نارگیل بدلیل داشتن چربی زیاد و مواد مغذی چاق کننده است.
حرارت داخلی بدن را افزایش می دهد.
برای خوشبو کردن دهان مفید است.
ضعف کبد را درمان می کند.
برای برطرف کردن بواسیر مفید است.
ادرار را زیاد می کند.
درد مثانه را رفع می کند.
زخم های بدن را مداوا می کند.
کرم معده و روده ، مخصوصا کرم کدو را از بین می برد.
برای تقویت دستگاه هاضمه مفید است.
ریشه درخت نارگیل ضد تب و ادرار آور است.
ریشه درخت نارگیل برای ناراحتی های کبدی مانند یرقان مفید است.
دم کرده ریشه درخت نارگیل برای معالجه اسهال خونی مفید است.
برای دفع سنگ کلیه شیر نارگیل را با برگ سنا مخلوط کرده و بنوشید.

همانطور که گفته شد به مایعی که در داخل نارگیل وجود دارد شیر نارگیل گفته می شود . ولی باید اضافه کرد که با له کردن و چرخ کردن گوشت سفید نارگیل نیز شیری بدست می آید که بان شیر نارگیل گفته می شود . و در اکثر مورد منظور از شیر نارگیل شیر است که از گوش نارگیل گرفته می شود . شیر نارگیل یک غذای کامل است که می توان آن را با شیر مادر مقایسه کرد:
آب 65 گرم
پروتئین 3/2 گرم
چربی 25 گرم
مواد نشاسته ای 5 گرم
کلسیم 16 میلی گرم
فسفر 100 میلی گرم
آهن 1/5 میلی گرم
ویتامین ب 1 0/03 میلی گرم
ویتامین ب 2 0/01 میلی گرم
ویتامین ب 3 0/8 میلی گرم
ویتامین ث 2 میلی گرم

خواص شیر نارگیل:

شیر نارگیل هم ملین و هم ضد اسهال است.
برای رفع اسهال خونی مفید است.
برای برطرف کردن آب آوردگی بدن از شیر نارگیل استفاده کنید.
شیر نارگیل ضد سم است.
برای پائین آرودن تب مفید است.
برای معالجه بیماریهای پوستی مفید است.

خواص روغن گوشت نارگیل روغن نارگیل از تقطیر گوشت سفید نارگیل بدست می آید.

برای معالجه بیماریهای پوستی بکار می رود.
حافظه و هو ش را تقویت می کند.
درد مثانه را رفع می کند.
کرم کدو و کرمهای دیگر روده را دفع می کند.
در درمان کمر درد موثر است.
معالج بواسیر است.
محرک نیروی جنسی است.

مضرات :
نارگیل دیر هضم است و در بدن خلط تولید می کند بنابراین بهتر است با شکر خورده شود چون نارگیل گرم است ممکن است در گرم مزاجان اشکالاتی تولید کند از این نظر اینگونه افراد باید آنرا با میوه های ترش ، لیمو و یا هندوانه بخورند . خوردن آن برای سردمزاجان و سالمندان بسیار مفید است و اشکالی تولید نمی کند .

خواص گريپ فروت


ميوه اي براي شكنندگي مو ،گريپ فروت، ميوه اي است شبيه پرتقال، ولي درشت تر از آن و درون آن به رنگ هاي سفيد، صورتي و قرمز پرورش مي يابد و گاه به اندازه يك طالبي بزرگ رشد مي كند.
ميوه گريپ فروت داراي پوست زرد روشن است. قسمت هايي كه از درخت گريپ فروت مورد استفاده غذايي و پزشكي قرار مي گيرد عبارتند از: ميوه و گل
خواص:
گريپ فروت ، اشتها را تقويت مي كند.
گريپ فروت، عمل هضم را آسان مي نمايد و جريان عصير (شيره) معدي و ترشح كيسه صفرا را سرعت مي بخشد.
گريپ فروت، داراي ويتامين «ث» است. اين ويتامين در حفظ سلامت قلب و عروق بدن موثر است.
گريپ فروت، به توليد قند و مواد حياتي دستگاه بدن كمك مي كند.
گل هاي گريپ فروت از نظر طبي خاصيت ضد تشنج و لرز دارد و آن را دم مي كنند و در موقع تشنج و تب مي نوشند.
اگر گريپ فروت را صبح ناشتا بخورند، خواص ادرار آور آن زياد مي شود و سموم از بدن خارج مي كند.
گريپ فروت خون را تصفيه مي كند و كليه و كبد را پاك مي نمايد.
گريپ فروت، ضد خونريزي و بواسير است.
گريپ فروت ميوه اي خنك است و عطش را رفع مي كند.
گريپ فروت اختلال هاي مفصلي را درمان مي كند.
گريپ فروت، براي كساني كه موهاي سرشان مي شكند، تجويز مي شود.
گريپ فروت، براي كساني كه عفونت هاي ريوي و تب خيز دارند مفيد است.
گريپ فروت علاوه بر مواد معدني ( آهن و كلسيم) داراي ويتامين هاي آ، ب1، ب2، پ پ، ث است.
تأثير منفي گريپ فروت بر داروهاي ضد افسردگي و.....
ـ مصرف مركبات به سبب داشتن ويتامين «ث» براي پيشگيري از سرماخوردگي توصيه مي شود. گريپ فروت نيز براي سرما خوردگي خوب است و در فصل زمستان مصرف فراواني دارد. اين ميوه آنتي اكسيدان و ليكوپن دارد، ولي مصرف آن به همراه برخي داروها (داروهاي ضد تشنج، ضد افسردگي و بي نظمي ضربان قلب) خطرناك است. آب گريپ فروت بر آنزيمهاي خاصي كه اين داروها در روده و كبد تجزيه مي كنند تأثير مي گذارد و سبب بروز عوارض جدي دارويي مي شود.
البته هنوز ماده يا مواد شيميايي كه به شكل مشخص مسئول اين تداخل باشد در اب گريپ فروت شناخته نشده است.

خواص گیاهان دارویی

آرامش
مقوی اعصاب- آرامش بخش
آویشن
مقوی معده- ضد سرما خوردگی
اترج
ضد اسهال
اسطو خودوس
نیروبخش- معرق
بابونه
صفرابر- اشتهاآور
بادرنجبویه
ضد برونشیت-و تشنج
برگ چنار
ضد تنگی نفس-تب بر
برگ زیتون
تعدیل کننده فشارخون
برگ گردو
درمان نقرس ودرد مفاصل
بومادران
ضد انگل و اختلالات قاعدگی
بهار نارنج
آرام بخش- مقوی اعصاب
بید
تب بر- مسکن
بید- کاسنی
صفرابر- تصفیه خون
بیدمشک
مقوی قلب- آرام بخش
پونه
خلط آور- بادشکن و ضد سرفه
جعفری
مدر- اشتها آور
چهار عرق گرم
تقویت معده- مقوی
چهار عرق سرد
تقویت معده- تب بر
چهار گل
آرام بخش- معطر
چهار زیره
لاغر کننده- ضد نفخ
چهل گیاه
آسان سازی دستگاه گوارش
خار خسک
مقوی- اشتها اور- دافع سنگ کلیه و مثانه
خار شتر
مدر- شستشوی کلیه
خالواش
خلط آور – بادشکن
دیابانتی
ضد دیابت
رازک
اشتها آور- تصفیه خون- ضد کرم و باکتری معده
رازیانه
محرک – ازدیاد شیر مادر
رزماری
ضد یرقان ، سیاه سرفه و سرگیجه
زنیان
ضد انگل – ضد نفخ
زیره
ضد چاقی – بادشکن
سبوس برنج
تقویت ریشه های رنگ ساز مو
سنبل الطیب
ضد تپش قلب و دردهای سینه
سنگاب
ضد سنگ کلیه
شاتره
ضد عفونتهای پوستی و قارچهای جلدی
شنبلیله
ضد قند و چربی خون – مقوی
شوید
کاهش دهنده چربی خون
شیرین بیان
درمان زخم معده و اثنی عشر
طارونه
مسکن اعصاب – خواب آور
کاسنی
تصفیه کننده خون – ضد کلسترول
کارمل
ضد نفخ واسپاسم- مقوی معده
کرفس
مدر – بادشکن – صفرابر
کلپوره
ضد عفونتهای دهان و لثه
کیالک
تصفیه و تنظیم کننده جریان خون
گاو زبان
نشاط آور – مقوی
گزنه
خون ساز – ضد خون ریزی
گشنیز
ضد کرم و باکتری – ضد تشنج
گل ختمی
ضد آسم برنشیت و گرفتگی صدا
گلاب ممتاز و گلاب دو آتشه
نشاط آور – مقوی اعصاب
گلبهار
برای لطافت پوست دست و صورت
مخلصه
ضد دردهای عضلانی – مقوی
مرزه
ضد انگل ونرمی استخوان
منتازین
بادشکن
مقوی محرک
انرژی بخش و تقویت کننده
موبان
تقویت کننده مو
مورد
تقویت مو - ضد اسهال و بواسیر
میخک
مسکن درد- دندان درد – تقویت لثه
نسترن
تقویت قلب واعصاب
نعناع و نعناع دو آتشه
ضد نفخ – مسکن – اشتها آور
ورون
ضد خستگی های روحی و رفع دردهای عصبی
همیشه بهار
رفع زردی – کاهش فشار خون
هل
نیرو بخش وبادشکن
یونجه
تصفیه خون و تقویت اعصاب
آب غوره بی نمک
ضد چاقی و کاهش چربی و فشار خون
سرکه سیب
لاغر کننده – سرشار از کلسیم و پتاسیم
روغن زیتون
کاهش کلسترول و غلظت خون – تسکین دردهای آرتروز رماتیسمی

خواص درمانی عرقیات گیاهی

عرق کاسنی: خنک ، تب‌بر ، ضدفشار خون ، تقویت کبد
عرق بیدمشک: خنک ، تقویت قلب ، ضد فشار خون
عرق بهارنارنج: گرم ، مقوی قلب و تقویت اعصاب ، آرام بخش
عرق نعناء: گرم ، تقویت معده ، رفع رطوبت ، رفع سوء هاضمه
عرق نسترن: گرم ، مقوی قلب و اعصاب
گلاب:
گرم ، نشاط آور ، تقویت قلب و اعصاب
عرق رازیانه: بادشکن ، مدر ، قاعده‌آور ، درمان بواسیر ، نقرس ، افزایش شیر مادران
عرق شاتره: خنک ، رفع گرمی بدن ، تقویت کبد
عرق یونجه: گرم ، ضد قند خون ، اشتها آور
عرق بومادران: گرم ، تقویت کننده اعصاب ، ورم معده و عضله قلب ، دفع سوء هاضمه

عرق شنبلیله: گرم ، ضد قند خون

عرق اترج: گرم ، رفع سوء هاضمه ، ضد مسمومیت
عرق مرزه: گرم ، تقویت معده ، رفع ترشی معده ، ضد انگل
عرق بابونه: گرم ، لطیف کننده پوست ، ترشح شیر مادر ، ادرار آور ، آنتی‌بیوتیک ، تقویت اعصاب ، عفونت کلیه
عرق شیرین‌بیان: درمان زخم معده و اثنی‌عشر ، درمان سرفه و گرفتگی صدا و برونشیت ، کم‌خونی ، خلط آور بسیار قوی
عرق مورد: تقویت موی سر و سیاه شدن آن ، درمان بیماری‌های پوستی لکه‌دار ، جوش صورت و بدن ، رفع بدبویی عرق بدن
عرق بید: خنک ، ضد یرقان ، ضد تب ، ورم کبد ، ورم مجاری ، ادارای ، سوء هاضمه
عرق طارونه: گرم ، تقویت اعصاب ، ضد درد مفاصل ، مسکن دردهای رماتیسمی
عرق خارشتر: خنک ، دفع شن کلیه
عرق گاوزبان: گرم ، مقوی برای اعصاب ، نشاط آور
عرق چهل‌گیاه: گرم و رفع ترشی معده ، تقویت معده ، هضم غذا
عرق شوید: گرم ، ضد چربی خون
عرق ریزه: گرم ، ضد چاقی و تقویت معده ، ضد اشتها
عرق کیالک: خنک ، ضد جوش بدن ، برای لطافت پوست ، تصفیه خون ، تقویت کبد
عرق چنار: خنک ، درمان آسم ، ضد حساسیت تنفسی
عرق گردو: ضد قند خون ، اشتها آور
عرق بادرنج‌بویه: تقویت اعصاب ، تقویت حافظه ، ضد تشنج
عرق زنیان: گرم‌ ، ضد درد و تقویت معده ، ضد نفخ و انگل ، رافع سموم بدنعرق آویشن: خنک ، ضد چربی خون ، رفع ترشی معده ، تقویت معده

سويا و خواص آن






تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که سويا مي‌تواند مانع افزايش سلول‌هاي چربي در بدن شود. اين در حالي است که بيشتر مردم با مشکل اضافه وزن روبرو هستند و علي‌رغم استفاده از
قرص‌ها و تجهيزات لاغري، باز هم چاق اند.
زنان و مردان جوان به دليل داشتن مشغله فراوان در زندگي،
تغذيه مناسب ندارند و به مقدار کافي ورزش نمي کنند. به همين دليل با کاهش فعاليت‌ بدني و افزايش سن، مشکل اضافه وزن در آن ها ديده مي‌شود. افزايش ميزان چربي بدن، خطر ابتلا به بيماري‌هايي نظير: سکته قلبي، درد مفاصل ، شکستگي استخوان، سرطان سينه و ساير سرطان‌ها را افزايش مي‌دهد.
چگونه سويا باعث کاهش وزن مي‌شود؟

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد که پروتئين سويا باعث کاهش وزن مي‌شود. سويا مي‌تواند با استفاده از مکانيسم‌هاي مختلف باعث کاهش يا توقف رشد سلول‌هاي چربي در زنان و مردان شود. استفاده از محصولات طبيعي سويا بهترين روش پيشنهادي براي کاهش وزن است.
مصرف سويا در بين مردم ژاپن زياداست. مطالعات نشان داده که
ژاپني‌ها لاغرترين مردم جهان بوده و از نظر طول عمر طولاني‌ترين عمر را دارند.
همان‌طور که در مقالات متعدد آمده است دانه سويا حاوي ترکيبات بيواکتيوي است که باعث کاهش و کوچک شدن سلول‌هاي چربي در بدن مردان و زنان مي‌شود.
امروزه مطالعات جديد چندين خاصيت کليدي ترکيبات سويا را که باعث کاهش وزن مي‌شود، نشان داده اند که در ذيل آورده شده است:
* محصولات سويا داراي مقادير قابل توجهي ايزوفلاوون است که باعث کاهش ذخيره چربي بدن مي‌شود. به اين معني که کالري کمتري به شکل چربي در بدن ذخيره مي‌شود. انسولين باعث ذخيره قند به‌صورت چربي در بدن شده و محصولات سويا موجب تعديل ميزان انسولين در بدن و به دنبال آن کاهش ميزان چربي مي‌شود.
* سويا مي‌تواند توده عضلاني را افزايش دهد. ماهيچه‌ها و عضلات براي انجام کارهاي روزانه و ورزش، انرژي مصرف مي‌کنند. با افزايش توده عضلاني اگر ورزش هم نکنيد، کالري بيشتري مصرف مي‌شود. به عبارت ديگر با داشتن توده عضلاني بيشتر، به سمت کاهش وزن يا از دست دادن کالري پيش مي‌رويد.
سويا مي‌تواند با استفاده از مکانيسم‌هاي مختلف باعث کاهش يا توقف رشد سلول‌هاي چربي در زنان و مردان شود.


* سويا سرعت سوخت و ساز(متابوليسم) سلول‌هاي چربي را افزايش مي‌‌دهد.
* سويا باعث مي‌شود که شما احساس سيري کنيد، زيرا
شاخص گليسمي آن پايين است و تغييرات ميزان انسولين را کاهش مي‌‌دهد.
* سويا انرژي بيشتري به شما مي‌دهد، بدين معني که شما قدرت اراده بيشتري براي انجام صحيح کارهايتان داريد.
دانه سويا حتي باعث کاهش وزن حيوانات نيز مي شود. تحقيقات يک موسسه ژاپني نشان مي‌دهد که مقدار چربي بدن در موش‌هاي چاق، زماني که تحت رژيم غذايي سويا قرار گرفتند، به طور قابل ملاحظه‌اي کاهش يافت.
سويا همچنين
کلسترول و قند خون را کاهش مي‌‌دهد.
تحقيقات ديگر در ژاپن نشان داده است که ساپونين موجود در اين محصولات، باعث جلوگيري از چاقي در موش‌ها مي‌شود.
به‌طور خلاصه، محصولات پروتئيني سويا(به‌خصوص
آجيل سويا که حاوي کليه ترکيبات دانه طبيعي سوياست) در صورتي که به اندازه مناسب مصرف شوند، بهترين رژيم غذايي هستند که انسان را سر حال و شاداب نگه مي‌دارند.
کاهش اشتها برای لاغر شدن




افرادی كه از
رژیم‌های غذایی پیروی می‌كنند، معمولاً از احساس گرسنگی در طول روز شكایت دارند. خیلی‌ها هم به دلیل همین احساس گرسنگی، رژیم‌های خود را دنبال نمی‌كنند.
اما پزشكان معتقدند استفاده از برخی مواد غذایی به كاهش اشتها كمك كرده و با وجود حجم كم، معده را پر می‌كند.
اولین نوع این غذا‌ها سوپ است كه علاوه بر ایجاد احساس سیری،
ویتامین هم دارد. تخم‌مرغ كه به منبع غنی پروتئین معروف است هم، در صورتی كه به عنوان صبحانه خورده شود تا 24 ساعت آینده به طور قابل ملاحظه‌ای اشتها را تحت كنترل در می‌آورد.
ماست كم چرب هم معجزه می‌كند. این نوع ماست نه تنها معده را پر می‌كند بلكه كلسیم موجود در آن به سوختن چربی‌های بدن كمك می‌كند. در مورد مصرف سالاد هم كه جای بحثی وجود ندارد. فیبر موجود در گیاهان، حجم قابل توجهی از معده را پر می‌كند و به این ترتیب اشتها به خوردن غذای پر كالری از بین می‌رود.
به گفته پزشكان، خوردن یك مشت
بادام در روز بهترین راه كنترل اشتهاست. نگران چربی موجود در بادام هم نباشید، چون قسمت قابل توجهی از این چربی جذب نمی‌شود. لوبیای پخته هم از آن دسته مواد غذایی است كه جادو می‌كند و با آزاد كردن تدریجی انرژی در عین كم كالری بودن، گرسنگی فرد را از بین می‌برد.
مواد غذایی که از سویا به دست می آیند






با بهره گیری از تکنولوژی مدرن، بشر امکان تولید انواع مختلف فرآورده های سویا را با طعم های متفاوت دارد. با توجه به فواید سویا در حفظ سلامتی بدن، حداقل برای یک بار هم که شده، آن را امتحان کنید.
پروتئین سویا در بعضی مواد غذایی به وفور یافت می شود که ما آنها را برای شما نام می بریم.




شیر سویا (SOY MILK):


از خیس کردن دانه های لوبیای سویا در آب و خرد کردن و فشار دادن سویاهای خیس خورده ، مایعی بدست می آید که شیرسویا نام دارد. حالتی چرب و خامه ای دارد و به آن طعم های مختلفی از جمله طعم میوه می افزایند. برای کسانی که توانایی هضم لاکتوز (قند شیر) را ندارند و نمی توانند شیر بنوشند، شیرسویا بهترین جایگزین است.

آرد سویا:


از دانه های سرخ و کنگره دار سویا می توان آردی درست کرد که به خوبی آرد سفید در پخت غذاهای مختلف کاربرد دارد.




میزو (MISO یا خمیر سویا):


بیشتر در سوپ های ژاپنی از آن استفاده می شود. با افزودن کمی نمک، طعم مطبوعی به خود می گیرد و حاوی مقادیر فراوانی پروتئین سویا است.

جوانه سویا:


مانند
جوانه گندم می توان از آن در تهیه ی انواع سالاد استفاده کرد.




سس سویا :


نوعی سس تخمیر شده است که از سویا، غلات برشته شده، آب و نمک تهیه می‌شود. معمولاً در غذاهای خاور دور از این نوع سس استفاده می‌شود. اگر چه سس سویا انواع مختلفی دارد، تمام آنها شور مزه بوده و قهوه‌ای رنگ می‌‌باشند که برای مزه دار کردن غذاها (به خصوص گوشت) هنگام پخت یا سر میز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. این سس اولین بار در کشور چین ابداع شد؛ اما امروزه در سراسر قاره آسیا به ویژه کشور ژاپن و حتی در دیگر نقاط دنیا از آن استفاه می‌شود.

سویا برگر و هات داگ سویا:


گیاهخواران و افرادی که برای حفظ سلامتی خود از مصرف
گوشت قرمز خودداری می کنند، می توانند به جای گوشت، سویا را کباب کرده و در انواع مختلف نان های ساندویچی قرار دهند و از خوردن آن لذت برند.




توفو (TOFU):


نوعی پنیر است که از شیر سویا بدست می آید و در آسیا برای قرن های متمادی جایگزین گوشت قرمز بوده است. طعمی متعادل دارد و مزه آن تقریبا شبیه به سایر فرآورده های سویاست.

آجیل سویا:


مانند
بادام زمینی ، نوعی خوراكی به شمار می رود، البته خیلی کم چرب تر از آن است. سریع پخته می شود و طعم آن در سالادها بی نظیر است.

دانه های سویا:


در حالت عادی، دانه های سویا به تنهایی مصرف نمی شوند، اما می توان آن را مانند دانه های سایر حبوبات پخت و مصرف نمود.




تمپو(TEMPO) :


نوعی کیک پُف کرده مختص کشور اندونزی می باشد که جایگزین مناسبی برای گوشت های حیوانی محسوب می شود.

پروتئین سویا:


در ابتدا سویا را ایزوله نموده و سپس خشک می کنند تا بافت های پروتئینی در آن به وجود آیند. همانند گوشت گاو به صورت آبدار و یخ زده به فروش می رسد و معمولا برای تهیه برگرهای گیاهی، سوسیس و هات داگ مورد استفاده قرار می گیرد.

مکمل های سویا، محلول ها، قرص ها و پروتئین های تکه ای سویا:


برای کسانی که همواره در رفت و آمد بوده و وقت چندانی برای صرف غذا ندارند، دانه های سویا در مکمل ها، نوشیدنی ها و قرص های مختلف قرار گرفته اند. حتی از پروتئین سویا نوعی آب نبات چوبی نیز درست کرده اند.

میزان مصرف روزانه :


به دلیل تمام فوایدی که سویا دارا می باشد، اداره کل بهداشت و مواد غذایی مصرف حداقل 25 گرم پروتئین سویا را به صورت روزانه توصیه می کند که در هر وعده می بایست 25/6 گرم پروتئین سویا مصرف شود. توجه داشته باشید که سویا به خودی خود، یک وعده غذایی معجزه آسا نیست و نباید تنها با خوردن آن انتظار زندگی جاودانه داشته باشید. بلکه مانند تمام مواد غذایی، سویا نیز باید با مقادیر فراوانی میوه و سبزیجات تازه و سایر گیاهان فیبردار و غذاهای کم چرب استفاده شود.

خواص درمانی و غذایی گوجه ‌فرنگى







گوجه ‌فرنگى ابتدا به ‌عنوان گیاه زینتى در باغچه ‌ها مورد استفاده قرار گرفت و به نام سیب طلایى یا سیب عشق معروف شد. مصرف گوجه ‌فرنگى به‌ عنوان نوعى سبزى از قرن نوزدهم میلادى به بعد شروع شد و بعد از جنگ جهانى اول به ‌تدریج بر مصرف آن اضافه شد، ‌طورى که امروزه به صورت خام و پخته یا به ‌صورت سس و رب موارد استعمال زیادى دارد.

تركیبات شیمیایی


بررسی تركیبات و مواد موجود در گوجه فرنگی نشان می دهد كه درمیوه ی گوجه فرنگی رسیده، گلوكز، فروكتوز، ساكاروز و تقریبا تمام آمینواسیدهای اصلی به استثنای ترپتوفان وجود دارد.
اسید آلی اصلی و عمده ی موجود در گوجه فرنگی، اسید سیتریك است. اسیدیته ی میوه به تدریج از مرحله ی سبزی به طرف قرمز شدن افزایش می یابد و حداكثر آن، موقعی است كه قرمز شدن و رنگ عوض كردن آن آغاز می گردد و پس از آن رو به كاهش می گذارد. ماده ی رنگی اصلی و عمده ی گوجه فرنگی كاروتنوئید،
بتاكاروتن و لیكوپن می باشد. حداكثر مقدار كاروتنوئیدها در حالتی است كه گوجه فرنگی در زیر تابش مستقیم نور رشد می كند.

خواص و كاربرد :


میوه ی نارس گوجه فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز كرد. به علاوه خوردن برگ آن که به عنوان دارو در مواردی تجویزمی شود، باید در حد اعتدال و به مقدار مجاز و محدود، در حدی كه پزشك تعیین كرده مصرف شود، زیرا برگ آن هم سمی است.
- در چین از جوشانده ی ریشه، شاخه ها و برگ های مسن گوجه فرنگی برای رفع
دندان درد استفاده می کنند و خود گیاه نیز خاصیت حشره كش دارد .

ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می‌شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند.



- در هند و چین از میوه ی گوجه فرنگی به عنوان ملین استفاده می شود و برای تقویت مسلولین(مبتلایان به
بیماری سل )، تب های حصبه ای، رفع ورم ملتحمه ی چشم، آماس گوش(اوتیت) و دفع سنگ كلیه تجویز می شود.
- در اندونزی از گرد برگ های خشك كوبیده ی گوجه فرنگی، برای رفع
آفتاب سوختگی پوست و صورت استفاده می شود. از پاشیدن آب دم كرده ی برگ گوجه فرنگی، برای دفع آفت كلم به نام كاترپیلار نتیجه خوبی گرفته شده است.
- مصرف گوجه ‌فرنگی برای مبتلایان به
درد مفاصل تجویز شده است و برای مبتلایان به نقرس و روماتیسم مفید است.





- گوجه ‌فرنگی، خنک و اشتها ‌آور است و آب آن برای رشد و نمو بهتر طفل موثر می ‌باشد.
- گوجه فرنگی به علّت دارا بودن ویتامین‌های
A ، B، C، K و مواد معدنی مانند کلسیم ، فسفر و آهن در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش موثری ایفاء می ‌کند.

گوجه ‌فرنگی یکی از مهم ترین منابع ویتامین A می ‌باشد. لذا در
تقویت بینایی، تقویت و سلامتی پوست و مخاط‌ ها (دهان و بینی) رشد و نمو استخوان‌ها ضروری است.



- گوجه ‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های
B1 و B2 می ‌باشد؛ از این جهت در تسکین دردهای عصبی، رفع بی ‌اشتهایی، و درمان یبوست ، نقصان ترشح شیر مادر و تورم‌ دهان تجویز می ‌شود.
- گوجه ‌فرنگی، بدن را در برابر امراض و
بیماری‌های عفونی حفظ می‌ کند.
- مصرف گوجه ‌فرنگی نیرو و نشاط می ‌بخشد و پوست و دانه‌های آن به هضم غذا کمک می ‌کند و روده‌ها را پاک می ‌نماید.
- آب گوجه ‌فرنگی ادرار‌آور مفیدی است.
- برای تمیز کردن خون باید از آب گوجه فرنگی و
کرفس به نسبت مساوی و به مقدار 3 فنجان در روز، قبل از غذا و به مدت 3 هفته استفاده کرد.
- گوجه ‌فرنگی هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می ‌کند و به همین جهت از آن سس درست کرده و با
حبوبات پخته مصرف می ‌کنند.
- مصرف گوجه ‌فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و
کبد هستند، تجویز شده است.
- گوجه ‌فرنگی بعد از
لیموترش بیش از سایر میوه‌ها ویتامین C دارد و مقدار زیادی فسفر، آهن، سیلیس و کلسیم دارد.
- گوجه فرنگی گرچه دارای اسید سیتریک است، اما بدن را قلیایی می‌‌کند.
- بوی برگ ‌های گوجه ‌فرنگی، زنبورهای خرمایی را ناراحت می‌ کند، لذا می ‌توان بوته‌ ی گوجه ‌فرنگی را در باغ‌ها و بوستان‌ها کاشت تا از گزند زنبورها در امان باشند.
- اگر در محل مورچه ‌ها چند عدد برگ گوجه ‌فرنگی بگذارید، بوی این گیاه مورچه ‌ها را فراری می ‌دهد.
- برای تمیز کردن لکه ی جوهر بر روی لباس، یک تکه پنبه را در آب گوجه فرنگی فرو برده و روی لکه ی جوهر بمالید. سپس آن را بشویید.




- اگر پوست شما
کک و مک دارد، هر روز آن را با آب گوجه فرنگی تمیز کنید. کم کم کک و مک ‌ها را از بین می ‌برد.
- برای جلوگیری از مزاحمت حشرات می ‌توانید برگ ‌های گوجه ‌فرنگی را به بند بکشید و آن ‌را در اطاق خود بیاویزید، با این کار حشرات فرار می ‌کنند.
- سالاد
کاهو و گوجه ‌فرنگی درمان کننده ی امراض عصبی هستند.
خوردن گوجه ‌فرنگی، برای بعضی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم، کهیر و...) هستند، ضرر دارد.



تذکرات:


1- گوجه ‌فرنگی نارس و کال هضمش سنگین است، لذا خوردن آن باعث دل درد می ‌شود.
2-
سرخ کردن زیاد گوجه فرنگی در روغن باعث سنگینی هضم آن می ‌شود و روی آتش کباب کردن آن مناسب است.
3- ماده‌ای سمّی به نام سولانین در گوجه‌فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت می‌شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم ایجاد را می‌ کند. 4- خوردن گوجه ‌فرنگی، برای بعضی بیمارانی که دچار
حساسیت یا آلرژی (خارش بدن،قرمز شدن پوست، آسم ، کهیر و...) هستند، ضرر دارد.

خواص گوجه‌فرنگی




تاریخچه

خاستگاه اولیه گوجه فرنگی را به آمریکای جنوبی نسبت می ‌دهند؛ جایی که میوه‌های کوچک گوجه فرنگی برای نخستین بار کشت شده و مورد مصرف خوراکی و درمانی قرار گرفته است. بعدها گوجه فرنگی به کشورهایی مانند پرو، هلند و انگلستان راه یافت و در حال حاضر، در تمامی مناطق دنیا کشت و مصرف می ‌شود. گوجه فرنگی انواع متعددی داشته و یکی از پرمصرف‌ ترین سبزی‌های جهان است. گوجه فرنگی گیاهی است، یک ساله که شاخه‌های بلند آن تا ارتفاع یک متر بالا می‌ رود و دارای گل‌هایی زرد رنگ است.
علاوه بر آنکه گوجه فرنگی مصرف خوراکی و درمانی دارد، برخی از انواع آن به صورت زینتی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تفاوت گونه‌های متعدد گوجه فرنگی در PH، رنگ، آلودگی به بیماری‌ها و مقاومت مکانیکی است. گوجه فرنگی را باید هنگامی که به طور کامل رسیده و قرمز شد، مصرف کرد. به طور معمول، میوه گوشت دار گوجه فرنگی را هنگامی که به طور کامل رسید، از بوته جدا می ‌کنند اما در برخی موارد، گوجه فرنگی نارس و سبز را می ‌چینند تا با گذشت زمان رسیده و قرمز شود.
توصیه می ‌شود که از این گوجه‌های نرسیده و سبز رنگ استفاده نشود، زیرا به دلیل داشتن ماده‌ای سمی به نام سولانین، مصرف آنها در بدن، ایجاد مسمومیت خواهد کرد.

گوجه فرنگی را به دو صورت خام و پخته مصرف می ‌کنند و صنعتگران غذا نیز با استفاده از تکنولوژی و دانش روز، انواع متعددی از محصولات غذایی تهیه شده از گوجه فرنگی را به بازارها عرضه کرده‌اند. محصولاتی از قبیل رب گوجه‌فرنگی، پوره گوجه فرنگی، آب گوجه‌فرنگی، سس گوجه فرنگی، پودر گوجه فرنگی و...
گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین
A ،B1، B2 و C، آب، املاح و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، روی، ارسنیک و کبالت است. میزان قند موجود در گوجه فرنگی(گلوکز و فروکتوز) اندک بوده و علاوه بر آن مقداری پروتئین و چربی نیز در گوجه فرنگی وجود دارد. رنگ دانه اصلی گوجه فرنگی لیکوپن بوده که سبب ابعاد رنگ قرمز آن می‌ شود. پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌ شود. بنابراین اغلب توصیه می ‌شود که این سبزی خوش‌طعم را همراه با پوست میل کنید. گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد، یکی از پایه‌های اصلی سبزی‌ها در رژیم‌های غذایی معروف و کارآمد است. نکته جالب آن است که پختن گوجه فرنگی سبب از بین رفتن یا کاهش میزان مواد مغذی آن نشده و حتی در برخی موارد، هضم آن را در بدن آسان‌تر می ‌کند. نکته مهمی که پیش از مصرف کردن گوجه فرنگی باید رعایت شود، شستن و ضدعفونی کردن آن است.
خواص گوجه‌فرنگی

1- مصرف گوجه‌فرنگی سبب کاهش ابتلا به سرطان لوزالعمده و
پروستات می‌ شود. اثر گوجه فرنگی در این بیماری‌ها به لیکوپن آن نسبت داده می ‌شود. اگر چه مصرف آن را همراه با سایر سبزی‌ها از جمله کلم بروکلی توصیه می‌ کنند و احتمال مکمل‌ بودن این سبزی‌ها و تأثیر همزمان آنها در درمان بیماری وجود دارد. علاوه بر سرطان لوزالمعده و پروستات، تأثیر گوجه فرنگی در درمان سرطان‌های ریه ، معده و سایر انواع آن نیز مورد بحث و تحقیق است.
2- لیکوپن گوجه فرنگی،
آنتی‌اکسیدانی است که مانع ایجاد کلسترول بد خون می ‌شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌ کند. باید دقت شود که مصرف گوجه‌فرنگی خام سبب دفع بخش زیادی از لیکوپن موجود در آن می‌ شود. بنابراین بهتر است که گوجه‌فرنگی را بیشتر به صورت پخته مصرف کنید زیرا در این صورت، لیکوپن بیشتری در دسترس سلول‌های بدن قرار می‌ گیرد.
3- گوجه‌فرنگی به دلیل نداشتن
نمک و قند غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشارخون است و گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن فیبر و مواد قندی اندک، در کاهش وزن افراد مؤثر است.
4- به
مادران شیرده توصیه می‌ شود که در سبد غذایی روزانه خود، گوجه‌فرنگی را فراموش نکنند زیرا مصرف آن موجب افزایش شیر و بهبود بافت آن می ‌شود.
5- گوجه‌فرنگی ضامن سلامت و
شادابی پوست بدن به ویژه پوست صورت است. با مالیدن آب گوجه فرنگی به پوست، به مرور زمان جای جوش‌های کهنه و نیز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست محو شده و پوست، لطافت و شادابی خاصی پیدا خواهد کرد.
6- گوجه‌فرنگی داروی مناسبی برای رفع عصبانیت‌های افراد است. مصرف مداوم گوجه فرنگی همراه با غذا و به صورت سالاد، سیستم عصبی بدن را تقویت کرده و ‌آرامش را به همراه خواهد آورد.
7- ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، سبب
تقویت بینایی و سلامت پوست، مخاط و استخوان‌ها می ‌شود.
8- مصرف گوجه فرنگی همراه با مواد نشاسته‌ای به خصوص حبوبات، سبب هضم بهتر این مواد در معده می ‌شود.
مصرف گوجه‌فرنگی ممکن است در برخی افراد آلرژی یا حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. توصیه می‌ شود افرادی که دچار آلرژی هستند، هنگام بروز این بیماری از مصرف مواد حساسیت‌زا از جمله گوجه فرنگی خودداری کنند، همچنین افرادی که دچار بیماری تیرگی زیر چشم هستند باید توجه داشته باشند که یکی از علل این بیماری، حساسیت و
آلرژی است. این افراد نیز باید در میزان مصرف گوجه‌فرنگی احتیاط کنند.

خواص ماست

 
ويتامين ها وموادمعدني :
هرچند درضمن فرايند حرارتي ، پاره اي از ويتامين هاي موجود درشير كاهش مي يابند ، اما بعضي از اين تركيبات به وسيله باكتري هاي ماست

درضمن فرايند توليد ، به مقدار قابل توجهي ساخته مي شوند . محققان زيادي ادعا كرده اند كه رابطه اي مستقيمي بين مصرف ماست وافزايش طول عمر وجود دارد . ازآن جمله طول عمر قبايل ساكن دربلغارستان را به مصرف زياد ماست مرتبط دانسته اند .
پروفسور مچينكوف معتقد بود كه درآينده نقش درماني باكتري هاي لاكتيك ( باكتري هاي موجود درماست ) كشف خواهد شد وارزش اين امر كم تر از اكتشاف پني سيلين دردرمان عفونت نيست .
باكتري هاي ماست قادربه تحمل شرايط اسيدي داخل دستگاه گوارش انسان مي باشند ، بنابراين اين باكتري ها درحفظ باكتري هاي مطلوب دستگاه گوارش بسيار مفيد هستند . باكتري هاي ماست قادرند بخشي ازتركيبات مضري را كه به وسيله ي ديگر باكتري هادردستگاه گوارش توليد مي شوند ، خنثي نمايند . اين امر درارتقاي سلامتي انسان نقش مهمي را دارا مي باشد .

درزير به چند نكته مهم ديگر درخصوص ويژگي هاي اختصاصي ماست اشاره مي شود :

1- هضم ماست آسان تر از شير است .

2- ماست با تقويت باكتري هاي مفيد ساكن روده ، باعث افزايش سلامت دستگاه گوارش مي شود .
ماست با خنثي سازي برخي تركيبات مضر صفراوي ، از تحريك جدار روده ها كاسته واحتمال بروز تومور روده را كاهش مي دهد .

كلسيم موجود درماست نيز مانع رشد بي رويه ي سلول هاي پوششي روده ي بزرگ مي شود . يك بررسي نشان داده است افرادي كه كلسيم بيش تري مصرف مي كنند وبروزسرطان روده درآن ها كم تر است .
مطالعه ديگري نشان داده كه متوسط ورودي 1200 ميلي گرم كلسيم در روز به بدن ، باعث كاهش چشم گير شيوع و بروز سرطان روده بزرگ مي شود .

3- ماست با ايجاد شرايط مناسب بيولوژيكي ، باعث جذب بهتر برخي مواد غذايي مي گردد كه از جمله آن ها مي توان به افزايش جذب كلسيم وويتامين هاي گروه B اشاره نمود.

4- اسيدموجود درماست به برگشت حالت عادي روده ها پس از عفونت ها كمك مي نمايد .
ماست مي تواند درپيش گيري از بروزعفونت ها وبيماري هاي گوارشي ناشي از ويروس ها وحساسيت هاي غذايي مفيد باشد .

5- بررسي ها نشان داده ، كه ماست دركمك به درمان اسهال كودكان مفيد بوده است .

6- متخصصان درهنگام مصرف آنتي بيوتيك ها ، مصرف ماست را توصيه مي نمايند زيرا اغلب آنتي بيوتيك ها باعث نابودي باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش شده ومتعاقبا باعث اختلال دركار دستگاه گوارش مي شوند .

بررسي ها نشان داده كه نابودي باكتري هاي مفيد دستگاه گوارش خود نيز مي تواند باعث بروز اسهال هاي متوسط تا شديد شود. ماست مي تواند به برگشت شرايط طبيعي روده ها كمك نمايد . توصيه شده درهنگامي كه قراراست بيمار بيش از 2هفته آنتي بيوتيك مصرف نمايد ، حداقل 250 ميلي ليتر ماست را دررژيم غذايي روزانه خود قراردهد .

7- ماست باعث كاهش عفونت هاي ناشي از قارچ ها دردستگاه تناسلي زنان مي شود .
تحقيقات نشان داده ، مصرف روزانه ي 250 ميلي ليتر ماست حاوي باكتري هاي زنده ، باعث كاهش تعداد قارچ ها ومخمرهاي بيماري زا دردستگاه تناسلي زنان شده وشيوع عفونت ناشي از اين ارگانيزم ها را كاهش مي دهد .

8- ماست منبعي غني از كلسيم است .
250 ميلي ليتر ماست داراي 450 ميلي گرم كلسيم مي باشد . اين مقدار مي تواند نصف نياز كودكان و40 -30 درصد نيازكلسيم بزرگ سالان را برطرف كند . بايد درنظرداشت كه حضور باكتري هاي زنده درماست ، باعث افزايش جذب كلسيم دربدن مي شود . بررسي ها نشان داده است كه مقدار جذب كلسيم از 250 ميلي ليتر ماست درمقايسه باهمين مقدار شير بيش تراست .

9- ماست منبع بسيار خوبي براي جذب پروتئين است .
درهر250 ميلي ليتر ماست تقريبا 14- 10 گرم پروتئين موجود مي باشد ، كه تقريبا برابر با 20 درصد نيازروزانه است . هم چنين عمليات تخمير باكتريهاي ماست باعث سهولت تسهيل جذب پروتئين ها مي شود . به اين دليل پروتئين هاي ماست را پروتئين هاي پيش هضم شده (predigested) مي نامند .

10- ماست وكاهش كلسترول
تحقيقات نشان داده كه ماست مي تواند باعث كاهش كلسترول خون شود . اين ممكن است به علت تأثير فعاليت باكتري هاي زنده وسهولت متابوليسم كلسترول باشد . زيرا ماست مي تواند اتصال هايي را با اسيدهاي صفراوي ايجاد كند .(اسيدهاي صفراوي درساخت كلسترول نقش دارند.)

11- ماست ورشد كودكان
دركودكاني كه دچاربيماري سوء جذب هستند ، ماست به جذب دوتركيب مهم غذايي پروتئين ها ومواد معدني كمك مي كند . اسيد لاكتيك موجود درماست باعث سهولت جذب وهضم اين تركيبات مغذي مي شود .

12- محققان توصيه مي‌كنند كه براي كاهش وزن بايد مصرف ماست در رژيم غذايي گنجانده شود.
بسياري از افرادي كه براي لاغر شدن رژيم غذايي دارند، فرآورده‌هاي لبني را از فهرست مواد غذايي حذف مي‌كنند اين در حاليست كه محققان دريافتند ماست در واقع توانايي بدن را براي سوزاندن چربي‌ها تقويت كرده و حفظ عضلات در وضعيت مناسب را تسهيل مي‌كنند.

افرادي كه در رژيم غذايي خود ماست كم چربي را مي‌گنجانند، بيشتر از افرادي كه صرفا دريافت كالري خود را كم مي‌كنند، كاهش وزن دارند.
همچنين افرادي كه ماست مي‌خورند در مقايسه با افراد ديگر"22" درصد بيشتر وزن، "61" درصد بيشتر چربي بدن و "81" درصد بيشتر چربي شكم را در طي "12" هفته كم مي‌كنند.
در اين تحقيق افراد چاق سالم شركت داشتند كه به دو گروه تقسيم شدند. هر دو گروه از رژيم غذايي كم كالري استفاده كردند كه "500" كالري كمتر از ميزان معمول دريافت كالري بود.
يك گروه تقريبا "1100" ميليگرم كلسيم در روز شامل 3 وعده ماست كم چرب مصرف مي‌كرد و گروه ديگر در حدود "500" ميليگرم كلسيم مصرف مي‌كرد كه اين ميزان كم، خاص رژيم غذايي آمريكايي است.
پس از گذشت "12" هفته، ميزان متوسط كاهش وزن در گروهي كه ماست كم چرب استفاده مي‌كرد "6" كيلوگرم بود. افراد اين گروه در حفظ حجم عضلات در وضعيت مناسب دو برابر بيش از گروه ديگر موفق بودند

اناروخواص آن







این میوه كه به حق " گوهرزمستانی " نام گرفته است ، به خاطر فوایدی كه برای تندرستی انسان دارد ، به ویژه اثرضد أكسایشی اش كه حربه ای كارآمد علیه بیماری هاست، به تازگی سبب شده همگان به خوردنش روی آورند. پژوهش های انجام شده حاكی از آن است كه قدرت كلی ضد اكسید كنندگی میوه ی یاد شده، در مقایسه با چای سبز ، تقریباً سه برابراست. در ضمن این میوه مقدار بسیار زیادی پتاسیم دارد. سرشار از الیاف گیاهی (فیبر) است و همچنین ویتامین "ث" و" نیاسین " دارد .
میوه ی مزبور قرن ها در پزشكی سنتی خاورمیانه ، هندوستان و ایران ( برای التهاب ، گلو درد و روماتیسم ) استفاده می شده است . انار از پوست سفت سرخ رنگ یا مایل به قهوه ای برخورداراست . دانه ها و گوشت پر آب ، نیمه شفاف و قرمزی كه آنها را در بر گرفته اند ، اجزای خوردنی آن هستند. دانه های انار را كه درون غشای تلخ مزه ، سفید ، اسفنجی و ناخوردنی پوشیده شده اند ، می توان به آرامی و با دست بیرون آورد.
شاید یكی از دلایلی كه انار آنگونه كه باید طرفدار ندارد، این است كه در آوردن دانه هایش ، وقت ودقت می طلبد . طعم این دانه های پر آب، دلپذیر، شیرین و خوش عطر و بوست .
طرزانتخاب انار

انار را دردست بگیرید تا وزنش را بدانید ( دانه های آن حدود 52 درصد وزن كل میوه را تشكیل می دهند ). اگر وزن انار به نسبت اندازه اش ، سبك بود ، سنگین ترش را بردارید . پوست انار باید شفاف و سفت بوده و ترك یا شكافی نداشته باشد . انار سالم را می توان تا یك ماه درجای تاریك و خنك ، به مدت دو ماه در داخل
یخچال نگهداری كرد . دانه های این میوه را تا سه روز می توان در یخچال نگه داشت . برای یخ زدن دانه ها ، باید آنها را درون ظرف بی منفذی ریخت ،به این ترتیب حدود شش ماه داخل فریزر سالم می مانند . موقعی كه یخ دانه ها باز می شود، دیگر مثل دانه های تازه خوردنی نیستند ، ولی برای آب گرفتن مناسب می باشند. در واقع ، فرآیند انجماد ، دیواره های یاخته ای (سلولی ) گوشت میوه كه دانه ها را دربرگرفته اند ، از بین می برد وهم زمان با آب شدن یخ ، عصاره ی خود را ازدست می دهند.
چنانچه آب انار را گرفته اید ، آن را می شود به مدت تقریبی شش ماه داخل ظرف بی منفذی منجمد ساخت .



فرآورده های انار

از آب انار برای درست كردن ژله ، عصاره ، چاشنی (سس) ، چاشنی سركه و مخلوط آب و
نمك ، سركه و ادویه استفاده می شود . تمام دانه ها را می توان روی سالاد یا پس غذا (دسر) پاشید و یا همراه با گوشت قرمز ، گوشت ماكیان یا ماهی مصرف كرد .
برای در آوردن دانه های انار، بالا تا پایین آن را قاچ كنید وپوست را چند جا به طورعمودی ازبالابه پایین آرام ببرید . سپس اناررا درظرف آبی بیندازید . هر قسمت را به دقت از هم جدا سازید و به كمك انگشتانتان دانه ها را ازتكیه گاه هایشان واقع درمغز میوه در آورید وغشاهای نازك كه خوشه را از دانه ها مجزا می كنند ، بیرون آورید . به این ترتیب دانه ها پایین افتاده و پوست وغشا بالا می مانند . آن گاه دانه ها را داخل آب كش بریزید .
اگر می خواهید آب انار بگیرید ، دانه های آن را در مخلوط كن بریزید و بگذارید آن قدر كار كند تاعصاره ی میوه به دست آید. سپس به وسیله ی الك دارای سوراخ های ریز ، یا (پارچه ای نازك ) دانه ها را از عصاره جدا كنید .
به طوركلی ، یك انار متوسط حدود سه چهارم پیمانه دانه و نصف پیمانه آب به دست می دهد .
انواع انارهای ایران عبارت اند از :
ملس ، شاه پسند ،سیاه طوقی ، سندانی ، زاغی ، بی دانه ، فنجان و آب دندان .
میوه ی انار دو گروه است :
شیرین و ترش، و هریك خواص و آثار ویژه ی خود را دارد .
قسمت های مورد استفاده ی میوه ی انار:
گل ، پوست ، ریشه ، برگ و ساقه است.
در آیات متعددی از قرآن به این میوه اشاره شده است .( آیه های 99 و 141 از سوره ی انعام و آیه ی 68 از سوره ی الرحمن ).
توصیه های امامان (ع) درباره ی ارزش های غذایی انار

امام صادق (ع)
- انار بخورید ، زیرا انار برای آدم گرسنه ، غذایی كافی و برای آدم سیر ، میوه ای است گوارا.
- یك صد و بیست نوع میوه هست كه بهترین آنها ، انار است .
- میوه ای درروی زمین محبوب تر از انار نزد پیغمبر (ص) نبود .
- انار را با پیه آن (پوست نازكی كه میان دانه ها قراردارد ) بخورید زیرا
معده را دباغی وذهن را زیاد می كند.
- انار ملس (ترش وشیرین ) برای معده بهتر است .
امام باقروامام صادق (ع)
هر كس درحال گرسنگی (و ناشتا ) انار بخورد تا چهل روز قلب او روشن می ماند .
امام موسی كاظم (ع)
دود ساقه ی درخت انار ، حشرات را ازبین می برد .

يك حشره عجيب در پاناما